Gyorsan menni lehet, de száguldozni nem

2019.05.19. 15:30

A türelmetlenség és az okostelefon a balesetek legfőbb okozói

Nem olcsó mulatság az autópálya-matrica, de érdemes megváltani, hogy gyorsabban jussunk el egyik helyről a másikra. A szabályok és a tábla a legtöbb helyen 130 kilométert enged megtenni óránként, ami épp olyan gyors, mint amilyen balesetveszélyes.

Palocsai Jenő

Legyünk türelmesebbek, ez segíthet abban, hogy kevesebb legyen a baleset az autópályákon! Fotó: FMH

Kezdő autósok számára a legveszélyesebb manőver az előzés. Túl gyorsan kell menni, fel kell tudni mérni a szembejövők sebességét, az előzött jármű előtti hely nagyságát, és tisztában kell lenni a hajtott jármű erejével, gyorsulási képességével. Az autópályán jó esetben három sáv áll rendelkezésre az előzéshez és majdnem biztos, hogy nem jön szembe senki, mégis úgy van, hogy a gyorsforgalmi utakon és a pályákon a legveszélyesebb a közlekedés. Elég egy pillanatnyi figyelmetlenség vagy apróbb hiba és már meg is van a baj.

Legyünk türelmesebbek, ez segíthet abban, hogy kevesebb legyen a baleset az autópályákon! Fotó: FMH

Csak úgy lehet rossz irányból felhajtani az autópályára, ha több hibát és szabálytalanságot követtünk el előtte. Felhajtáskor használjuk ki az autónk teljesítményét és vegyük fel a gyorsítósáv végéig a külső sor tempóját, hogy ne kelljen a fékre taposni azoknak, akik elé bevágunk. Ha már ott vagyunk és jó irányba haladunk, akkor tartsuk be a követési távolságot! Több helyen is mutatja a tábla és a burkolatfestés, hogy mi az elvárt minimum. Sebességtől függetlenül kell legalább annyi különbség a két jármű között, mint amennyit a hátul haladó két másodperc alatt megtesz.

Fontos szabály még a jobbra tartás. A külső sáv nemcsak a teherautóké, de van, aki nem fogja őket kerülgetni, inkább folyamatosan középen megy. Úgy az igazi, amikor mindezt 100-110-zel teszi, mert akkor a maximális megengedett sebességgel haladók hirtelen érik őt utol, ezért előzniük kell a belső sávban, ahol gyakran a megengedettnél sokkal gyorsabban száguldoznak. Ha mégis ráakadunk valakire, aki tartósan halad a középső sávban, akkor ne trükközzünk azzal, hogy megelőzzük jobbról!

Rövid, de határozott fény- vagy hangjelzéssel emlékeztessük a jobbra tartás parancsra és haladjunk tovább!

Az előzésről a közlekedés többi szereplőjének tudnia kell, tehát ki kell tenni az irányjelzőt és nem percekkel korábban, és nem is akkor, amikor már fordul a kormány, hanem közvetlenül előtte. A pálya nem a Hungaroring, így biztonságos távolságból is jól lehet előzni, nem kell szélárnyékból, a másik vonóhorgára cuppantott teniszlabdát megsimogatni a manőver megkezdése előtt a díszráccsal. Nem versenyzünk, csak közlekedünk. Az a jármű, ami ott termett a kocsi fara mögött szinte a semmiből, az gyorsabb mint mi! Ne gyorsítsunk rá, hanem hagyjuk akadálytalanul tovább haladni!

Ne olvassuk el menet közben, hogy egy kedves ismerős folytatta a történetét!

Elcsépelt, de örök igazság, a közlekedés veszélyes üzem. A szabályok figyelmen kívül hagyása tovább fokozza az amúgy is magas kockázatot, ám legtöbbször mégsem ez a fő oka a baleseteknek, hanem az egymással szembeni türelmetlenség és természetesen a figyelmet, legalább a fél szemet, valamint az egyik kezet teljesen lefoglaló okostelefon.

Legyünk türelmesebbek, megértőbbek az autós társainkkal szemben, és ne olvassuk el menet közben, hogy egy kedves ismerős folytatta a történetét a virtuális világban, mert megeshet, hogy a vakon vezető, olvasó sofőrnek nem lesz folytatható története a valóságban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!