Hétvége

2010.11.27. 03:27

Repül a, repül az igazgató

Bár ez még nem fordult elő, a fehérvári Lánczos Kornél Gimnáziumban senki nem esne kétségbe, ha lezuhanna az igazgató.

Klecska Ernő

A középiskolai tanár a világ egyik legnagyobb nemzetközi repülőszimulátoros szervezetének, az IVAO-nak (International Virtual Aviation Organization) minősített kapitánya, aki - ha nem igazi repülőn száll, mert azt is teszi néha - legfeljebb virtuálisan eshet le. A világon 200 ezer, de már Magyarországon is közel 900 tagot számláló szervezet önkéntesei az otthon, számítógép előtt ülő pilóták ezreit igazgatják. Még mielőtt valaki azt hinné, mindez csak játék, nem árt tudni: a civilek ugyanolyan programszimulátorokat használnak, mint az igaziak, s ha valaki átül a valódi repülőbe, szinte azonnal kezelni tudja azt - van, aki idővel meg is teszi.

Fehérvár e téren a honi élmezőnybe tartozik. A múlt hét végén például innen, a Budai úton lévő iskolából három ország légterében irányították a repülést. A szimulátoros repüléshez egyébként mindössze egy számítógép, egy program és egy internet-hozzáférés kell. A szabály egyszerű: pontosan ugyanúgy kell mindent csinálni, mint a valóságban. A radarkép is éppen olyan, mint ott: apró pontok mutatják a repülő lajstromjelét és a sebességvektort, amely mutatja a repülési irányt, s azt, 5 perc múlva hol lesz a gép - mutatta be a rendszert Bencsik Zoltán supervisor, az IVAO magyar divíziójának vezetője, miközben éppen egy német és egy nehezen kezelhető olasz pilótát próbáltak navigálni.

Ahhoz, hogy valaki irányítson, különböző fokozatú vizsgákat kell letennie, mint az igaziaknál. A repülőszimulátoros világnak nem csak civil vonala van. Ahogy azt a vendégeket fogadó Szentesi Gábortól, a speciális műveletek koordinátorától megtudtuk: a különféle kutató-mentő, felderítő akciók mellett a légi tankolást és az anyahajóra való le- és felszállást is gyakorolhatják.

Repülni sokan szeretnének, de akinek nincs pénze, lehetősége, vagy egészségügyileg nem alkalmas, az ezt nem teheti meg, de beállhat szimulátorozni. Igaz, aki szimulátorozik, az többnyire a valóságban is repül - mondja a repkedő fehérvári igazgató.

Egy repülőgép irányítása minimum négyféle szolgálatból áll. Az első a gurító, akinek az a feladata, hogy engedélyezze a repülő leválását a csápról vagy kapuról, a hajtómű indítását, és azt, hogy eltaxizzon a felszállópálya várópontjáig. Ott a gépet átadja a toronynak. Az engedheti meg, hogy a pilóta ráforduljon a pályára, és elemelkedjen, majd megmondja a pálya elhagyásának irányát, s amikor látja, hogy a légijármű behúzta futóművét, átadja a közel-körzeti irányítónak, az approachnak . A gépet ő vezeti ki a légtérből, a repülőtér hatásköréből, amit a szakzsargon TMA-nak (Terminal Movement Area) hív, mert akárhogy nem lehet elhagyni a légteret sem. Erre is szabványos útvonalak vannak. Ha a repülő elhagyta a közel-körzetet, a kontroll , azaz a radar veszi át. Az már egy egész országot fog le. Mindez a valóságban pontról pontra ugyanígy van - a szimulátorosoknak még repülni is csak ugyanazon az útvonalon lehet, mint az igazi gépeknek.

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

A középiskolai tanár a világ egyik legnagyobb nemzetközi repülőszimulátoros szervezetének, az IVAO-nak (International Virtual Aviation Organization) minősített kapitánya, aki - ha nem igazi repülőn száll, mert azt is teszi néha - legfeljebb virtuálisan eshet le. A világon 200 ezer, de már Magyarországon is közel 900 tagot számláló szervezet önkéntesei az otthon, számítógép előtt ülő pilóták ezreit igazgatják. Még mielőtt valaki azt hinné, mindez csak játék, nem árt tudni: a civilek ugyanolyan programszimulátorokat használnak, mint az igaziak, s ha valaki átül a valódi repülőbe, szinte azonnal kezelni tudja azt - van, aki idővel meg is teszi.

