Belföld

2009.09.04. 11:00

MSZP: sikeres az objektív felelősség

Az MSZP sikeresnek értékeli a csaknem másfél éve bevezetett objektív felelősséget, amelynek köszönhetően tavaly 236-tal kevesebben haltak meg a közutakon, mint 2007-ben.

feol.hu

Kiss Ferenc, az MSZP országgyűlési képviselője pénteken Budapesten sajtótájékoztatón azt mondta, a szabályozásnak köszönhetően idén január és július között a személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma 8,9 százalékkal, a halálos balesetek száma 4,17 százalékkal csökkent.
A politikus emlékeztetett arra, a szabályozás lényege, hogy a gépjármű üzembentartója felelős a gépjárművel elkövetett közlekedési szabálysértésekért. 
Utalt arra, hogy e rendelkezés bevezetése előtt, 2007-ben közel százezren ki tudtak bújni a közúti szabálysértés miatti büntetés alól. Kiss Ferenc megjegyezte, sokan úgy mentesültek a büntetés alól, hogy azt állították, az autót nem ők, hanem családtagjuk vezette, akire nem tehetnek terhelő vallomást.
A szabályozás bevezetésének indokai közé sorolta a politikus, hogy az ezredforduló után sokat romlott a közlekedési morál, nagy mértékben nőtt a halálos balesetek száma. Rámutatott: a kriminálpszichológia szerint nem a büntetés mértéke a visszatartó erő, hanem az, ha büntetés kikerülhetetlen.
Az MSZP-s képviselő szerint az új szabályozás eredményességét az is jelzi, hogy az üzemben tartói felelősség miatt a hatóságok 2008. május 1. és 2009. augusztus 31. között több mint 525 ezer közigazgatási határozatot hoztak.
Kiss Ferenc kitért arra, hogy a 2003 és 2015 közötti időszakra szóló Magyar Közlekedéspolitika nevű program alapján 2010-ig harminc százalékkal kell csökkenteni a személyi sérüléssel járó balesetek számát. További lépések szükségesek ennek eléréshez, de valójában a közlekedők tehetnek érte a legtöbbet, a szabályok betartásával - mondta.
A rendőrség tavaly május óta alkalmazza az objektív felelősség elvét, amely szerint a gépjármű üzemben tartója felelős azért, ha a járművel túllépik a megengedett legnagyobb sebességet, nem tartják be a vasúti átjárón történő áthaladás szabályait, a közlekedési lámpák utasításait, a megállás és várakozás szabályait, a behajtási tilalomra és kötelező haladási irányra vonatkozó szabályokat, az autópálya leállósávjának igénybevételét meghatározó szabályokat, valamint a természet védelmére vonatkozó előírásokat.
Idén augusztustól ugyancsak ez a szabály vonatkozik a menet közbeni mobiltelefon-használatra, a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszer és a motorkerékpár-bukósisak használatára is.

MTI

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!