Hírek

2009.04.17. 02:29

Gyorsvonat, sebesvonat

Martonvásár, Gárdony - Túl nagy érdeklődés nem mutatkozott a vasútfelújításról szóló lakossági fórumok iránt, vélhetően azért, mert jó dolog történik. Tárnok- Székesfehérvár-Pusztaszabolcs között 55 milliárd forintot költenek.

Zsohár Melinda

A vágányok kincstári, a felépítmények MÁV-tulajdont képeznek, szögezte le elöljáróban Nagy István vasútépítő mérnök, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) munkatársa, projektvezető a lakossági fórumokon, amelyeket a májusban induló vasúti rekonstrukció kapcsán tartanak az érintett vonalak településein. E látszólag részletkérdésnek számító különbség jelentős, mert csak a pálya felújításához nyert eu-s pályázaton az ország 100 milliárd forintot, a felépítményekre nem. A Budapest-Kelenföldtől induló rekonstrukció része a Tárnok-Székesfehérvár közötti vonalszakasz, a Pusztaszabolcs-Börgönd-Székesfehérvár és a Börgönd-Szabadbattyán közötti vonalszakaszok, összesen 54,9 milli- árd forintos ráfordítással. A vaspálya korszerűsítése idején folyik a közlekedés, s az uniós támogatási feltételek akkor érvényesek, ha december 31-éig végeznek a beruházással. Erőltetett menetben folyik a munka, szoros a határidő, bizonyos helyszíneken és időben kétműszakos munkarendben dolgoznak, éjjel is, mondta el Nagy István. Az említett vasúti szakaszon több helyütt a lakóházakhoz közel vezet a vasút, az ott lakóknak számolniuk kell a zajjal.

Mind a keddi martonvásári, mind a szerdai gárdonyi lakossági tájékoztatón elhangzott, hogy a pálya felújításának tervei és menete kész tényt tartalmaznak, a műszaki paramétereken nem változtatnak. A felépítmények - állomásépületek, megállóhelyek, parkolók, buszfordulók, alul- és felüljárók - tervei azonban még képlékenyek. A lakossági véleményeket is ezek ügyében kérik a kivitelezők, a pálya helyzetéről pedig leginkább tájékoztatnak. Például arról, hogy míg a Pusztaszabolcs-Börgönd vasútszakasz húsz kilométernyi szakaszán alig tíz kilométeres sebességgel cammoghatott a vonat mostanáig, a felújítást követően a maximális nyolcvannal száguldhat a piroska. Így nevezik azokat a valóban piros színű vonatokat, amelyeket nem mozdony húz, hanem villamos, illetve metró módjára közlekednek, elöl-hátul vezethetően, villamos vontatással. Helyenként zajvédő falakat építenek, a Velencei-tó mentén azonban nem, mert elcsúfítaná a látványt. Megemelik a peronokat mindenütt, az állomásokon aluljárókon közelíthetik meg a síneket az utazók.

Martonvásáron Janky István alpolgármester hívta ösze a fórumot, Gucsek István helyi képviselő számos részletkérdésben tájékozódott. Leginkább a leendő aluljáró helye és a jelenlegi vasúti pálya alatti gyalogos és autós út későbbi használata izgatta a jelenlévőket. E helyen így is keskeny a gyalogút, szélesítését nem tervezi a beruházó. A problémás parkolásra megoldást ígértek, miként a buszforduló kialakítására is. E tervek nincsenek még készen. Gárdonyban Tóth István polgármester elmondta, az önkormányzat akár áldozna is az állomás felújítására.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!