Fehérvár e téren a honi élmezőnybe tartozik. A múlt hét végén például innen, a Budai úton lévő iskolából három ország légterében irányították a repülést. A szimulátoros repüléshez egyébként mindössze egy számítógép, egy program és egy internet-hozzáférés kell. A szabály egyszerű: pontosan ugyanúgy kell mindent csinálni, mint a valóságban. A radarkép is éppen olyan, mint ott: apró pontok mutatják a repülő lajstromjelét és a sebességvektort, amely mutatja a repülési irányt, s azt, 5 perc múlva hol lesz a gép - mutatta be a rendszert Bencsik Zoltán supervisor, az IVAO magyar divíziójának vezetője, miközben éppen egy német és egy nehezen kezelhető olasz pilótát próbáltak navigálni.

Ahhoz, hogy valaki irányítson, különböző fokozatú vizsgákat kell letennie, mint az igaziaknál. A repülőszimulátoros világnak nem csak civil vonala van. Ahogy azt a vendégeket fogadó Szentesi Gábortól, a speciális műveletek koordinátorától megtudtuk: a különféle kutató-mentő, felderítő akciók mellett a légi tankolást és az anyahajóra való le- és felszállást is gyakorolhatják.

Repülni sokan szeretnének, de akinek nincs pénze, lehetősége, vagy egészségügyileg nem alkalmas, az ezt nem teheti meg, de beállhat szimulátorozni. Igaz, aki szimulátorozik, az többnyire a valóságban is repül - mondja a repkedő fehérvári igazgató.

Egy repülőgép irányítása minimum négyféle szolgálatból áll. Az első a gurító, akinek az a feladata, hogy engedélyezze a repülő leválását a csápról vagy kapuról, a hajtómű indítását, és azt, hogy eltaxizzon a felszállópálya várópontjáig. Ott a gépet átadja a toronynak. Az engedheti meg, hogy a pilóta ráforduljon a pályára, és elemelkedjen, majd megmondja a pálya elhagyásának irányát, s amikor látja, hogy a légijármű behúzta futóművét, átadja a közel-körzeti irányítónak, az approachnak . A gépet ő vezeti ki a légtérből, a repülőtér hatásköréből, amit a szakzsargon TMA-nak (Terminal Movement Area) hív, mert akárhogy nem lehet elhagyni a légteret sem. Erre is szabványos útvonalak vannak. Ha a repülő elhagyta a közel-körzetet, a kontroll , azaz a radar veszi át. Az már egy egész országot fog le. Mindez a valóságban pontról pontra ugyanígy van - a szimulátorosoknak még repülni is csak ugyanazon az útvonalon lehet, mint az igazi gépeknek.

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

Fehérvár e téren a honi élmezőnybe tartozik. A múlt hét végén például innen, a Budai úton lévő iskolából három ország légterében irányították a repülést. A szimulátoros repüléshez egyébként mindössze egy számítógép, egy program és egy internet-hozzáférés kell. A szabály egyszerű: pontosan ugyanúgy kell mindent csinálni, mint a valóságban. A radarkép is éppen olyan, mint ott: apró pontok mutatják a repülő lajstromjelét és a sebességvektort, amely mutatja a repülési irányt, s azt, 5 perc múlva hol lesz a gép - mutatta be a rendszert Bencsik Zoltán supervisor, az IVAO magyar divíziójának vezetője, miközben éppen egy német és egy nehezen kezelhető olasz pilótát próbáltak navigálni.

Ahhoz, hogy valaki irányítson, különböző fokozatú vizsgákat kell letennie, mint az igaziaknál. A repülőszimulátoros világnak nem csak civil vonala van. Ahogy azt a vendégeket fogadó Szentesi Gábortól, a speciális műveletek koordinátorától megtudtuk: a különféle kutató-mentő, felderítő akciók mellett a légi tankolást és az anyahajóra való le- és felszállást is gyakorolhatják.

Repülni sokan szeretnének, de akinek nincs pénze, lehetősége, vagy egészségügyileg nem alkalmas, az ezt nem teheti meg, de beállhat szimulátorozni. Igaz, aki szimulátorozik, az többnyire a valóságban is repül - mondja a repkedő fehérvári igazgató.

