Még több autó várható

2019.01.12. 07:00

Közeli és távoli tervek is vannak a székesfehérvári közlekedés javítására

Az egészen biztos, hogy az elkövetkezendő évtizedekben a klíma- és környezetvédelemmel párhuzamosan a közlekedés lesz a legnagyobb kihívás a városok számára. Székesfehérváron is zajlik az előregondolkodás, ám addig is néhány főbb problémára megoldást kell találni.

S. Töttő Rita

A város déli határánál lévő körforgalomban nagy változások várhatóak a közeljövőben: az áteresztőképesség növekedését várják

Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap / Archív

Az elmúlt 5 év alatt több mint 10 ezer 700 darabbal nőtt a regisztrált gépjárművek száma Fehérváron – ez 30 százalékos növekedést jelent. Mindemellett közel 32 ezren ingáznak minden nap a fehérvári munkahelyekre olyanok, akik nem itt élnek. A közlekedés kapacitásának, a kereszteződések áteresztőképességének növelése ezért elengedhetetlen feladat az olyan nagyvárosok tekintetében, mint Székesfehérvár. A szakemberek azonban kénytelenek a már meglévő feltételekhez igazodva fejleszteni a közlekedést.

Két fontos ponton sikerült egyszerre több autót átengedni

S mivel gyakorlatilag a kereszteződések mérete határozza meg, mennyire lehet gyorsan haladni, ezért a tavalyi év arról szólt, hogy megtalálják azokat a pontokat, amelyek fizikailag bővíthetők. A Mártírok-Seregélyes út kereszteződésében a Mártírok útja felől egy plusz forgalmi sáv beállításával sikerült drasztikusan javítani a helyzetet. A közlekedés gyakorlatilag folyamatossá vált! Hasonló pozitív változás történt a Széchenyi- Horvát István út kereszteződésében. Ez a csomópont egy plusz forgalmi – lekanyarodó – sáv kialakításával vált sokkal használhatóbbá. Ezek a kizárólag önkormányzati beruházások a város lakóinak adóforintjaiból valósulhattak meg – fogalmazott a polgármester, aki hozzátette azt is, hogy a Széchenyi úti kereszteződésben további változás is várható: tavaszi terv ugyanis a közlekedési lámpák idejének átalakítása, amely a város felől kifelé közlekedők lehetőségeit gyorsítaná.

Az idei évben is lehet számítani hasonló fejlesztésekre. Erre már források is rendelkezésre állnak a város büdzséjében, mondta a polgármester, de várhatók olyan fejlesztések is, amelyek állami, uniós támogatással valósulhatnak meg. Van ugyanis két olyan – állami feladatot jelentő – csomópontbővítés, amelynek megoldása még idén megkezdődhet: az Auchan melletti, valamint az Új Csóri úti körforgalom bővítése. Az Auchan körforgalom tervezésére már megszületett a döntés, így év elején megkezdődött a tervezési munka: kétsávos körforgalom kialakítását tervezik. A dupla sáv kialakítása mellett tervben van szintbeli elcsúsztatással – felüljárókkal, körforgalmat elkerülő sáv létrehozásával – kialakított sávrendszer megvalósítása is. A tervezési és engedélyezési fázist követi a kivitelezési közbeszerzés, amely szintén az idei év feladata lesz. Ám azt, hogy még idén megindulhat- e a munka a körforgalomban, még nem lehet tudni.

A város déli határánál lévő körforgalomban nagy változások várhatóak a közeljövőben: az áteresztőképesség növekedését várják
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Pozitív visszajelzés

– A város ugyanezzel a kezdeményezéssel él az Új Csóri úti körforgalom tekintetében, itt is lenne helye egy dupla körforgalomnak, amely az áteresztőképességet jelentősen növelné – tette hozzá Cser-Palkovics András. A kezdeményezés persze lehet a városé, a feladat azonban nem az övé, ugyanis az útszakasz állami tulajdonban van. – Bízom benne, hogy itt is meg fogunk tudni állapodni. Mire az Auchannál a kivitelezés megindul, reményeink szerint az Új Csórinál is pozitív visszajelzést kaphatunk… Talán még az idén megkezdődhet a munka a déli összekötő útnál is, ahol másfél éves tervezési, előkészítő munkát követően már jogerős engedélyekkel rendelkezik a város, azonban a tulajdonviszonyokat még nem sikerült 100 százalékosan rendezni a nyomvonal területén. A nyomvonal területének 90 százaléka ugyan már önkormányzati tulajdonban van, s a többire vonatkozóan is zajlanak az egyeztetések, de ez még megoldandó feladat – tudtuk meg, ám a polgármester szerint van remény, hogy a kivitelezésre is hamarosan kiírják a közbeszerzést, s hogy a munka is megkezdődjön idén.

Sok feladat várakozik idén

Hasonló a helyzet a Bakony utcát a 8-as főút nyugati elkerülő szakaszával összekötő út tervével is, amely a tág értelemben vett belváros tehermentesítésében hoz majd előrelépést: 2019-ben elkészülnek rá a tervek, ezt követik az engedélyezési eljárások, s idén már építési engedélyt remélnek. – Itt nincs még meg a hozzárendelt forrás, a beruházás ugyanis meghaladja a város önerejét – fogalmazott a város vezetője, utalva arra, hogy ebben az esetben tehát a kormányzat segítéségre szorul a város. A helyi, útépítésre vonatkozó Saára Gyula-program is folytatódik idén, több milliárd forint jut út, járda és parkolófejlesztésekre, de a helyi buszpark frissítése, a kerékpárút-hálózat bővítése, biciklitámaszok kihelyezése és az intermodális közösségi pont kialakítása is az idei esztendő feladatai közé tartoznak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!