Belföld

2009.09.04. 05:28

Legyen résen! Megalázó helyzetbe kerülhet ingyenesnek vélt áruházi kóstolás miatt

Fejér megye - Nem hagyta annyiban, kiállt fogyasztói jogaiért Prájer Mónika, annak ellenére, hogy az áruházban, ahol kellemetlenség érte, nem segítették őt ebben túlságosan.

S. Töttő Rita

Szinte mindenkinek van a hölgyéhez hasonló története, amikor vásárlás után megalázó helyzetbe hozták, nem megfelelően intézték a panaszát, rosszul adtak vissza, megrágalmazták, félrevezető információval látták el.

Sokakkal ellentétben azonban Prájer Mónika pontosan tudta, mihez van joga, s e szerinti elbánást követelt magának. Kénytelen volt követelni, mert nem akarták neki megadni. Egy sárbogárdi áruházi történetét mesélte el nekünk.

- Augusztus végén a sárbogárdi Tesco-ban vásároltunk a párommal - meséli a székesfehérvári Prájer Mónika, akinek esete nem egyedi, sőt... Talpraesettsége és tudatossága azonban példamutató. - Újfajta pékáru kóstolására hívta fel a figyelmet egy tábla az üzlettérben, innen vettünk el egy-egy darabot, ezt majszoltuk el vásárlás közben.

Eddig sokaknak lehet ismerős a történet, máshol is megesik az ilyesmi, fizetés után azonban új fordulatot vett a könnyed vásárlásnak indult délután.

- A folyosón megállított a biztonsági őr, s megkérdezte, megnézheti e a blokkot, amelyen az általunk vásárolt pékáruk szerepelnek, majd egyeztette a szatyor tartalmát a blokkon szereplő tételekkel. Ezután megkérdezte, hogy amit bent fogyasztottunk, hol van feltüntetve. Ledöbbentünk, s mondtuk, hogy kóstoló volt, ami ki van téve az üzletben. A biztonsági őr erre azt mondta, hogy neki nem ezt mondta az áruházi dolgozó, aki látott minket, s megkérdezte, miért nem fizettük ki - meséli a történetet Mónika, aki azért közben hozzátette: ez még rendjén is volna, hiszen ez az őr dolga. Nyilván vannak vásárlók, akik előszeretettel fogyasztják el vásárlás közben az árut, s elfelejtenek szólni a pénztárnál. De ami ezután jött... - Hiába kértük, hogy jöjjön ide egy főnök vagy legalább az az illető, aki ezt látta, hogy tisztázzuk a helyzetet. Sokadik kérésre sem jött ki az áruház vezetője, ezért az ügyfélszolgálaton kértem, adják oda a panaszkönyvet. A vevőszolgálatnál azt mondta a hölgy, hogy nem adhatja oda a vásárlók könyvét, csak ha a főnöke jelen van. Itt elszakadt a cérna, s mondtam: a vásárlók könyve mindenki által jól látható, illetve hozzáférhető helyen kell legyen.

Ezt egyébként az ügyfélszolgálati munkatársnak egészen pontosan tudnia kellett volna. Nagy nehezen megkapta a vásárló a panaszbejelentésre alkalmas könyvet, amelyből egy példány járt neki. Ekkorra azonban már megjelent egy vezető is, aki azt a javaslatot tette, hogy tekintsék az ügyet meg nem történtnek. Ez volt a második utolsó csepp a pohárban.

- Ekkor közöltem, hogy már nem csak a panaszkönyvbe írok be, de a fogyasztóvédelmet és a Fejér Megyei Hírlapot is felkeresem - ez a vásárló története, amelyről már nem csak az áruház vezetése, de a sajtó és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is tud. Ez utóbbi munkatársa, Schneider Istvánné az áruházi vásárlások kapcsán adott néhány fontos támpontot:

- A biztonsági őr nem hatóság, így nem is intézkedhet. Nem nyúlhat a vásárlóhoz, nem nyúlhat a szatyrába, táskájába. Ha lopásgyanús vásárlót állít meg, ki kell hívnia a rendőrséget. Egyenruhában kell lennie, amin jól olvashatóan ki kell írni az őr nevét - sorolja a szakember, aki a panaszkönyv kapcsán hozzátette: a település jegyzője által hitelesített dokumentumot bárki számára hozzáférhető helyen kell tartani, a másodpéldányt oda kell adni a panaszosnak, ha feltüntette az elérhetőségét a panaszos, 30 napon belül választ kell kapnia, és 2 évig a hatóság számára meg kell őrizni a könyvet.

Egyértelmű szabály ez, a hölgy esete mégsem lesz könnyen bizonyítható, hiszen egy ügy rekonstruálása nem könnyű feladat. Ha nem elégszik meg a hölgy a megoldással, tette hozzá a fogyasztóvédő, polgári peres eljárást kezdeményezhet, melynek keretében - ha van ilyen - a biztonsági kamera felvételét is felhasználhatják.

Megkerestük az áruház kommunikációs vezetőjét. Hackl Mónika, még nem a konkrét ügyről beszélve, általánosságban azt mondta: az üzlettérben elfogyasztott áru a jogszabály szerint lopásnak minősül, ők mégis eltekintenek a feljelentéstől, ha a vásárló kifizeti a kasszánál a terméket. - Az ingyenes kóstolót pedig elméletileg a kínálóstandnál kellene elfogyasztani - tette hozzá. Erre azonban semmilyen felhívás nem figyelmezteti a vásárlót. Prájer Mónika esetét pedig megvizsgálják - ígérte, amint azt is, hogy bejelentésére mindenképpen válaszolnak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!