Egy repülőgép irányítása minimum négyféle szolgálatból áll. Az első a gurító, akinek az a feladata, hogy engedélyezze a repülő leválását a csápról vagy kapuról, a hajtómű indítását, és azt, hogy eltaxizzon a felszállópálya várópontjáig. Ott a gépet átadja a toronynak. Az engedheti meg, hogy a pilóta ráforduljon a pályára, és elemelkedjen, majd megmondja a pálya elhagyásának irányát, s amikor látja, hogy a légijármű behúzta futóművét, átadja a közel-körzeti irányítónak, az approachnak . A gépet ő vezeti ki a légtérből, a repülőtér hatásköréből, amit a szakzsargon TMA-nak (Terminal Movement Area) hív, mert akárhogy nem lehet elhagyni a légteret sem. Erre is szabványos útvonalak vannak. Ha a repülő elhagyta a közel-körzetet, a kontroll , azaz a radar veszi át. Az már egy egész országot fog le. Mindez a valóságban pontról pontra ugyanígy van - a szimulátorosoknak még repülni is csak ugyanazon az útvonalon lehet, mint az igazi gépeknek.

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

Fehérvár e téren a honi élmezőnybe tartozik. A múlt hét végén például innen, a Budai úton lévő iskolából három ország légterében irányították a repülést. A szimulátoros repüléshez egyébként mindössze egy számítógép, egy program és egy internet-hozzáférés kell. A szabály egyszerű: pontosan ugyanúgy kell mindent csinálni, mint a valóságban. A radarkép is éppen olyan, mint ott: apró pontok mutatják a repülő lajstromjelét és a sebességvektort, amely mutatja a repülési irányt, s azt, 5 perc múlva hol lesz a gép - mutatta be a rendszert Bencsik Zoltán supervisor, az IVAO magyar divíziójának vezetője, miközben éppen egy német és egy nehezen kezelhető olasz pilótát próbáltak navigálni.

Ahhoz, hogy valaki irányítson, különböző fokozatú vizsgákat kell letennie, mint az igaziaknál. A repülőszimulátoros világnak nem csak civil vonala van. Ahogy azt a vendégeket fogadó Szentesi Gábortól, a speciális műveletek koordinátorától megtudtuk: a különféle kutató-mentő, felderítő akciók mellett a légi tankolást és az anyahajóra való le- és felszállást is gyakorolhatják.

Repülni sokan szeretnének, de akinek nincs pénze, lehetősége, vagy egészségügyileg nem alkalmas, az ezt nem teheti meg, de beállhat szimulátorozni. Igaz, aki szimulátorozik, az többnyire a valóságban is repül - mondja a repkedő fehérvári igazgató.

Egy repülőgép irányítása minimum négyféle szolgálatból áll. Az első a gurító, akinek az a feladata, hogy engedélyezze a repülő leválását a csápról vagy kapuról, a hajtómű indítását, és azt, hogy eltaxizzon a felszállópálya várópontjáig. Ott a gépet átadja a toronynak. Az engedheti meg, hogy a pilóta ráforduljon a pályára, és elemelkedjen, majd megmondja a pálya elhagyásának irányát, s amikor látja, hogy a légijármű behúzta futóművét, átadja a közel-körzeti irányítónak, az approachnak . A gépet ő vezeti ki a légtérből, a repülőtér hatásköréből, amit a szakzsargon TMA-nak (Terminal Movement Area) hív, mert akárhogy nem lehet elhagyni a légteret sem. Erre is szabványos útvonalak vannak. Ha a repülő elhagyta a közel-körzetet, a kontroll , azaz a radar veszi át. Az már egy egész országot fog le. Mindez a valóságban pontról pontra ugyanígy van - a szimulátorosoknak még repülni is csak ugyanazon az útvonalon lehet, mint az igazi gépeknek.

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

Ahhoz, hogy valaki irányítson, különböző fokozatú vizsgákat kell letennie, mint az igaziaknál. A repülőszimulátoros világnak nem csak civil vonala van. Ahogy azt a vendégeket fogadó Szentesi Gábortól, a speciális műveletek koordinátorától megtudtuk: a különféle kutató-mentő, felderítő akciók mellett a légi tankolást és az anyahajóra való le- és felszállást is gyakorolhatják.

