a munkásság jogaiért

2020.05.15. 20:00

Prohászka, a szociális apostol

Május 15-e kétszeresen is a társadalmi igazságosság utáni vágy keresztény megnyilvánulásainak évfordulója. XIII. Leó pápa 1891-ben, XI. Pius pedig 1931-ben bocsátott ki e napon körlevelet a munkásság jogaiért szót emelve. XIII. Leó szociális tanítása a magyar olvasókhoz elsőként Prohászka Ottokár közvetítésével jutott el.

Sági Zoltán

„A munkások jogos bérének elvonása olyan nagy bűn, mely az ég bosszuló haragját idézi magára” (XIII. Leó). Fotó: Nagy Norbert-archív / Fejér Megyei Hírlap

Fotó: Kabáczy Szilárd

Ha az ember Székesfehérvár belvárosában körültekint, nem tagadhatja: szeme elé az évezredes valóságnak olyan képe tárul, amely – mielőtt anyagi formát öltött volna – először gondolatban létezett. A legapróbb részlet is várostervezők és építőmesterek, szobrászok és kőfaragók elméjében született meg elsőként. Tervezői akaratból jött létre minden épület, oszlop, ív, lépcsősor és útkanyarulat. Hívők és nemhívők között a különbség ebben a megközelítésben csupán annyi, hogy előbbiek – tekintetüket följebb emelve – ugyanezt a tényt vallják a város fölé boruló kék égről is.

Tőke és munka

A társadalmi felelősségvállalás egyik keresztény alapgondolata az, hogy az ember maga is társteremtő. Így a társadalom is tervek nyomán fölmagasodó épület, amelyet gondolataink és az azokból fakadó tettek hoznak létre és alakítanak. A francia katolikus teológus, Lamennais abbé 1807-ben megjelent Modern rabszolgaság című munkája kétezer év után idézte meg újra a proletariátus ókori fogalmát, a kapitalizmus hőskora társadalmának szerkezetét tanulmányozva, értelmezve. Pár évtized múlva Marx e föltámasztott fogalomban a kizsákmányolt, elszegényedő ipari munkásságot egységesítette szociológiai és közgazdasági kategóriává, osztállyá.

Kettejükkel szemben XIII. Leó úgy vélte, nem a világot, hanem a világszemléletünket kellene inkább megváltoztatnunk. Új dolgok (Rerum novarum) kezdetű körlevelében így fogalmazott: „Alapvető hibát követnek el a társadalmi kérdés tárgyalásában azok is, akik a két társadalmi osztályt eleve egymás ellenségének tartják, mintha a természet a gazdagokat és a szegényeket arra teremtette volna, hogy állandó harcban egymást irtsák. Ez annyira ellenkezik a józan ésszel és az igazsággal, hogy pontosan az ellenkezője igaz. Ahogy ugyanis a testben a különféle tagok úgy illeszkednek egymáshoz, hogy ebből az egésznek az az összhangja keletkezik, amit joggal mondunk harmóniának, éppen úgy intézkedett a természet a társadalomról is, hogy a két osztály egyetértő kölcsönviszonyban álljon egymással, s megfelelő egyensúlyt tartva egészítse ki egymást. Hiszen teljes mértékben egymásra vannak utalva: sem a tőke munka nélkül, sem a munka tőke nélkül nem lehet meg.”

Leó pápa elvetette a magántulajdon felszámolására irányuló szocialista javaslatokat, hangsúlyozva: azzal a munka maga is céltalanná válna. „Hiszen – s ezt könnyű belátni – a munkának, amit azok vállalnak, akik valamilyen kenyérkereső foglalkozást űznek, magától értetődő célja és értelme, ami a munkásnak legközvetlenebbül szeme előtt lebeg az, hogy magának anyagi javakat szerezzen, és ezeket magánjogon, saját tulajdonaként birtokolja.”

„A munkások jogos bérének elvonása olyan nagy bűn, mely az ég bosszuló haragját idézi magára” (XIII. Leó).
Fotó: Nagy Norbert-archív / Fejér Megyei Hírlap

