károsanyag-kibocsátás

2019.04.27. 15:00

Egy évtizedet kaptak a nagyevők, hogy visszafogják magukat

Szigorú szabályrendszert fogadott el az Európai Parlament múlt csütörtökön. A rendelet egyértelműen meghatározza a jövőben gyártott buszok és teherautók szén-dioxid-kibocsátásának mértékét, melynek nem kevesebb, mint 30 százalékkal kell kevesebbnek lennie, mint a mostani helyzet.

Palocsai Jenő

Komoly feladat lesz a teherautók teljesítményének megtartása mellett a károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentése

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A frissen elfogadott megállapodás komoly feladat elé állítja azokat a gyártókat, akik talpon akarnak maradni a nehézgépjárművek piacán. A döntés nagy vitát nem hozott, ugyanis elenyésző, összesen 47 nem szavazat született a strasbourgi plenáris ülésen azzal a 474 képviselővel szemben, akik az igen gombot és vele a tisztább levegőt részesítették előnyben. Bár az uniós tagországok kormányait tömörítő tanácsnak jóvá kell hagynia a rendeletet, de amint ez megtörténik, az új teherautók és buszok által kibocsátott szén-dioxid-mennyiségnek 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell csökkennie, a 2019-es szinthez képest. Ezeket a számokat korábban az Európai Bizottság javaslata tartalmazta. Az Európai Parlamentnek ennél vérmesebb reményei is voltak, de a 35 százalékot már nem tartották elfogadhatónak az uniós tagállamok.

A kompromisszumos megoldás nem hoz mindig megfelelő eredményeket, így már most biztos, hogy Berlin magasnak tartja a harminc százalékot, ellentétben számos környezetvédelmi szervezettel, amelyek még ezt a csökkentést sem tartják elegendőnek. A német főváros rendszerint azt a kártyát emeli fel, hogy a szigorúbb tervek árthatnak az autóiparnak, és elbocsátásokhoz vezethetnek. A környezetvédők azonban az elkeserítő adatra támaszkodnak harcukban, mely szerint Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára.

A rögzített sarokszámok természetesen a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagos paramétereire vonatkoznak. Így továbbra is lesznek majd magasabb kibocsátású modellek, de ezeket a gyártók ellensúlyozhatják zéró- vagy alacsony kibocsátású nehézgépjárművekkel. A zöld gondolat nemcsak így bukkan elő, mert a rendelet azt is rögzíti, a gyártóknak biztosítaniuk kell, hogy 2025-re eladásaik során új tulajdonosra talált teherautóik, buszaik legalább két százaléka nulla vagy ahhoz közelítő károsanyag-kibocsátású legyen. Az unió természetesen nem csak ezen a területen sürget szigorú változásokat. A közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése mellett az összes többi levegőszennyező tényezőt vissza kell szorítania, hogy megfeleljen annak az elvárásnak, mely szerint a következő évtized végéig, minden területet egybevetve, 40 százalékkal csökken majd az üvegházhatású gázok kibocsátása az 1990-es szinthez képest.

Komoly feladat lesz a teherautók teljesítményének megtartása mellett a károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentése
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Bas Eickhout, az EP zöld párti jelentéstevője szerint nagy siker, hogy az EU most első ízben fellép a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátása ellen. A rendelet segít csökkenteni a közutak légszennyezettségét és javítja a levegőminőséget. A tiszta teherautók jövőjét az innováció határozza majd meg.

A megszületett döntés nemcsak hogy védi a környezetet, de a szabály szigorúsága és a határidő rövidsége intenzív fejlődésre ösztönzi majd a tervek szerint az iparágat.

A LECKE FELADVA

A személyautók sorsa valamennyivel korábban eldőlt, hiszen tavaly decemberben győztek a radikálisabb hangok, így 2030-ig 37,5%-kal kell csökkenteni a személyautók szén-dioxid-kibocsátását. Tovább nehezíti a gyártók dolgát, hogy a hírek szerint ez a 37,5 százalék nem a mai adatokhoz képest elvárt csökkenés, hanem a majdani, 2021-es szinthez képest. Fel van adva hát a lecke, hogyan oldják meg 2020-ra a 95 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási átlagot. Ez 4 literes átlagfogyasztást jelent, és ha a tendencia a rendeletnek megfelelően halad, akkor 2030-ra 60 g/km szén-dioxidot és 2,5 literes fogyasztást eredményez. Ma még talál hihetetlen, de idővel elképzelhető.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!