Repülni sokan szeretnének, de akinek nincs pénze, lehetősége, vagy egészségügyileg nem alkalmas, az ezt nem teheti meg, de beállhat szimulátorozni. Igaz, aki szimulátorozik, az többnyire a valóságban is repül - mondja a repkedő fehérvári igazgató.

Egy repülőgép irányítása minimum négyféle szolgálatból áll. Az első a gurító, akinek az a feladata, hogy engedélyezze a repülő leválását a csápról vagy kapuról, a hajtómű indítását, és azt, hogy eltaxizzon a felszállópálya várópontjáig. Ott a gépet átadja a toronynak. Az engedheti meg, hogy a pilóta ráforduljon a pályára, és elemelkedjen, majd megmondja a pálya elhagyásának irányát, s amikor látja, hogy a légijármű behúzta futóművét, átadja a közel-körzeti irányítónak, az approachnak . A gépet ő vezeti ki a légtérből, a repülőtér hatásköréből, amit a szakzsargon TMA-nak (Terminal Movement Area) hív, mert akárhogy nem lehet elhagyni a légteret sem. Erre is szabványos útvonalak vannak. Ha a repülő elhagyta a közel-körzetet, a kontroll , azaz a radar veszi át. Az már egy egész országot fog le. Mindez a valóságban pontról pontra ugyanígy van - a szimulátorosoknak még repülni is csak ugyanazon az útvonalon lehet, mint az igazi gépeknek.

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

Ahhoz, hogy valaki irányítson, különböző fokozatú vizsgákat kell letennie, mint az igaziaknál. A repülőszimulátoros világnak nem csak civil vonala van. Ahogy azt a vendégeket fogadó Szentesi Gábortól, a speciális műveletek koordinátorától megtudtuk: a különféle kutató-mentő, felderítő akciók mellett a légi tankolást és az anyahajóra való le- és felszállást is gyakorolhatják.

Repülni sokan szeretnének, de akinek nincs pénze, lehetősége, vagy egészségügyileg nem alkalmas, az ezt nem teheti meg, de beállhat szimulátorozni. Igaz, aki szimulátorozik, az többnyire a valóságban is repül - mondja a repkedő fehérvári igazgató.

Egy repülőgép irányítása minimum négyféle szolgálatból áll. Az első a gurító, akinek az a feladata, hogy engedélyezze a repülő leválását a csápról vagy kapuról, a hajtómű indítását, és azt, hogy eltaxizzon a felszállópálya várópontjáig. Ott a gépet átadja a toronynak. Az engedheti meg, hogy a pilóta ráforduljon a pályára, és elemelkedjen, majd megmondja a pálya elhagyásának irányát, s amikor látja, hogy a légijármű behúzta futóművét, átadja a közel-körzeti irányítónak, az approachnak . A gépet ő vezeti ki a légtérből, a repülőtér hatásköréből, amit a szakzsargon TMA-nak (Terminal Movement Area) hív, mert akárhogy nem lehet elhagyni a légteret sem. Erre is szabványos útvonalak vannak. Ha a repülő elhagyta a közel-körzetet, a kontroll , azaz a radar veszi át. Az már egy egész országot fog le. Mindez a valóságban pontról pontra ugyanígy van - a szimulátorosoknak még repülni is csak ugyanazon az útvonalon lehet, mint az igazi gépeknek.

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

Repülni sokan szeretnének, de akinek nincs pénze, lehetősége, vagy egészségügyileg nem alkalmas, az ezt nem teheti meg, de beállhat szimulátorozni. Igaz, aki szimulátorozik, az többnyire a valóságban is repül - mondja a repkedő fehérvári igazgató.

Egy repülőgép irányítása minimum négyféle szolgálatból áll. Az első a gurító, akinek az a feladata, hogy engedélyezze a repülő leválását a csápról vagy kapuról, a hajtómű indítását, és azt, hogy eltaxizzon a felszállópálya várópontjáig. Ott a gépet átadja a toronynak. Az engedheti meg, hogy a pilóta ráforduljon a pályára, és elemelkedjen, majd megmondja a pálya elhagyásának irányát, s amikor látja, hogy a légijármű behúzta futóművét, átadja a közel-körzeti irányítónak, az approachnak . A gépet ő vezeti ki a légtérből, a repülőtér hatásköréből, amit a szakzsargon TMA-nak (Terminal Movement Area) hív, mert akárhogy nem lehet elhagyni a légteret sem. Erre is szabványos útvonalak vannak. Ha a repülő elhagyta a közel-körzetet, a kontroll , azaz a radar veszi át. Az már egy egész országot fog le. Mindez a valóságban pontról pontra ugyanígy van - a szimulátorosoknak még repülni is csak ugyanazon az útvonalon lehet, mint az igazi gépeknek.

