Hírek

2013.12.11. 16:58

Ha nem tetszik az áru, a termék és a szállítás díja is visszajár

Egy kattintással bevásárolhatunk ma már az interneten, ami nagyban megkönnyíti a karácsonyi készülődésre való koncentrálást. De csak akkor, ha elég körültekintőek vagyunk! Fogyasztóvédelmi sorozatunk harmadik része következik.

S. Töttő Rita

A világháló, akár egy gigantikus online pláza, áll rendelkezésünkre, ha vásárolni szeretnénk. Bármit, bármikor, bárhonnan. S épp ez a lényeg: nincs időhöz, térhez kötve a webáruházak látogatása, a képzelt kosárba is bármikor belepakolhatjuk a holmikat, és ki is fizethetjük őket. A termék pedig néhány napon, héten belül meg is érkezik címünkre. Jobb esetben. Rosszabb esetben nem érkezik meg időben vagy egyáltalán. Vagy hibás, esetleg sérült a termék. Szóval az online vásárlás igazán kényelmes, idő- és időnként pénztakarékos megoldás, de semmiképpen sem kockázatmentes. Érdemes ezért jól ismerni a fogyasztóvédelmi szabályokat és használnunk a józan eszünket, amikor ellenállhatatlan ajánlatra bukkanunk a neten

– Nem árt tudni, hogy az online kereskedőnek speciális kötelezettségei mellett ugyanazon szabályoknak is meg kell felelnie, mintha hagyományos boltot üzemeltetne – mondja Schneider Istvánné, a Fejér Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezetője, s hozzáteszi:

– Lehetőleg csak olyan cégtől vásároljunk, ahol szerepeltetik a vállalkozásra vonatkozó lényeges információkat, például a cégnevet, székhelyet, üzletcímet, e-mail címet, telefonszámot, adószámot. Különösen érdemes azon online boltokat üzemeltető vállalkozásokat előnyben részesíteni, akik a lakóhelyhez közel működnek, és esetleg még üzlettel is rendelkeznek.A tapasztalatok alapján nagyon sok olyan honlap működik manapság, amelyek a világ másik felében rendelkeznek tárhellyel, és sajnos a mögöttük állókat szinte lehetetlen fülön csípni. Vagyis ha olyantól vásárolunk, aki nem magyarországi webhellyel üzemel, és nem kapjuk meg a terméket, gyakorlatilag bottal üthetjük a pénzünk nyomát Persze megtehetjük, hogy segítséget kérünk, ekkor a jogérvényesítésben az Európai Fogyasztói Központ lehet a segítségünkre.– A megrendelt áru megérkezésekor ellenőrizzük a csomag tartalmát, dokumentációját. Nézzük meg, megérkezett-e a számla, a jótállási jegy – javasolja a fogyasztóvédő, akivel azért abban megegyezünk, hogy nem a futáron kell számon kérnünk, ha a termék sérült vagy nem megfelelő, hanem az áruházon, amelytől rendeltünk. S még ma is kevesen ismerik a legfontosabb online vásárlásos szabályt, az úgynevezett „elállási jogot”: indokolás nélkül, a termék átvételétől számított 8 munkanapon belül szóban vagy írásban elállhatunk a vásárlástól. Ha nem tetszik az árucikk, meggondoltuk magunkat, vagy csak mert olyanunk van, a termék átvételétől számított 8 munkanapon belül írhatunk a szolgáltatónak, hogy köszönjük szépen, mégsem kérjük a terméket.

– Ennek a nyilatkozatának azonban nem kell a szolgáltatóhoz 8 napon belül megérkeznie, elegendő azt csak postára adni – mondja Schneiderné. Ritkán szerez tudomást a vásárló arról is, hogy ilyenkor nem csak a kifizetett termék ára, de a hozzá való szállítás díját is visszaigényelheti, amelyet 30 napon belül meg is kell kapnia! A termék visszaküldésének díja az egyedüli, amit ilyenkor a vásárlónak állnia kell!

– Szoftver, cd, dvd esetén nem áll fenn ez a jog, ha felbontottuk a csomagolást – teszi hozzá a fogyasztóvédő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!