Minél kisebb, annál szentebb

A magántulajdon védelméhez azonban a pápai körlevél gondolatvilágában hozzátartozik a munkások jogainak és emberi méltóságának rögzítése is. „A munkaadók legfőbb kötelességei közé tartozik, hogy munkásaikat ne tekintsék rabszolgának; […] Értsék meg, hogy a kenyérkereső munka a keresztény bölcselet fényében nem lealázó, hanem felemelő, mert az emberi élet fenntartásának tisztességes eszköze; ellenben rút és embertelen dolog az embereket a haszonszerzés puszta eszközeiként használni fel, s őket többre nem becsülni, mint amennyit nyers munkaerejük ér. […] De mindenek felett az a kötelességük, hogy mindenkinek megadják a járandóságát. A munkabér összegének méltányos meghatározásánál több tényezőt kell számításba venni. A tehetősek és a munkaadók azonban soha ne feledjék azt az általános igazságot, hogy sem isteni, sem emberi törvény nem engedi meg, hogy a szegényeket haszonlesésből elnyomják, s más ember kiszolgáltatottságából húzzanak hasznot. A munkások jogos bérének elvonása olyan nagy bűn, mely az ég bosszuló haragját idézi magára: „A bér, amelyet a munkásoktól elvontatok, felkiált, és az aratók szava felhatolt a Seregek Urának fülébe” (Jak 5,4). Végül pedig kínosan ügyeljenek a gazdagok, hogy a szegények csekély vagyonában erőszakkal, ravaszsággal vagy kamatcsalással kárt ne tegyenek, már csak azért sem, mert a szegények nem elég erősek a védekezésre a jogsértések és a visszaélések ellen, és így az ő vagyonuk minél kisebb, annál szentebb. Hát nem volna képes ezen törvények megtartása már önmagában is megszüntetni a viszálykodás hevét, vagy akár annak okait?”

Prohászka Ottokár püspök síremléke a róla elnevezett templomban
Fotó: FMH-archívum, Nagy Norbert

A pápai körlevelet elsőként magyarító Prohászka Ottokár fordításában 1891-ben megjelentek XIII. Leó beszédei és levelei is. Ekkorra a féltucat nyelven beszélő teológus és filozófus pap – aki a Pápai Gergely Egyetem hallgatójaként korábban maga is hét évet töltött Rómában – már a hazai katolikus megújulás központi figurája volt. „Szociális apostol” – ahogy a jezsuita Szabó Ferenc nevezte őt egy tanulmányában, rámutatva: Prohászka három és fél évtizeden át azokat a szociális eszméket terjesztette és igyekezett a gyakorlatba is átvinni, amelyeknek kifejtése a katolikus egyházban XIII. Leó pápa 1891-es körlevelével kezdődött meg.

Az eleven Prohászka

Még esztergomi teológiai tanárként jelentette meg 1897-ben Marx Károly nemzetgazdasági alapelvei című dolgozatát. Egy évvel korábban pedig A szociális theória hadi állása című tanulmányában adott átfogó képet a történelmi materializmusról. Ebben – egyebek mellett – a materializmus mint ideológia triviális belső ellentmondására is rámutatott. Miközben ugyanis az anyag elsőségét vallja, a materializmus sem tehet mást, mint hogy a gondolatok, eszmék irányából próbál hatást gyakorolni a tárgyi valóságra.

Prohászka, aki már húsz évvel korábban a vörös forradalmak veszélyére figyelmeztetett, a Tanácsköztársaság bukása után, immár székesfehérvári püspökként, az 1919. augusztus 17-i pásztorlevelében mégis így fogalmazott: „azt hiszem és vallom, hogy ha a magyar társadalomnak s a vallásos élet megújhodásának új forrásai után nézünk, s ha égő s vágyó szemmel tartunk szemlét a magyarság jövőjének valamit érő tényezői fölött: akkor ezeket elsősorban a munkásrétegekben, az ipari munkás- s a földműves osztályban reméljük föltalálni”.

Székesfehérvár belvárosának száz évvel ezelőtti képe
Fotó: FMH-archívum

A szociális megújulást sürgető újabb enciklikát, XI. Pius pápa 1931. május 15-én kiadott apostoli körlevelét Prohászka már nem érhette meg. Röviddel halála előtt, 1926-ban azonban így beszélt: „Ne féljünk a radikalizmus vádjaitól. Aki ezzel vádol, annak mi azt feleljük, hogy voltaképpen csak azt akarjuk, amit XIII. Leó pápa akart. XIII. Leóval hirdetjük, hogy a proletariátusnak joga van emberhez méltó életre, joga van az otthonra, a család fönntartására, a munkának a termelés gyümölcseiben való igazságos részesedésére.”

Száz év múltán, napjaink válságteli világában, részben a korábbi jóléti társadalmak fokozatos elszegényedésének következtében, a vagyoni különbségek növekedésével ismét radikális ideológiák vannak erősödőben. Szélsőséges eszmék jelennek meg, amelyek megszokott életviszonyaink kereteit kísérletező kedvvel lerombolva szeretnének változást erőszakolni közös világunkra. Ha a pápai enciklikák sora nem téved, a szelet a pusztítás vitorláiból – ma is, mint száz éve – a társadalmi igazságosság helyreállítása foghatná ki.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!