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

Repülni sokan szeretnének, de akinek nincs pénze, lehetősége, vagy egészségügyileg nem alkalmas, az ezt nem teheti meg, de beállhat szimulátorozni. Igaz, aki szimulátorozik, az többnyire a valóságban is repül - mondja a repkedő fehérvári igazgató.

Egy repülőgép irányítása minimum négyféle szolgálatból áll. Az első a gurító, akinek az a feladata, hogy engedélyezze a repülő leválását a csápról vagy kapuról, a hajtómű indítását, és azt, hogy eltaxizzon a felszállópálya várópontjáig. Ott a gépet átadja a toronynak. Az engedheti meg, hogy a pilóta ráforduljon a pályára, és elemelkedjen, majd megmondja a pálya elhagyásának irányát, s amikor látja, hogy a légijármű behúzta futóművét, átadja a közel-körzeti irányítónak, az approachnak . A gépet ő vezeti ki a légtérből, a repülőtér hatásköréből, amit a szakzsargon TMA-nak (Terminal Movement Area) hív, mert akárhogy nem lehet elhagyni a légteret sem. Erre is szabványos útvonalak vannak. Ha a repülő elhagyta a közel-körzetet, a kontroll , azaz a radar veszi át. Az már egy egész országot fog le. Mindez a valóságban pontról pontra ugyanígy van - a szimulátorosoknak még repülni is csak ugyanazon az útvonalon lehet, mint az igazi gépeknek.

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

Egy repülőgép irányítása minimum négyféle szolgálatból áll. Az első a gurító, akinek az a feladata, hogy engedélyezze a repülő leválását a csápról vagy kapuról, a hajtómű indítását, és azt, hogy eltaxizzon a felszállópálya várópontjáig. Ott a gépet átadja a toronynak. Az engedheti meg, hogy a pilóta ráforduljon a pályára, és elemelkedjen, majd megmondja a pálya elhagyásának irányát, s amikor látja, hogy a légijármű behúzta futóművét, átadja a közel-körzeti irányítónak, az approachnak . A gépet ő vezeti ki a légtérből, a repülőtér hatásköréből, amit a szakzsargon TMA-nak (Terminal Movement Area) hív, mert akárhogy nem lehet elhagyni a légteret sem. Erre is szabványos útvonalak vannak. Ha a repülő elhagyta a közel-körzetet, a kontroll , azaz a radar veszi át. Az már egy egész országot fog le. Mindez a valóságban pontról pontra ugyanígy van - a szimulátorosoknak még repülni is csak ugyanazon az útvonalon lehet, mint az igazi gépeknek.

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

Egy repülőgép irányítása minimum négyféle szolgálatból áll. Az első a gurító, akinek az a feladata, hogy engedélyezze a repülő leválását a csápról vagy kapuról, a hajtómű indítását, és azt, hogy eltaxizzon a felszállópálya várópontjáig. Ott a gépet átadja a toronynak. Az engedheti meg, hogy a pilóta ráforduljon a pályára, és elemelkedjen, majd megmondja a pálya elhagyásának irányát, s amikor látja, hogy a légijármű behúzta futóművét, átadja a közel-körzeti irányítónak, az approachnak . A gépet ő vezeti ki a légtérből, a repülőtér hatásköréből, amit a szakzsargon TMA-nak (Terminal Movement Area) hív, mert akárhogy nem lehet elhagyni a légteret sem. Erre is szabványos útvonalak vannak. Ha a repülő elhagyta a közel-körzetet, a kontroll , azaz a radar veszi át. Az már egy egész országot fog le. Mindez a valóságban pontról pontra ugyanígy van - a szimulátorosoknak még repülni is csak ugyanazon az útvonalon lehet, mint az igazi gépeknek.

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

Ahogy Bartsai erdélyi fejedelem Móricz Zsigmond A fejedelem tánca című egyfelvonásosában mondja: ...nem játék ez gyermek!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!