Kultúra

2014.04.25. 12:35

Ádám meg feleségei

Él Érden egy költő és író, túl a kilencvenedik esztendőn. Szülővárosa Székesfehérvár, és az sem mellékes, hogy Ady Endre édes unokaöccsének vallhatja magát. Bíró András negyven könyvet írt, különböző műfajokban. Van köztük verseskötet, családregény, ismeretterjesztő mű, publicisztika és sok egyéb.

Bakonyi István

Az Ádám és feleségei hét évtized kisprózai írásaiból ad válogatást. Amolyan ünnepi válogatás, hiszen a kiadó ezzel köszöntötte a kerek születésnap idején. Kimondani is sok: az első írás 1941-es, az utolsó 2008-as. A hajdan Baumgarten-díjjal is elismert szerző olvasmányos kötete. Nem tisztán novelláskötet, hiszen vannak benne publicisztikai jellegű írások is. Egy gazdag életmű szeletei. Közöttük a korai, 1941-es írás, A halál után. Realista szemléletének hajdani bizonyítéka, amelyben megadja a haldoklás természetraját – még igen fiatalon, huszadik esztendején innen. Vannak persze benne didaktikus elemek, ám az is érdekes, hogy a ma oly felkapott téma, a halál utáni élet kérdései is hangot kapnak benne. Olvasunk arról, hogy a lélek elkülönül a romlandó testtől. Mindent összevetve: ígéretes pályakezdésének példája ez a novella.

A kötet egyébként nem időrendben tartalmazza az írásokat. Előbb a gyerekkori élmények későbbi rögzítéseit olvashatjuk. Itt is, másutt is láthatjuk az író történelmi érzékenységének nyomait. A megélt XX. század oly kusza, oly változatos, oly sok teherrel terhelt világát. Bíró András mesélőkedve eleven, a műfaj hagyományainak megfelelően. Az önéletrajznak is fontos szerep jut, saját múltjának élményeit gyakran építi bele a művek világába. Ebbe beletartozik a természet és az állatvilág szeretete is, nemcsak a történelem okozta viszontagságok sora. Ezekben az írásokban a líraiság sem lényegtelen elem, pl. a Nyúl így kezdődik: „Láthatatlan dunyháját most gyömöszöli be a házak közti utcákba és terekbe a nyár." Aztán persze puritánabb a folytatás, és a prózai elemek uralkodnak. A történetnek lehetnek gyerekkori gyökerei, bár ízig-vérig mai élmények is, hiszen a délszláv háború ideje is fölvillan benne. Így találkozik egy nyúl tragikus sorsa a balkáni szörnyűségekkel.

A kötet egésze ugyanakkor fölvet bizonyos műfaji problémákat. Nem minden írás novella benne, gyakran inkább a publicisztika uralkodik. Ilyen írás például a Fák. Itt eleveníti föl a fehérvári gyerekkor apró elemeit, a hajdani Simor utca, a Palotai út, az L alakú földszintes ház, a ma már láthatatlan város képeit. Itt nem a fikció, hanem a dokumentatív jelleg a fontos. Másutt is látható, hogy Bíró András otthonosan mozog a nemes értelemben vett publicisztika területén, s ezek a vonások néhol novelláinak világába is beszüremkednek.

A kötetcímadó mű ugyanakkor akár bibliai tárgyú is lehetne, de nem az. Ádám hányatott életéről szerencsétlen házasságairól szól a történet, s közben a XX. századi magyar történelem kalandjaiból is ízelítőt kapunk az öt kapcsolat bemutatásával. Vázlatosan mutatja be a csődbejutott házasságokat, és láthatjuk a különböző okokat. Miként Örkény híres drámájában Pisti, Ádám is hol itt, hol ott találja magát. Az egyik érintkezési pont az özvegyasszonyokhoz fűződő kapcsolat. Aztán egy váratlan „kanyar": a történet végén újra az első asszony jelenik meg. Ez a novellafűzér egyébként egy regény csírája is lehetne.

Persze fontos az is, hogy írónk sikeresen írja le a női természet sajátosságait. Miként ezt igazolja a Hétpróbás menyasszony c. írása is. Egy céltudatos lányt mutat be egyes szám első személyben, és az Ádám-történetnél alaposabb a jellemábrázolás is itt. Vannak benn váratlan mozzanatok, egy különös próba kivitelezésének pillanatai. Általában jellemzi Bíró András írásait a nagy mesélőkedv, az anekdotikus hajlam. A realista magyar kisepika folytatása. Közérthetőség, lendület. A század változatos világa. A kisemberek, akik ki vannak szolgáltatva a történelemnek. És az író hosszú élete felöleli szinte az egész századot, annak rengeteg biztató és keserves pillanatát.

Egyik legelevenebb írása 2000-ben született, és benne Krúdyt idézi meg. (Képzelt riport a Mesterrel) Ez az 1932-es történet élvezetes játék, ugyanakkor sajátos portré is a nagy elődről. Meseszerű, képzelt találkozás, filmszerűen megírt mű. Fölidézi a korabeli óbudai miliőt, a „sosemvolt, de emberséges világot". Hasonlóan sikeres novella a Három méter, amelyben egy idős, magára maradt asszony sorsának tömör ábrázolását kapjuk élete utolsó óráinak leírásával. Másutt akad, hogy inkább a vázlatosság uralkodik. Ezeken a helyeken a novella műfaji sajátosságai kevésbé játszanak szerepet, pl. a Fésűs Bandi c. írásban. Az Odakünn a kozmoszban pedig jól sikerült öregkori elmélkedés, rokonszenves gondolatokkal. És persze vannak hagyományosnak nevezhető elbeszélések az „őszikék" között is, pl. a Türelmes Jób 2002-ből. Egy bódélakó történetét meséli el Bíró András, a novella és az irodalmi riport szerencsés egybeolvadásában. A megszokott XX. századi emberi sors tárul elénk, baloldali múlttal, személyi kultusszal, 1956-tal, s más fordulatokkal. Regénytöredéknek is mondhatjuk, miként ez máskor hasonlóképpen érezhető. A befejezés ötletes egy váratlan fordulattal: az író-riporter elmegy egy újabb találkozóra, ám a főhős élete éppen révbe jutott egy asszony oldalán.

A Galaktikák pedig a kötet méltó befejezése. Egy csillagász történetével olyan dolgokra derít fényt, hogy a mindenséget kutató ember gyakran a saját életével nem tud mit kezdeni. Elpusztítása ítélt kutyája úgy menekül meg, hogy a lelövésre fölkért ember végül is megkegyelmez az állatnak, miközben a csillagász magánélete mély válságban van. S a két sík így jelenik meg együtt a szép befejezésben: „Boldizsár megnyomta a kupola szerkezetének gombját. A Galaktika végtelen hidege bezárult fölöttük. Csak Badarik tenyeréből áradt valami olyan melegség, amilyet azóta soha nem érzett." Ilyen pillanatokban gazdag Bíró András terjedelmes és színes életműve. (Hungarovox Kiadó, 2013.)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!