Hírek

2016.02.18. 20:18

Többen mérgelődnek a jelzőlámpák miatt, de panaszt már nem tesznek

Székesfehérvár - Több jelzőlámpával ellátott gyalogos-átkelőhelyre panaszkodnak, mert nincs elég idő arra, hogy áthaladjanak az úton.

Laci Patrícia

Gyakori látvány a városban, hogy a gyalogosok a piroson is áthaladnak, mert túl rövid ideig mutatnak zöldet a jelzőlámpák. Az idősek egy részének és a mozgáskorlátozottaknak esélyük sincs arra, hogy időben átérjenek a zebrán. A legtöbb járókelő, akit megkérdeztem ez ügyben, egyetértettek a megállapításommal:

- Nagyon kell sietni mindig, ha át akarok haladni a zebrán. Viszont azt vettem észre, hogy az autósok a KRESZ módosítása óta sokkal toleránsabbak lettek velünk, gyalogosokkal - osztotta meg tapasztalatait Mihályiné Biczi Teréz.

Tombor Árpádnak még kellemetlenebb, ha át kell haladnia a zebrán:

- Sajnos mozgáskorlátozott vagyok, s csak bottal tudok járni egy baleset miatt. Ezért sosem sikerül áthaladnom az úton úgy, hogy még zöldet mutasson a lámpa. Viszont az autósok türelmesen megvárják, hogy átkeljek a zebrán, nem dudálnak rám szerencsére. A gyalogos-átkelőhelyeket nem tudom kikerülni, ha el akarok jutni valahova.

Nem sikerül áthaladnia mindenkinek a zöldidőn belül, mert nincs elég idejük a gyalogosoknak. Fotó: Molnár Artúr

Havasi László, az egyik székesfehérvári autósiskola vezetője is megfigyelte, hogy nagyon rosszul vannak beállítva a jelzőlámpák a város több részében is:

- Felháborítónak tartom, hogy sok helyen túl kevés ideig kapnak zöldet a gyalogosok. Kritikus hely a Gáz utca és a Budai út kereszteződése.

Ez az állapot az autósok szempontjából is rossz, sőt, akár még büntetéseket is kaphatnak Havasi László szerint:

- Képzeljük el azt a szituációt, hogy bemegyek egy kereszteződésbe, de az előttem lévő gyalogos-átkelőhelyen még mennek át az emberek, hiába van nekik piros. Én persze megállok, de az alatt a pár másodperc alatt, amíg benn ragadok a kereszteződésben, rögzíthet egy kamera, s már érkezne is az ötvenezer forintos csekk.

A székesfehérvári utak zöme az önkormányzat tulajdona, a másik része viszont a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-hez tartozik.

Marczin Bence, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője elmondta nekünk, mik azok a szempontok, amelyek alapján kialakítják a zöldidőket:

- A tervezők a közlekedésben résztvevők érdekeit mérések és a forgalomnagyságok alapján veszik figyelembe. Az országos közúti csomópontokban alapvetően a járműforgalom határozza meg a szabad jelzések hosszát, a zöldidőket, hiszen ezekben a csomópontokban a torlódások elkerülése a cél. A gyalogosoknak többnyire csak a tervezési előírások szerinti legkevesebb zöldidőt lehet biztosítani.

Csak néha panaszkodnak a jelzőlámpákra az emberek:

- A közútkezelő viszonylag ritkán kap a gyalogosok átkelésére vonatkozóan észrevételt, illetve a járművezetők részéről sem gyakoriak a visszajelzések. Az autósok inkább azt jelzik, ha nem működik valamelyik berendezés vagy abban hibát tapasztalnak - mesélte Marczin Bence, majd hozzátette:

- A gyalogosok javára az elmúlt évben a Budai út - Fiskális úti gyalogos-átkelőhelynél történt változás, azóta több idő áll rendelkezésre az átkeléshez.

A témával kapcsolatban felkerestük az önkormányzathoz tartozó Közlekedési Irodát is, de nem kaptunk válaszokat a kérdéseinkre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!