Kétkerekű, motor hajtja, de vajon kerékpár vagy robogó?

2019.01.13. 20:00

Az utak fiatal elektromos ördögei

Egyre gyakoribb szereplői az utcai forgalomnak azok a kerékpárok, amiket akkumulátorral és elektromos motorral szereltek fel a gyártók. Biciklinek túl nagy és gyors, robogónak túl kicsi és lassú. A havas, latyakos utakon sem ritka látvány az ilyen, és bár nem lehet kellemes rajta ülni a hidegben, sokat lehet vele spórolni. Másik előnye a sötét téli napokon, hogy ezeken gyárilag vannak lámpák, elöl és hátul egyaránt.

Palocsai Jenő

Elektromos kerékpárnak számít, ha 300 watt teljesítménynél nem erősebb motor segíti az emberi hajtást

Forrás: shutterstock

A kerékpár használatát segítő motorok nem újkeletű szerkezetek. Már 1955-ben elkészült az első hazai, azóta is nagy népszerűségnek, szinte kultusznak örvendő dörzshajtású motor, a Dongó, a székesfehérvári Vadásztölténygyárban. A mai modern eszközök már csendes, olcsó fenntartású és szinte gondozásmentes hajtással rendelkeznek. Ezen járművek végsebessége elektronikusan van szabályozva, azonban a határoló kütyü eltávolításával, erősebb akkumulátor használatával és kis ügyességgel fokozható az erő és a sebesség.

A rendőrség álláspontja

A kezdetektől 2009 végéig úgy szólt az idevonatkozó törvényi szabályozás, hogy az a két- vagy háromkerekű jármű, amelyet emberi erő, illetőleg egy 300 watt teljesítménynél nem erősebb motor hajt, az elektromos kerékpár. Aztán történt egy módosítás 2010-ben, mely szerint elektromos kerékpár az, amit emberi erő hajt és egy maximum 300 wattos motor segít. Tehát nem hajt, csak segít!

Nem lehet motorral történő önálló, lábmozdulat nélküli hajtása, mert ha képes haladni csupán motorral, akkor az már elektromos robogónak minősül. Sokaknak talán szőrszálhasogatásnak tűnik a dolog, de amennyiben emberi erő hajtása nélkül is tud haladni ez a jármű, abban az esetben kötelező az érvényes vezetői engedély és a megkötött és befizetett felelősségbiztosítás megléte, illetve a bukósisak használata is. A jogszabályi környezet megváltozását követni kell, tehát erre hivatkozni nem lehet. KöHÉM rendelet írja elő a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeit. Az okmány előírja, hogy csak azzal lehet közlekedni, ami rendelkezik Európai Típus Jóváhagyással, azonban a rendőrök tapasztalatai szerint a forgalomban haladó elektromos biciklik és triciklik egyikének sincs ilyen.

Elektromos kerékpárnak számít, ha 300 watt teljesítménynél nem erősebb motor segíti az emberi hajtást
Fotó: shutterstock

A hivatal szemszögéből

A kormányhivatal szerint a típusjóváhagyással rendelkező jármű típustábláján fel kell tüntetni a következő részekből álló jelölést: kis „e” betű, amelyet annak a tagállamnak az azonosító száma vagy jele követ, amely a jóváhagyást végrehajtotta; jogi aktus száma; típusjóváhagyási szám; járműazonosító szám.

Ha ezekkel nem rendelkezik, akkor egyik kategóriába sem sorolható be, így közúti forgalomban jogszerűen nem vehet részt.

Nem kell ilyen okmány egy 250 wattos motorral ellátott eszköz esetében, ami pedálos rásegítéssel működik. Ezek fokozatosan elveszik, majd megszüntetik a hozzáadott teljesítményt, a 25 km/h átlépésekor. A pedálforgás nélkül száguldó járműtulajdonosok kivétel nélkül mindig az üzletre hivatkoznak rendőri igazoltatás során. A rend jóindulatú őre kérheti a típusjóváhagyási dokumentumot, mert annak megléte megmentheti a kerékpárost a büntetéstől, feljelentéstől, azonban ilyet nem adtak még ki. Az viszont már igazi csemege lehet a rendőrnek, amikor még pedál sincs az eszközön.

A forgalmazóknak is fontos a tiszta helyzet

Egy helyi cég élen jár az elektromos járművek forgalmazásában. Jassó Zoltán ügyvezető szerint az is zavaró tényező, hogy az EU-szabályozás és a magyar KRESZ rendelkezései között eltérések vannak. Mint elmondta, 2010-ig Kínából importálták a bicikliket, amiket a cég neve alatt hoztak forgalomba. Az importőr úgy reagált a 2010-es KRESZ-változásokra, hogy felhagytak a robogószerű, kerékpárnak már nem nevezhető termékek importjával, ehelyett hazai és európai forgalmazóktól vásároltak és vásárolnak ma is. Felhívják a vevők figyelmét a szabályokra, akik legtöbbször legyintenek erre. Jassó arra a rendőri tapasztalatra, hogy az igazoltatottak mindig az üzletre hivatkoznak, azt mondta:

– Konkrét eljárásról ritkán kapunk hírt, de nem fordult még elő, hogy minket okolt volna valamelyik vásárlónk.

Ahol eljárás indult elektromos kerékpár vagy robogó használója ellen, ott szinte mindig volt valamilyen kiváltó ok, mint az alkoholos befolyásoltság, kötekedés a rendőrrel, vagy járdán haladás nagy sebességgel, de volt olyan eset is, ahol kisgyerek állt az elektromos robogón a vezető lábai között.

Az ügyvezető szerint a rendőrségi gyakorlat eddig türelmes, megengedő volt, hagyja kikopni ezeket a járműveket a forgalomból anélkül, hogy vegzálná a többnyire vidéki, idős tulajdonosokat. Nem forgalmaznak műszaki vizsgára kötelezett járműveket, így nem szükséges típusigazolás sem.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!