Hírek

2016.11.17. 15:27

Félmilliós tanulópénz - Fehérváron is kiskapuznak, üzletelnek az idősekkel

Székesfehérvár - Van úgy, hogy nincs visszaút – amit megvesz az ember, az rajta marad. Ezért is olyan veszélyes és ravaszdi a játék, amit a magukat termékbemutatónak, orvosi rendelőnek álcázó „kereskedők” tesznek. Íme egy tanulságos fehérvári történet, amely jól mutatja a módszerüket.

S. Töttő Rita

- Telefonáltak három héttel ezelőtt a férjemnek, hogy egy orvosi rendelő nyílt az egyik fehérvári utcában, ahol egy új eszközt mutatnak be, ehhez egy  ingyenes vizsgálat is tartozik. Erre az öregek mindig kaphatók, mi is elmentünk – kezdte szomorú történetét az a 75 éves hölgy, akiről közel fél millió forintot gomboltak le később egy jól átgondolt, jogilag és pszichésen is precízen megtervezett akció során.

Itt a válasz is, mutatja az idős hölgy, aki még mindig reméli, valamit tehet. Ha mást nem, azt szeretné, hogy mások ne essenek bele a csapdába Fotó: Simon Erika

- Egy tüneményes, elegáns doktornő fogadott minket: az ujjunkra tett egy eszközt,  egy másikkal megvizsgálta a nyaki ereket. Nálam megállapították, hogy van lerakódás. A problémámra azt mondta: fél-egy év után elhagyhatom a vérnyomás, a koleszterin, meg a  többi gyógyszert is, ő ajánl nekem egy eszközt. A lézerről már hallottam és olvastam is korábban, ezért jónak ítéltem meg az eszközt, amit ajánlott.

A házaspárt addigra már pszichésen alaposan megdolgozták, olyan meggyőző kijelentéseket hallottak, hogy elfogadták az ajánlatot, annak ellenére, hogy bődületesen nagy árat kértek tőlük.

- Amikor mondtam, hogy rendben, szeretném az eszközt, átvittek egy másik irodába, ott egy  férfi várt. Feltett a férjem kezére egy órát. Azt mondták, amikor a hosszabb használat után beállt a vérnyomás, csak ezt kell használni, a gyógyszert már nem. Elmondtak ott mindenféle jóságot, hogy a vérsejtek így működnek, felszaporítja a keringést, szétválaszt ezt-azt - orvosilag teljesen alátámasztották a használatát. S akkor jelentették ki, hogy 450 ezer forint. Én nem is tudom, hol volt a fejem Nem tudom Csak arra gondoltam, nekem ez jót tenne biztosan. Megvettük.

Amikor kifizették az eszköz árát, kaptak egy matracot is. Akkor döbbent rá a hölgy, hogy ez nem is „gyógyeszköz”,  a hely pedig nem is orvosi rendelő, hanem egy „áruda”.

- Eljöttünk, mert bíztam, nem is tudom, hogy miben...  Ám kicsit később, amikor kikerültem a hatásuk alól, mondhatni, „kijózanodtam”, szóltam a férjemnek, hogy vigyük vissza ezt a vacakot. Vissza is vittük, de nem adták vissza a pénzt. Azóta sem. Hiába mentünk, hiába kértük. Még ügyvéddel is fenyegetőztünk, levelet írtam nekik, ők meg a válaszban megírták, melyik a paragrafus alapján nem adják vissza a pénzt. „Az üzletben végzett kereskedelmi tevékenységre jogszabály elállási jogot nem biztosít a vásárló számára.” – állt a levélben, amelyben állítják, szerintük eljárásuk során nem sértették meg a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlati tilalmáról szóló törvény előírásait.

Felvetődik a kérdés: ha jogilag nem is megkérdőjelezhető, de valóban rendben van-e, ha az ember, azt gondolván, hogy egy orvosi rendelőbe érkezik, megbízik a fehér köpenyt viselőben, elfogadja a javaslatait és kifizet valamiért százezreket, ami valójában nem ér annyit?

Sajnos az igaz, hogy ma már azt sem kötelező feltüntetnie egy üzletnek, hogy milyen tevékenységgel foglalkozik, elég csak a cégnév. Ez is egy jó kiskapu az „álcázáshoz”.

Később sikerült elérnie a hölgynek, hogy találkozzanak az eladó főnökével.

- Egy alig harmincéves, felnyírt hajú, lógó fenekű nadrágot viselő, tornacipős fiatalember érkezett gyönyörű piros dzsippel. Elmondtuk neki, szeretnénk visszakapni a pénzünket, mert tisztességtelen haszonnal adták el ezt az eszközt, amit egyébként  gyógyászati segédeszköz boltokban 60-80 ezer forintért is meg lehet vásárolni. Lekezelően mutatta, hogy ő 800 ezer forintos órát hord, 400 ezer forintos telefont használ, mégsem reklamál. Flegmán mondta,  mehetek a fogyasztóvédelemtől a bíróságon át a rendőrségig, akkor is nekik van igazuk – meséli már szinte könnyek között a pórul járt hölgy.

Sajnos a férfinak valószínűleg igaza van: ravasz módon védték le magukat és használták ki azt a jogszabályi környezetet, amit pedig épp az érzékeny státuszú, idős vásárlók védelmére alkottak meg. Reméljük, már nem sokáig ténykedhetnek, a fogyasztóvédelem és a törvényalkotó már keresi a megoldást, s addig is rajtuk tartja a szemét. Ám amíg akadnak olyanok – nem is kevesen -, akik a hirtelen pszichés hatásokra reagálva bármennyit hajlandóak kifizetni a remélt gyógyulás érdekében, addig mindig lesznek áldozatok.

 

:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!