Kultúra

2014.04.27. 16:05

Ez az igazi rabszolgasors

A retrocsatornán ismét vetítik a Rabszolgasors című sorozatot. Mi pedig nyugtázhatjuk, hogy Leoncio már-már szelíd gazda Edwin Eppshez képest.

Szabó Zoltán

Vasárnap éjjel vagy inkább hétfőn hajnalban az Amistadot, Steven Spielberg filmjét láthatták azok, akik bírják az éjszakázást, és egy dráma élményével akarták nyitni a hetet. Ez is rabszolga történet, Amerika történelmének sötét fejezetéből. A mozik pedig nem is olyan régen mutatták be Quentin Tarantino látványos és véres „meséjét”, a Django elszabadul című darabot, amelyben szintén felbukkan a szinte végletekig gonosz földbirtokos figurája.

Az, hogy mindez megtörténhetett, hogy embereket rabszolgaként tartottak, máig nyomja Amerika lelkiismeretét. S az idén bemutatták azt a filmet, Steve McQueen rendezését, amely talán a legárnyaltabban, a legnagyobb drámai erővel szól erről a témáról. Ennek csak kisebb részben az az oka, hogy megtörtént eseményt dolgoz fel a 12 év rabszolgaság, amely Solomon Norhtup életrajzi regénye alapján készült.

Chiwetel Ejiofor (elöl, jobbra) alakítja Solomon Norhtupot, akinek regénye alapján készült a film

Solomon 1841-ben – afroamerikai létére – boldog és szabad ember, hegedűművész, szép családja van. Aztán egy munka miatt Washingtonba megy, ahol a vacsoránál leitatják, és másnap már egy börtönben ébred. Végül Epps birtokoshoz kerül, ahol megtapasztalja azt, milyen az igazi pokol, mégpedig itt, a Földön. McQueent mindig is foglalkoztatta a szabadság és kiszolgáltatottság kérdése. Szereplői hol a hatalom (Éhség), hol saját szenvedélyük, kóros személyiségük (A szégyentelen) fogságában élnek. A 12 év rabszolgaság pedig vegytisztán, tálcán kínálta a lehetőséget, hogy a rendező megmutathassa, minderről mit gondol. Miután maga is afroamerikai, magától értetődően még inkább motiválta, az eredmény pedig egy rendkívül erős dráma lett, amelynek néhány jelenete tényleg rabul ejti a nézőt. Mindenre odafigyelt, és a stáb is igencsak odatette magát. Jó a forgatókönyv, szinte patikimérlegen adagolják a fordulatokat, és az utolsó néhány percet kivéve a hatásvadászat, az érzelmesség csapdájába sem esnek bele. Néha viszont úgy érezhetjük, hogy a kevesebb több lett volna. Mintha McQueen nem bízott volna a történet erejében, ezért időnként túlcifrázta a jeleneteket. Máskor viszont a hűvös, kiszámított pontosság uralja a stílust. Fura kettősség ez, ami azonban nem rontja el az egyenletesen magas színvonalat. Ami a vágást és az elképesztőn jó operatőri (Sean Bobbit) munkát illeti, nem lehet kifogásunk. A vérprofi Hans Zimmer zenéje ezúttal is remekül eltalált.

Jobbra Michael Fassbender, aki Edwin Epps birtokost alakítja

A film hatásához hozzájárulnak a hosszan kitartott jelenetek, és természetesen a kiváló alakítások is. Michael Fassbender korunk egyik legmarkánsabb színészévé érett, a beteg lelkű Epps szerepében is a maximumot nyújtja. Solomon Northupot Chivetel Ejifor játssza, kiválóan. Ki kell emelnünk egy hölgyet is, Lupita Nyongot, a legjobb mellékszereplő Oscar-díját érdemelte ki. Brad Pitt ezúttal csak egy mellékszerepben tűnik fel, igaz, ő volt a film producere. A 12 év rabszolgaság egyébként a legjobb film Oscar-díját kapta az idén. Megszolgálta. Amit fentebb emlegettem, az nem is igazi hiba. Csak ízlésbeli kifogás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!