Vitálos kajakkal

2022.04.20. 16:28

Határokon át, fittyet hányva az akadályokra evezett fel Székelyudvarhelyről a budapesti Parlamentig Bálint F. Gyula

Huszonkét nap alatt, négy folyó vizén közel ezer kilométert evezett egy speciálisan átalakított kajakkal Bálint F. Gyula. Székelyudvarhelyről indulva, Szerbiát érintve jutott el a Parlamentig. Az út részleteit élménybeszámoló keretében elevenítette fel a kajakos a Vitál Club Olaj utcai klubhelyiségében.

Ferencz Balázs

Forrás: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Bálint F. Gyula nem fehérvári. Nem is Fejér megyéből származik. Azonban a koronázóvárosnak, s főként a Szipola Antal vezette Vitál Clubnak jelentős szerepe van abban, hogy az Erdélyből származó budapesti kajakos teljesíthette a KMTD expedíciót. Ugyanis Bálint F. Gyula egy vitálos, a túrára átépített kajakkal indult el a Küküllőn, lapátolt a Maroson, a Tiszán, majd a Ferencz-csatornán hogy végül a Dunán felevezve Budapesten, a Parlamentnél zárja vállalkozását.

– Tíz éve már, hogy megszerettem a hosszú távú túrákat. 2014-15-ben egy barátommal végigeveztük a Dunát 2670 kilométeren, s már vágytam arra, hogy újra evezhessek – mesélte Bálint F. Gyula.

Újabb határokon átívelő tervéhez keresett támogatót, s a korábban a Szent Jupát nagy glóbuszjáró útjánál, majd Fa Nándor földkerülő vitorlásversenyeinél is segédkező Szipola Antal rögtön jelezte: egy hajóval járulna hozzá a kihíváshoz.

Bálint F. Gyula kissé bátortalanul ült először a tengeri kajakoknál jóval labilisabb portyakajakba, azonban a több réteggel megerősített fenék, a tágasabb beülő, és a raktározást szolgáló dekkekkel ellátott test már megpakolva meggyőzte, a vitálosok által átépített kajak lesz az ideális jármű.

Székelyudvarhelynél vízre szállva a Nagy-Küküllőn evezett volna egészen a Marosig a tervek szerint, azonban rá kellett jönnie, hogy a Küküllő a kikötést nem pártoló part, valamint a köves, betonos védművek miatt alkalmatlan a hosszú távú hajózásra. A napi 60-70 kilométeres evezés során számos akadállyal kellett megküzdenie Gyulának, volt, hogy kis kerekes kocsival kellett áthúznia a gátakon a 40 kilónyi felszereléssel megpakolt hajót, s akadt olyan határátkelő is, ahol közúton, a kajakot maga után vonszolva kellett átkelnie, nem kis feltűnést keltve.

– A Dunán való felfelé evezés nem jelentett különösebb problémát. Az én 7-8 kilométer per órás sebességemből csupán levett a Duna 3-5 km/h-s ellenfolyása. A legnehezebb a Szeged - Ada szakasz volt, főként a határátlépés körülményei miatt. Adán várt egy tévéstáb, akikhez időre kellett volna odaérnem, de a mobil-roamingom sem működött. Egy horgászó bácsit kellett megkérnem, hogy a mobilján telefonálhassak a tévéseknek, hogy késni fogok.

Bálint F. Gyula és Szipola Antal
Forrás: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A Tiszáról a Ferencz-csatornán átzsilipelve jutott a Dunára, ahol sodrásiránnyal szemben kellett feleveznie a Parlamentig.

A kapitány mellett F.Orr, azaz a kajak, Fekete Orr is jól szuperált a 965 kilométeres távon. A romániai szakaszon medvével sem találkozott hajó és hajós – pedig minden eshetőségre felkészültek, még medvespray is lapult az egyik tárolórekeszben –, s a munkásabb szárazföldi szakaszokon mindig leltek egy-egy melóst, vagy pecást, aki segített átcincálni a hajót a köveken, vagy kisegítette az expedíció hősét némi vízzel, esetleg kólával.

A kajakba minden feltöltéskor három napra elegendő élelem került, s flottul működött az előre egyeztetett municióutánpótlás. S ami a legfontosabb: a KMTD expedíciót borulás nélkül teljesítette Bálint F. Gyula, kinek fejében már körvonalazódik egy újabb kihívás gondolata.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában