Hírek

2017.03.14. 12:06

Kevés a fiatal a vállalkozók között - A FIVOSZ megyei elnökét a számos Fejérbeli céget érintő generációváltásról is kérdeztük

Információhiányban szenvednek a fiatalok, akik nehezen tudnak kérdezni – mondja Grósz Ákos.

B. Kiss László

A magyar vállalkozók 27 százaléka tartozik a 40 év alatti korcsoportba, csupán ők számítanak fiatal vállalkozónak, miközben 19 ezer olyan cég van az országban, amelynek 65 évnél idősebb a tulajdonosa – nyilatkozta a minap Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (Fivosz) elnöke. Milyen arányt képviselnek Fejérben a fiatalok a vállalkozók között? - kérdeztük Grósz Ákostól, a Fivosz megyei elnökétől.

– A mi megyénkre is igaz, hogy eddig még nem alakult ki igazán erős bázisa az utánpótlásnak. Az, hogy az országos átlagnál mégis jobb a helyzet, több tényezőnek is köszönhető. Például Székesfehérvár igen előkelő helyen áll a vásárlóerő vonatkozásában, ami bátorítást ad a vállalkozáshoz.

Az iparkamara, a VOSZ és a többi érdekképviselet is eltökélten támogatja a fiatalokat és nagyon komoly szakmai segítséget kínál itt a megyében. Fontos partnereink országos és helyi szinten is. Én személy szerint a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara képzésein „nevelkedtem”. A mai napig részt veszek a programjaikon.

Grósz Ákos a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége Fejér megyei szervezetének egyik korábbi rendezvényén
Fotó: FIVOSZ

– Hány tagja van a Fivosz megyei szervezetének?

– Dinamikusan fejlődik a megyei szervezet, a népszerűségét talán annak is köszönheti, hogy a fiatalok legnagyobb problémáira igyekszünk választ adni. Ezek között pedig – bármennyire is hihetetlen – az információhiány a legelsők közt szerepel. A fiatalok nehezen tudnak kérdezni. A FIVOSZ pedig éppen ebben segít, fiatalok támogatnak fiatalokat. Emellett fontos megmutatnunk, hogy milyen lehetőségek és értékek rejlenek egy saját vállalkozás felépítésében. Hiszek abban, hogy az álmaink azért vannak, hogy a valóságban is megéljük őket.

– Okoz-e gondot a generációváltás? Tudna-a a generációváltásra konkrét, pozitív példát mondani Fejérből?

– Szerintem ez mindig nagy kihívás. Nagy eltérések vannak az idősebb és a fiatalabb generációk gondolkodásmódja között. Ez alól a megyénk sem kivétel. Emellett szerencsére rendszeresen találkozom olyan nagy cégekkel, ahol épp zajlik vagy már lezajlott ez a folyamat, és vannak tényleg szép váltások.

Persze ezek sem zökkenőmentesek. Mindig a személyiség a kulcs, ez egyértelmű. Egy cég, amit az ember épít, pláne évtizedeken keresztül, az akaratlanul is a „gyermekévé” válik. Minden szülő át tudja érezni, hogy milyen az, amikor a gyermekünket elengedjük. Itt ez halmozottan érvényesül, hisz a váltásnál a saját gyermeke kezébe adja a cégvezető élete munkáját és azt a gyermek viszi tovább, de már a saját útján... A kérdés az, hogy mindezt ki hogyan éli meg .

– Miként segíti a generációváltást, illetve a nemzedékek közti hídverést a Fivosz megyei szervezete?

– Azt látom, hogy ez egy tanulási folyamat most mindenkinek, hisz olyan helyzet állt elő, ami teljesen új minden szereplő számára. Együttműködünk a gazdasági érdekképviseletekkel, hogy közös választ tudjunk adni. Szerintem lokális szinten a tréningek, a mentoring, a coaching önállóan is hatékony megoldások. Elengedhetetlen a szervezetfejlesztés is, mivel komoly alapja a generációváltásnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!