Hétvége

2010.05.08. 02:26

Utazások a dolcsevitába

Gondolták volna, hogy a Da Vinci-kód autós üldözős jelenetei befolyásoltak bennünket, hogy abban az évben jobban vágyjunk Párizsba? Irimiás Anna szabadegyetemi előadása a KJF-en erről is lerántotta a leplet.

Kocsis Noémi

- A filmek önmagukban nem elegendőek egy ország imázsának felépítéséhez, ugyanakkor a sikeres nemzetközi produkciók kapcsán már ismert desztinációk, mint Tunézia a Csillagok háborúja példáján, új köntösbe öltözhetnek. A film kapcsán a néző olyan impulzusokat, érzéseket szerezhet, amelyek a későbbiekben befolyással lehetnek utazási döntésére, felerősíthetik, esetleg megváltoztathatják azt.

- Mi motiválja legerősebben honfitársainkat egy utazási cél kiválasztásánál? Hiszen az utazáshoz szabadidő, pénz és motiváció is szükséges. Ha turizmus terén is hódolunk a divatnak, mennyire számít itt a mozi világa, a kultikus filmek?

- Itt nem pusztán egy divatirányzatról van szó. Az utazások kapcsán új élményekre és tartalmas időtöltésre vágyunk. A filmnézés és az utazások egyben az álmodozással és a mindennapi életből való elvágyódással azonosíthatók. A magyar utazók körében egyelőre még nem számottevő azoknak az aránya, akik kifejezetten kedvenc filmjük filmforgatási helyszínére utaznak el. Az Olaszországban forgatott filmek talán nem befolyásolják direkt módon a magyarok utazási döntését, ugyanakkor kutatásunkból is kiderült, hogy a mediterrán országról kialakított képük, véleményük, a személyes tapasztalatokon kívül, irodalmi és filmes élményekre épül. Az egyik leglátogatottabb római attrakció, a Trévi-kút például Anita Ekberg fürdőzése (La Dolce Vita - a szerk.) után vált romantikus helyszínné. A híres és sikeres filmek nem azzal a céllal készülnek, hogy turistákat csábítsanak az adott helyszínre. Ugyanakkor a mozifilmeken keresztül történő promóció az egyik leghatásosabb módja az országimázs építésének.

- Ha például az Avatarra gondolunk, egy ideális természeti környezetben játszódik, de az mégiscsak képzeletbeli. Ilyenkor elkezdünk valami hasonlót keresni? És ki tudja e vágyunkat használni a turizmus?

- Az Avatar valóban egy képzeletbeli világba röpít bennünket, ezáltal még jobban felerősítve filmbéli utazásunk egyedülállóságát, és lemásolhatatlanságát. Ugyanakkor a fantáziavilág felépítéséhez a rendező nagyon is valós helyszíneket vett alapul. James Cameron több jelenetet is Kínában forgatott. Pandora levegőben úszó hegycsúcsainak megalkotásakor Zhangjiajie hegyeit mintázták meg. A film sikerét látva Hunan tartomány turisztikai hivatala gyorsan lépett, és átnevezték a hegyeket Avatar-hegyeknek, hogy megpróbálják kihasználni a nem várt népszerűséget, és növelni tudják a térségbe érkező, egyenlőre belföldi turisták számát.

- Ha Róma, akkor Római vakáció, ha London, akkor Da Vinci-kód... De mit mondhatnánk Budapest vagy Magyarország esetében?

- Ha Budapest, akkor a Napfény íze. Szabó István nagyszerű alkotása, amely három generáció életén keresztül mutatja be Magyarország huszadik századi történelmét, Budapest valódi arcát ismerteti meg a nézővel, annak minden szépségével és nyomorával együtt. Természetesen a brit filmsztár, Ralph Fiennes alakításának is köszönhető a film népszerűsége. Az egyedi helyszínek között szerepeltek a Szerb utcai ortodox templom, a kőbányai Szent László gimnázium vagy az Iparművészeti Múzeum.

 

Címkék#kjf

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!