Sok benzinkúton lehet LPG-t venni, de már van CNG is

2019.10.06. 08:15

Megnyílt már a megyeszékhelyen a CNG üzemanyagot töltő állomás

A megújuló és a hagyományos energiák harcában legtöbbször az elektromos hajtás egyre intenzívebb térhódításáról, másrészt a dízel és a benzin, vagyis a leggyakrabban emlegetett fosszilis, járműveket is mozgató energiahordozók egészség- és természetkárosító hatásairól folyik a polémia, feledve, hogy vannak még alternatívák. Az autókban használt gázokról kevesebb szó esik, pedig számos pozitív tulajdonsággal is bírnak, és egyre jelentősebb számban futnak az utakon ilyen járművek.

Palocsai Jenő

Elmondható, hogy a CNG az egyik leginkább környezetbarát energiahordozó Illusztráció: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Fotó: gaborfeherphoto

Sok autó alkalmas két üzemre, ahol a vezető dönti el, hogy benzin vagy gáz repítse tovább a járművet. Három fajta is lehetne akár a kocsikban. A CNG és az LPG is alkalmas arra, hogy mint üzemanyag jelenjen meg, és mellettük az LNG is.

Az első, a legelterjedtebb folyékony cseppfolyós autógáz, az LPG (Liquefied Petroleum Gas), mellyel a magyarországi kutak többsége ki tud minket szolgálni. A legolcsóbb, de még így is sokba kerül, ha figyelembe vesszük azt, hogy ez nem mást, mint a bányászott nyers földgáz és a nyersolaj finomítása során keletkező melléktermék. Ennek megfelelően a benne fellelhető anyagok skálája is széles, propán, bután, propilén, izobután, bután, izobutilén és ezek elegyei. Olyan végül is, mint a háztartási PB-palackok által rejtett anyag, melyben a propán és a bután aránya körülbelül 40-60 százalék, ám ez sokkal tisztább, és kénhidrogént, valamint vizet nem tartalmazhat.

Elmondható, hogy a CNG az egyik leginkább környezetbarát energiahordozó Illusztráció: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

A folyékony gáz nyomása rendkívül függ a hőmérséklettől. Nyáron, a napon parkoló autó gáztartályában a nyomás gyakran eléri a 16-18 bart is, míg télen, mikor röpködnek a mínuszok, a tartálynyomás akár 2 bárra is lecsökkenhet. Ha tankoláskor kiszökik, akkor hirtelen 230-szorosára tágul egyik pillanatról a másikra, így a környezettől sok hőt elvon, akár be is fagyhat az a nyílás, amin korábban nagy nyomással távozott. Nem mérgező, de a hozzákevert szagosító anyag okozhat kellemetlen tüneteket.

Gépjárművek üzemanyagaként a földgáz közvetlen formájában nem használható, de sűrítve igen. Ez tehát a másik hajtóanyag, a komprimált földgáz, angol nevének rövidítése alapján a CNG (Compressed Natural Gas). Már kidolgozott technológia volt hazánkban 1980-ban is, ám akkor még nem nagy távolságokra volt elegendő egy töltés. Összetételét tekintve 90 százalék metán, a többi etán, propán és bután, valamint némi szén-dioxid és nitrogén. Ha tökéletesen ég el a rendszerben, akkor egy rész szén-dioxid (CO2) és két rész víz (H2O) keletkezik pára formájában. Így elmondhatjuk, hogy az egyik leginkább környezetbarát energiahordozó. Minőségét tekintve azonos a háztartásban használt földgázéval, ám a töltőállomásokon 250 bar nyomáson tankolják a járművekbe.

Az LPG nem más, mint a bányászott nyers földgáz és a nyersolaj finomítása során keletkező melléktermék
Illusztráció: Shutterstock

A harmadik az LNG, mely cseppfolyósított metán. Ennek használata során is csak szén-dioxid és víz keletkezik, miközben nem képződik korom az égés során. Maga az anyag is és a kipufogógáz is teljesen szagtalan. Nálunk sajnos nehezen hozzáférhető, ugyanis drága a hozzávaló infrastruktúra kiépítése, és szinte elérhetetlen távolságban vannak a legközelebbi terminálok.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!