Múzeum

2017.09.23. 09:30

A Fehérvári Hetedhét Játékmúzeum mintaprojektje – Kulturális játszóterek

SZÉKESFEHÉRVÁR – A Hetedhét Játékmúzeumban egy módszertanilag megalapozott mintaprojekten dolgoznak. Ennek nyomán olyan múzeumpedagógiai foglalkozás születik, amely országos példává válhat és beépíthető lesz az óvodapedagógusok képzésébe.

Gábor Gina

A Hetedhét Játékmúzeum foglalkozásai eddig is népszerűek voltak a gyerekek körében

Fotó: Múzeum

Az országban összesen húsz múzeum kapott felkérést arra, hogy létrehozzon egy-egy mintaprojektet, köztük van a Hetedhét Játékmúzeum is. A fehérvári mintaprojekt címe: Kulturális játszóterek – óvodások fejlesztése játékmúzeumi módszerekkel. A témával kapcsolatban tegnap rendeztek először konzultációt, amelyen az ELTE Tanító- és Óvóképző karának oktatói, a játékmúzeum munkatársai, a martonvásári Óvodamúzeum és a fehérvári Gyöngyvirág Óvoda képviselői vettek részt.

- Abban, hogy egy gyerekből később múzeumlátogató felnőtt legyen, óriási szerepe lehet egy játékmúzeumnak – mondta a mintaprojekt kiindulópontjáról Nagy Veronika, a Hetedhét Játékmúzeum muzeológusa. – Elvégre a játék a gyerek természetes közege, olyan ez neki, akár a levegő. A játék alapszükséglet számára. Ha azt szeretnénk, hogy kíváncsi legyen a múzeumok nyújtotta ismeretekre, egy játékkiállítással érdemes elsőként megismertetni.

A Hetedhét Játékmúzeum foglalkozásai eddig is népszerűek voltak a gyerekek körében
Fotós: Múzeum

A játékmúzeumban persze, eddig is tartottak foglalkozásokat óvodásoknak, iskolásoknak: igyekeztek igazi élménnyé varázsolni a gyerekek látogatását.

Ám most szakemberek – az ELTE Tanító- és Óvóképző karának oktatói – közreműködnek abban, hogy módszertani szempontból részletesen kidolgozzanak egy mintafoglalkozást, ami nemcsak azt segíti elő, hogy a múzeum vonzó, érdekes hely legyen az óvodások számára, ami elősegíti fejlődésüket. De az is fontos törekvés, hogy ez a mintafoglalkozás beépülhessen az óvodapedagógusok szakmai képzésébe, és illeszkedjék az óvodák pedagógiai programjába.

Nagy Veronika (balra) mutatta be tegnap a vendégeknek a játékmúzeumot
Fotós: Fehér Gábor

Tegnap Nagy Veronika, mint a projekt szakmai felelőse és Bernáth Éva múzeumpedagógus bemutatták a vendégeknek a játékmúzeum messzeföldön híres gyűjteményét, beszéltek arról is, miféle foglalkozásokat tartanak a múzeumban a gyerekeknek.

Ezzel elindult egy hosszútávú együttműködés, folyamatos párbeszéd arról, mit tartalmazzon a mintaprojekt, hogyan szólítsák meg az óvodások különböző korosztályait. A mintafoglalkozást a fehérvári Gyöngyvirág óvodába járó gyerekeknek tartják meg, és alkalmazkodniuk kell az óvoda pedagógiai programjához is, (márpedig az intézményben fontos az ökoszemlélet.) De konzultációs partner egy mentorált intézmény is, a martonvásári Óvodamúzeum, amelyben szintén komoly szerepe van a játéknak – a neveléstörténet különféle szakaszaiban használt óvodai játékoknak. A kidolgozott, mintaként szolgáló foglalkozást Martonvásáron is megtartják, az ELTE óvodapedagógus hallgatóinak részvételével. A mintafoglalkozásról gazdag módszertani segédanyag születik.

- Az a tapasztalatunk, hogy a gyerekek – ha a foglalkozásunkon jól érezték magukat – a családjukkal is visszatérnek a múzeumba – mondta Nagy Veronika. – A játék a családban a kommunikáció eszköze, a közös nevező lehet a gyerek és a szülő illetve a gyerek és a nagyszülő között. Hiszen a múzeumban látható tárgyak az idősebbekben nosztalgiát ébresztenek. Ezért a szakértők bevonásával egy családi foglalkoztató csomagot is létrehozunk, amit a múzeumlátogatás idejére kölcsönzünk a családoknak. Egy kis bőröndöt kapnak, abban lesznek az interaktív feladatok, a baba felöltöztetésével, a szobák berendezésével kapcsolatosan – mindez párbeszédet indít, összehozza a generációkat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában