2012.08.29. 06:52
Bormarketing - Helyi esélyekről Fejérben
Mór - A Noé-Hegyi Szent István Borlovagrend 10 éves jubileumi rendezvényein bormarketing konferenciával is megkínálta a vendégeket, amelynek egyik előadóvendége a móri Miklós Csaba volt.
A fehérvári borvitézek 10. születésnapjukat többek között országos borrendi találkozóval, ünnepi közgyűléssel és konferenciával ünnepelték, amelyen a borászat és a borpiac helyzetének nagyívű, globális áttekintése mellett, a helyi esélyeket és lehetőségeket is körüljárták az előadók. Miért beteg a magyar bormarketing? - tette fel a kérdést előadásában dr. Toth Gedeon intézetvezető főiskolai tanár (BGF KKFK). Válaszából kiderült: a marketing is ezer sebből vérzik. Nincs jól pozicionálva a magyar bor, a megosztottság, az érdekellentétek, a közös célok és az összefogás hiánya mellett a rossz stuktúra, a tőke-, valamint a szakértelem hiánya is megfogalmazódott. Manapság divat borásznak lenni, ám gyakori, hogy a szakértelem helyett erővel, kapcsolati tőkével nyomulnak.
Az egyedi arculat lehetőség vagy kalitka címmel a személyre szabott bormárka építés módszertanát osztotta meg hallgatóságával Miklós Csaba, köztük a móri, a csókakői és a csákberényi borrendek képviselőivel. Szőlész-borászként végzett Kecskeméten. Családi gazdaságukban édesapjával és testvérével az élményborászatban jeleskednek. Szeretik a szakmájukat, szeretik a vendégeket és minden azt szolgálja, hogy maradandó élményekben gazdagok legyenek a borkóstolások. Lovaskocsira ültetik a vendégeket, határszemlére viszik őket, a pokoli melegben hideg fröccsel népszerűsítik a fröccskultúrát, majd előkerül a zsírosdeszka, végül a pince mélyén folytatódik a kóstolás, a mesélés, kerekedik a jókedv "miklóscsabis" stílusban.
Az egyedi arculat kialakításában Ipacs Gézától kapott jó tanácsokat a fiatal gazda. "Szeretetre méltó, kedves, vicces srác vagy, legyen ilyen a terméked is, fiatalos, friss, ropogós!" - javasolta a bölcs barát. A kreatív, a humorban is bővelkedő borász hamar megtalálta célközönségét, a 18 év feletti, életigenlő, pozitív gondolkodású borkedvelőket. Üzletfelei is ráugrottak jó boraira, amelyeknek szellemes, tréfás neveket adott: Füligér, Csakazízért, Haramia, Ez a beszéd, vagy a hosszúra, de izgalmasra nyúlt borfajta: John Paul Ringó Starr George. A Roger Mór olyan sikert aratott, hogy jó pénzért az összes palackot megvásárolták. Csabi azon is dolgozik, hogy lerövidítse a termelő és a fogyasztó közötti távolságot, a három lépést soknak tartja.