2017.03.27. 18:04
Az erdei iskolában a környezetbarát szemléletmód kialakításához segítenek hozzá
Soponya - Egy erdőpedagógiai konferencia keretében szerezhettek ismereteket az erdei iskolák működéséről, gyakorlatairól az érdeklődő (zömében) pedagógusok.
Nehéz megfogalmazni, mit is takar pontosan az a kifejezés, hogy erdei iskola. A szó hallatán sokan először egy, a hagyományos iskolához hasonló intézményt képzelnek el: teremben ülő, jegyzetelő, kérdező gyermekeket.
- Az erdei iskola lényegében egy olyan, az erdőben zajló foglalkozást jelent, amely az élményszerzés általi tanulást teszi lehetővé - mondja kérdésünkre Fajkuszné Bodrogi Zsuzsanna közjóléti, kommunikációs és turisztikai ágazatvezető.
Az élményközpontú tudásszerzés a saját tapasztaláson, az érzékszervek aktív bevonásán keresztül zajlik. Mindezek azért hasznosabbak a hagyományos iskolai megoldásoknál, mivel mélyebb nyomot hagynak, jobban felidézhetők, és segítségükkel a gyermek érzelmileg is jobban kötődhet az adott helyhez.
A konferencia résztvevői is kipróbálhatták a kincskeresést: kvízkérdésekre is válaszoltak Fotó: Szanyi-Nagy Judit
- A diák máshogy néz majd az itt megismertetett növényre vagy állatra, elkezd rá vigyázni. Maga a megismerés is kötetlenebb: a gyermek szaladgálhat a területen, megfoghatja az itt talált természeti értékeket, ugrálhat, egyszóval egyáltalán nem korlátozzuk őket, amely nagyban hozzájárul a környezetbarát szemléletmód kialakításához, fejlesztéséhez is - mondja az ágazatvezető.
Természetesen a soponyai helyszín is garantálja az élményközpontúságot. A foglalkozások során az erdőben a növények mellett állatokkal is foglalkoznak az idelátogatók. A nagyvadak közül szikaszarvassal, dám- és gímszarvassal, őzzel, valamint vaddisznóval találkozhatnak a diákok, míg a szárnyas bemutatónál egy emupárt, amerikai vadpulykákat, nyári ludat, tőkésrécét, fürjet, fogolyt és különféle fácánokat tanulmányozhatnak. - Van olyan foglalkozásunk, amely során spektívvel (távcsővel) figyeljük meg a madarakat, amit egy madárgyűrűzéssel kapcsolunk össze - meséli Fajkuszné Bodrogi Zsuzsanna.
A gyakorlatorientált foglalkozások közül sokan a kincskeresést kedvelik a leginkább. A foglalkozás során a különböző állomásokon rejtvényeket kell megoldaniuk a véletlenszerűen kialakított csapatoknak. Ha sikerrel veszik az akadályokat, egy kódhoz juthatnak el, amely képes kinyitni a lakatot, s így a kincset rejtő ládát is: az ebben található jelképes ajándék akár egy szép madártoll is lehet.
Az egynapos, négy-nyolc órán át tartó foglalkozások a legnépszerűbbek, de igény szerint a rövidített verzió, a maximum négy órán át tartó, illetve a többnapos program is választható. - Az e-mailes vagy telefonos jelentkezés után az adott csoportra szabjuk a foglalkozás hosszúságát - mondja Véninger Eszter erdeiiskola-vezető, aki azt is elárulta: egy oktatónak maximum harmincfős csoport az ideális - persze ennél nagyobb létszám esetén lehetséges több oktató biztosítása is.
Bár a magyar erdőpedagógiával 1988-ban kezdtek el foglalkozni igazán, még mindig fejleszteni szeretnék az erdei iskolákat, többek között az információs-kommunikációs technológiák, eszközök (IKT) bevonásával: például a mobiltelefonok, tabletek aktív használatával.
Pedagógia
Az erdei iskolákban is igyekeznek korszerű tanítási módszereket alkalmazni. Az R-J-R modell (ráhangolódás, jelentésteremtés, reflexió) első szakaszában az előzetes ismereteket elevenítik fel a diákok, a jelentésteremtésben új információkat kapnak, míg a reflexió szakaszában összefoglalják az újonnan szerzett ismereteiket. Mindehhez a korszerű eszközök használatát is engedélyezik az oktatók: a telefonnal, tablettel tanösvényt tervezhetnek, fotózhatnak, videózhatnak, GPS-adatokat vehetnek fel a diákok, de kvízkérdések megválaszolásához is hasznos lehet egy ilyen eszköz.