Tanácsok megfelelő tárolásához, üzemeltetéséhez

2019.11.10. 08:03

A kerti gépeket is gondozni kell

Ma a legtöbb kerti gép kétütemű vagy négyütemű motorral működik. Azért, hogy minél tovább megtarthassuk állapotukat, érdemes különleges figyelmet fordítani karbantartásukra, főleg ősszel, amikor lassan eltesszük őket. Íme néhány hasznos tipp és tanács, hogy a gépek tartósan és üzembiztosan működhessenek.

FMH

A gondos tárolás és üzemeltetés évekkel növeli meg a kerti gépek élettartamát Fotó: Shutterstock

A kerti gépek tekintetében az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen üzemanyagot használjunk. A szakemberek szerint az első és legfontosabb szempont, hogy ha nem a gépünknek megfelelő üzemanyagot választjuk, azzal hatalmas anyagi kárt okozhatunk magunknak, hiszen a nem megfelelő üzemanyag használata vagy az előírásoktól eltérő keverési arány a motor komoly károsodását idézheti elő. A rosszabb minőségű benzin vagy motor­olaj a motort és a vezetékeket is megrongálhatja. A kétütemű motorok kivétel nélkül keverékkel működnek, azaz ezekhez egy benzinből és motor­olajból álló üzemanyag-keverék szükséges.

Csak márkásat

Kétütemű motor esetén csakis márkás benzint használjunk, amelynek oktán­száma legalább 95. „Az üzemanyag elkészítését 1:50 arányban szükséges bekeverni, tehát 1 rész olaj + 50 rész benzin. Az üzemanyag tárolása engedélyezett tartályban történjen, és bekeveréskor alaposan rázzuk össze a keveréket” – tanácsolta az egyik legismertebb kertigép-márka szakértője. A négyütemű motorok tiszta benzinnel, a kerti gépek négyütemű motorjai pedig általában 95-ös oktánszámú, ólommentes benzinnel üzemelnek. Célszerű az üzemanyagot kizárólag erre a célra rendszeresített, egyedi jellel vagy felirattal (pl. „95”) ellátott tiszta benzinkannában tárolni, hogy elkerüljük a kannák összekeverését. Főleg akkor indokolt ez, ha kétütemű motoros gépeink is vannak, amelyek tudvalevőleg keverékkel üzemelnek.

A gondos tárolás és üzemeltetés évekkel növeli meg a kerti gépek élettartamát
Fotó: Shutterstock

Üzemanyag tárolása

A benzin csak az arra alkalmas és bevizsgált tartályokban, kannákban tárolható. A benzintartályok sapkáját mindig szabályszerűen be kell csavarni és erősen meg kell húzni, a sérült zárósapkákat pedig biztonsági okokból ki kell cserélni. Ne használjunk italospalackokat vagy hasonlókat üzemanyagok hulladékkezelésére vagy tárolására, mert az megtévesztő lehet! Tartsuk távol a benzint szikrától, nyílt lángtól, hőforrásoktól és egyéb gyújtóforrásoktól. Az üzemanyag töltését csak a szabadban végezzük, és csak azután kezdjünk neki, hogy a motort leállítottuk és hagytuk lehűlni. Soha ne töltsük fel az üzemanyagtartályt a töltőcsonk alsó pereme feletti szintig, hogy az üzemanyagnak elegendő helye legyen a táguláshoz. Soha ne legyen a benzin a gép üzemanyagtartályában, ha a gépet épületen belül tároljuk, mert a keletkezett benzingőzök nyílt láng vagy szikra hatására meggyulladhatnak.

„Az üzemanyag-keverék tárolása is kizárólag az üzemanyag tárolására engedélyezett tartályban, száraz, hűvös és biztonságos helyen, közvetlen napsütéstől védetten történjen. Az üzemanyag-keverék elöregszik, így érdemes csak annyit bekeverni belőle, amennyi néhány hétre szükséges, és ezt semmiképp ne tároljuk három hónapnál tovább. A közvetlen napsugárzás, az alacsony vagy a magas hőmérséklet hatására az üzemanyag-keverék már rövidebb időn belül használhatatlanná válik. A keveréket tartalmazó tartályt a feltankolás előtt erősen fel kell rázni. A tartályban nyomás keletkezhet, ezért óvatosan nyissuk fel. Az üzemanyagtartályt és a tárolóedényt időnként alaposan tisztogassuk meg. A maradék üzemanyagot és a tisztításhoz használt folyadékot az előírásoknak megfelelően és környezetvédelmi szempontok szerint távolítsuk el!” – hívta fel a figyelmet a fontosabb szempontokra a szakértő.

Számtalan példát lehetett már olvasni a sajtóból arra, hogy benzin helyett más folyadékot öntöttek a géptulajdonosok a motor üzemanyagtankjába. Ennek elkerülése céljából mindig célszerű felcímkézni a tárolókannákat. A benzinkanna lehetőség szerint ne fémkanna legyen, mert amennyiben annak belseje idővel megrozsdásodik, a levált rozsdadarabok a karbu­rátorba kerülve dugulást okozhatnak, éppen ezért a gépek üzemanyagtartályát célszerű legalább havonta kitisztítani. Mindig csak annyi benzint vásároljunk, amennyit néhány héten belül el is használunk, hiszen az állott benzin később már használhatatlan, továbbá környezetbarát megsemmisítése gondot jelenthet.

Kenőolajok

„A fűrészlánc és a vezetőlemez hosszan tartó, automatikus kenéséhez csakis környezetbarát, minőségi lánckenő olajat alkalmazzunk, lehetőség szerint biológiai szempontból könnyen lebomlót. A biológiai lánckenő olajnak megfelelő mértékben időállónak kell lennie. A kisebb mértékben idő­álló olaj gyorsabban elgyantásodik, ennek következtében kemény, nehezen eltávolítható lerakódások képződnek, mindenekelőtt a láncmeghajtás és a fűrészlánc területén, sőt az olajszivattyú is elromolhat emiatt” – ismertette a szakértő. A fűrészlánc és a vezetőlemez tartóssága leginkább az olaj minőségétől függ, ezért csakis speciális kenőolajat használjunk. A fáradt olaj alkalmazása tilos, mert ha a fáradt olaj hosszabb időn át vagy ismételten a bőrrel érintkezik, az bőrrákot okozhat, és a környezetre is káros! A fáradt olaj nem rendelkezik a szükséges kenési tulajdonságokkal, és a lánckenésre is alkalmatlan. Sose dolgozzunk lánckenés nélkül, mert szárazon futó lánc esetén a vágóberendezés rövid idő alatt javíthatatlanul tönkremegy. A munkakezdés előtt mindig ellenőrizzük a lánckenést és a tartályban lévő olaj mennyiségét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!