időutazás

2020.10.26. 13:00

Retró autók a bicskei gazdaház udvarán

A legapróbb darabokra szétszedték, majd gondosan összerakták a Porschét, talán szebb lett, mint újkorában. Dudás Illés Szabolcs az oldtimer autók rajongója, s a régi épületek tisztelője.

Zsohár Melinda

Dudás Illés Szabolcs az 1972-es lime green színű Porschéval Fotó: Pfau Péter

Az egykori gazdaházat eredeti állapotában újította fel Dudás Illés Szabolcs, s modern műhelyt alakított ki az udvarán. Veterán autókat restaurálnak érzelmileg hasonlóan elkötelezett munkatársaival, s a szórás elég érdekes. Az 1966-ban gyártott Ford Mustang és az ugyanezen évjáratú Porsche mellett ott áll az 1965-ös őscabrió Wartburg, tagadhatatlanul elegáns formában, ezért meg is szüntették a gyártását, nem illett a szocialista embertípushoz. A felnőtt férfiak játékszere a kocsi, mondja Dudás Illés Szabolcs, akinek a Wartburg a kedvence, még gyermekkorából. Költséges mulatság persze a tökéletesre restaurált, műszaki vizsgával bíró kocsik gyűjtése, felújításuk szinte precízebb munkát igényel, mint amikor gyártották őket.

Fotó: Pfau Péter

BMW, Mercedes, Audi és Corvette – az egykor itthon elérhetetlen nyugati csodák sorakoznak Bicskén, oldtimerekként váltak ritkasággá az eltelt negyven-ötven év alatt. S ha nem is ennyire értékesek az egykori szocialista tábor „üdvöskéi”, mára megmaradt példányaikat szintén gyűjtik a retró autók kedvelői. Nem gondolták volna az egykori NDK-ban, hogy a kétütemű Wartburg, a Trabant, s Csehszlovákiában, hogy a Skoda ekkora becsben lesz rendszereken át és évtizedeken túl. Bár ha megkérdik a hajdani tulajdonosokat, hogy anno hány évet kellett várni a keleti kocsikra… Volt becsük.

Dudás Illés Szabolcs az 1972-es lime green színű Porschéval Fotó: Pfau Péter

A lime green Porsche 911 T hathengeres boxermotoros coupé 1972-ben gördült ki a nyugatnémet zuffenhauseni autógyárból, ezt a fajtát egyetlen évig gyártották csupán, mondja Illés. Két oldalán két kicsi ajtó, egy az olajnak, egy a benzinnek, s mivel gyakran összekeverték tulajdonosaik a tankolásnál őket, az olajtartályét visszatették a korábbi helyére, rossz ötlet volt a változtatás.

Kaliforniába szállították ki Németországból a Porschét, utolsó tulajdonosától egy holland kereskedő vette meg, majd Magyarországra került – most göngyölik fel az autó történetét Illésék.

Fotó: Pfau Péter

Munkatársa, Pfau Péter, egy másik oldtimer részletesen dokumentált felújításáról készült látványos könyvet mutatja. Szilágyi Imre kárpitos régészeti-kutatói tudással bír az autókárpitok történetéről, fajtáiról, s a többiek is hasonló mélységben járnak utána a szakterületükhöz szükséges tudnivalóknak. Ők bármikor beleülhetnek ezekbe a szép, öreg autókba. Ráadásul mindig másikba.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!