Hírek

2012.12.14. 18:16

Önfeledt este a színházban

A székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadán ma, azaz december 15-én mutatják be Huszka Jenő: Lili bárónő című operettjét. Az előadásról Korcsmáros Györgyöt, a darab rendezőjét kérdeztük.

Miért pont operett és miért éppen a Lili bárónő? Meg kell kérdezni a színház vezetőségétől, amely engem felkért a darab megrendezésére... Az, hogy operett is legyen, teljesen normális dolog egy színházban, ahol lesz Don Carlos, és volt Bizánc. Ott nyilvánvalóan kell egy olyan darab, ami egy önfeledt estét jelent a néző számára. – Mióta rendez operettet? – Operettet keveset rendeztem. Több mint harminc musicalet rendeztem, meg operát. – Mennyiben más ez? – Az volt a kifejezett kérés, hogy a Lili bárónőt klasszikus operettfelfogásban rendezzem meg. A kihívás az, hogy hogyan lehet a mai színészekkel egy olyan fajta stílust létrehozni, amely nosztalgikus is, ugyanakkor van benne valami frissesség. Valamit fel is idézni meg előrevinni. Ez a kihívás ebben. – Mennyire „korosztályfüggő” az operett? – Természetesen mindenkinek inkább az jut eszébe, hogy az operett múlt század eleji műfaj, s most már avétos. Pedig az operett nagyon szép, klasszikus dallamvilágra épül. Van szentimentalizmusa és bája. Az arisztokratákat és az újgazdagokat kigúnyolja. Tehát társadalomkritika van benne anélkül, hogy – úgymond – pofán csapná vele az embereket.



Fotó: Nagy Norbert


A zene pedig úgy működik ilyenkor, mint a lágy selyem, ami betakarja az egészet. És azt el kell ismerni mindenkinek, még a fanyalgóknak is, hogy ezek a magyar operettzeneszerzők, Lehár, Kálmán, Huszka világsikerű dallamokat tudtak kitalálni. Csodaszép dallamokat. – Mennyire ismert külföldön a magyar operett? – Kálmán Imrét a sokszor játszották a Broadway-n, Lehárt, a Víg özvegyet pedig a mai napig játszák. Amikor a budapesti Operettszínház kiutazik Japánba vagy Németországba, akkor ott tomboló sikere van. A japánok vagy a kínaik például imádják a magyar operettet... Azt hozzá kell tenni, hogy ezeknek az operetteknek a szövegkönyve – minden bájuk dacára – nem kifejezetten „acélos” szövegkönyv. Kicsit olyan ez, mintha múlt század eleji orfeumra gondolunk, ahová bementek a huszárok és pezsgőznek. Ez a pezsgő, az operett a pezsgő. Egy kicsit mindig lenézett műfaj volt, és mindig baromi népszerű volt ez a lenézett műfaj. Ez a mai napig így van. Ugyanakkor fiatalokat is lehet látni a nézőtéren, akiknek tetszik az operett. Mert együtt hat rájuk a zene, meg az, ha valaki színészileg kedves és jó. A Vörösmarty Színház Lili bárónőjét éppen ezért nekik is szánjuk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!