2016.11.25. 07:28
Jó tanácsok a karácsonyi vásárlásokhoz
A fogyasztóvédelmi hatóság ebben az évben is folyamatosan ellenőrzi a kereskedelmi üzleteket és egyéb árusítóhelyeket. Kiemelt figyelmet fordít a piacfelügyeleti tevékenységre és a megvételre kínált áruk és szolgáltatások akciós árfeltüntetésének ellenőrzésére.
A legfőbb cél továbbra is a fogyasztók anyagi érdekeinek védelme, a fogyasztók megkárosításához, megtévesztéséhez vezető árfeltüntetéssel, illetve áralkalmazással kapcsolatos szabálytalanságok felderítése.
A vizsgálat során nagy hangsúlyt fektet a hatóság a nagyobb kereskedelmi egységek által meghirdetett akciókra, tekintettel arra, hogy ezeket az üzleteket a fogyasztók széles köre keresi fel nagybevásárlás, ajándékvásárlás alkalmával. Emellett természetesen ellenőrzi a kormányhivatal a kisebb üzletek akciós értékesítéseit, és a vásárok, piacok, alkalmi árusítóhelyeit is.
A kormányhivatal vizsgálja a karácsonyi ünnepkörhöz tartozó termékköröket, így a gyermekjátékokat, ruhaneműket, elektromos hálózatról üzemelő termékeket. Kiemelten figyeli a fényfüzéreket annak érdekében, hogy a termékek megfeleljenek a vonatkozó jogszabályi előírásoknak. Különös figyelem fordul a termékek kialakítására, jelöléseire, figyelmeztető felirataira, megfelelőség értékelésére és használati útmutatójára. Továbbá vizsgálják az ellenőrök, hogy a forgalmazott termékek biztonságosak-e, illetve, hogy az értékesítő helyen nem forgalmaznak-e korábban balesetveszély miatt letiltott terméket.
Különös hangsúlyt kap ez, hiszen a kormányhivatal Fejér megyében az előző karácsonyhoz kapcsolódó vizsgálatai során talált a kereskedelmi forgalomban olyan fényfüzért is, aminek forgalmazását korábban már megtiltott, mert a laboratóriumi vizsgálat során áramütés-veszélyesnek bizonyult.
Az egyéb termékek esetében az ártájékoztatást, árfelszámítást, a reklámozott kedvezményes árak alkalmazását, a kimérve értékesített termékeknél a mérőeszközök hitelességét és a mérés helyességét is ellenőrzi a hatóság. Tavaly a leggyakoribb jogszabálysértés, az akciós ár feltüntetésének hibája, valamint az volt, hogy az adott termék eladási árát és szükség esetén egységárát nem tüntette fel a kereskedő.
Kupon akciókkal kapcsolatban nem érkezett fogyasztói panasz, azonban ilyen alkalmakkor hátrány lehet, hogy a kupont elfogadó üzletekben nem készültek fel kellően az érdeklődő nagy tömegre, ezért a pénztárnál és a próbafülkék előtt is hosszú sorok kígyózhatnak. Gyakran előforduló probléma, hogy a kedvező áru, tetszetős termékek gyorsan már az akció elején is elfogyhatnak.
Amennyiben a karácsonyi ünnepre webáruházban rendelünk, illetve egyéb csomagküldő szolgálattal kézbesítendő terméket vásárolunk, legyünk figyelemmel arra, hogy a termék kiszállítása ebben az időszakban késhet, nem biztos, hogy a szokásos néhány nap alatt megérkezik az. Hagyjunk elegendő időt arra az esetre is, ha a kiszállított termékkel valami probléma lesz, nem működik, vagy hibás, illetve mást szállítanak a rendelt dolog helyett, hogy az ilyen jellegű reklamációkat még az ünnep előtt elintézhessük.
Fontos, hogy a későbbi problémák elkerülése érdekében őrizzük meg az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát – a reklamációkat csak akkor köteles a kereskedő kezelni, ha ezekkel bizonyítjuk, hogy az ő üzletében vásároltuk a terméket. Minden esetben ellenőrizni kell, hogy valóban nyugtát kapunk, amin a kereskedő nevének, címének és adószámának szerepelnie kell.
A pénztárnál figyeljünk arra, hogy az eladó a meghirdetett, vagy a tájékoztatón szereplő áron számolja-e az árut. Ha eltérést tapasztalunk, még lehetőleg a pénztárnál jelezzük.
Több eladási ár együttes feltüntetése esetén mindenkor a legalacsonyabb ár felszámítására kötelezett a kereskedő. A magasabb ár felszámítását már lehetőleg a pénztárnál, vagy az ügyfélszolgálaton jelezzük.
Élelmiszer vásárlása esetén mindenképpen ellenőrizzük a minőség-megőrzési vagy fogyaszthatósági idő lejártát, a műszaki termékeken, karácsonyfafüzéreken, és a játékokon is CE jel feltüntetése kötelező, ezzel igazolja a gyártó, hogy a termék megfelel az előírásoknak.
Hibátlan termékeket a kereskedő nem köteles visszavenni, ha ezt a lehetőséget mégis biztosítja, akkor a visszavásárlás, kicserélés feltételeiről már a vásárláskor érdeklődjünk!
Kötelező, egyéves jótállás vonatkozik 10 000 forintos vételár felett például a következő termékekre: hűtőszekrény, mosógép, mosogatógép, porszívó, varrógép, kerékpár, babakocsi, konyhai kisgépek, gyermekgondozási cikkek (különösen pelenkázó, illetve mosdató állvány, babakocsi, magas- és asztalra szerelhető etetőszék, biztonsági gyermekülés), órák és ékszerek. Ellenőrizzük, hogy a jótállási jegyet átadták-e, a kereskedő azt megfelelően kitöltötte-e.
Kötelező jótállás alá eső termék esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
A felsorolt műszaki cikkekre és az egyéb termékekre is két éves szavatossági idő vonatkozik, ezen időszak alatt reklamálhatunk a termék gyártási eredetű meghibásodása miatt.
Megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy jótállási, szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető a vásárlótól.
Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.
Ne feledjük, hogy bizonyos termékeket csak szakember helyezhet üzembe, ennek költsége sokszor összemérhető a termék árával (például gázkészülékek).
Fontos tudni, hogy a kereskedő akkor is köteles a minőségi kifogást intézni, ha a jótállási jegyen a javítószolgálat is fel van tüntetve.
Az ajándéknak szánt műszaki cikkeket és egyéb termékeket érdemes az átadás előtt kipróbálni, hogy azok megfelelően működnek-e, sérülésmentesek, hibátlanok-e, hiánytalanul meg van-e minden tartozékuk.
Ha webáruházban vagy termékbemutatón vásároltunk, akkor, ha valamilyen oknál fogva meggondoltuk magunkat, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.
A hatóság tavaly közel 50 ellenőrzést végzett a karácsonyi időszakban, az ellenőrzések 76 %-ában tapasztalt jogsértést. A lefolytatott eljárások eredményeképpen 2,2 millió Ft fogyasztóvédelmi bírság került kiszabásra, valamint a Kormányhivatal kötelezést rendelt el a jogsértések megszüntetésére.