Kényes kérdés

2024.02.18. 12:00

Hol szorít a cipő? - a fogyasztóvédő szemszögéből

A legtöbb fogyasztóvédelmi panasz a lábbelikre érkezik évtizedek óta – állítja a békéltető testület elnöke. A cipő tehát kényes kérdés: vajon a vásárlóknak túl nagyok az elvárásai vagy tényleg szinte lehetetlen tartósan minket szolgáló lépőt találni a piacon? Íme a legfontosabb tudnivalók arról, hogy mit tehetünk, ha elégedetlenek vagyunk.

S. Töttő Rita

Csapó Csilla: A használat és a kezelés módja döntő fontosságú

Fotó: S. Töttő Rita / Fejér Megyei Hírlap

Kis túlzással, mióta járni tud az ember, azóta hord cipőt. S noha a lábbeli elsődleges feladata az emberi láb védelme, azért tudjuk mindannyian: legalább annyira divatkellék is egyben. Nem véletlen hát, hogy iparágak sokasága épült erre a termékkörre a divatvilágtól kezdve a sporton át egészen az egészségügyi szolgáltatásokig. Az üzletek polcai és a webáruházak tele vannak különböző stílusú, anyagú és az élet egészen különböző területeire szánt cipőkkel, melyek közül nem könnyű választani. S ha rosszul döntünk, az nem csak a pénztárcánknak, de az egészségünknek is árthat.

Csapó Csilla, a Fejér Vármegyei Békéltető Testület elnöke azt mondja: a fogyasztók sokszor néhány hét viselés után észlelhetik, hogy a cipőn a hordás nyomai máris meglátszanak. De vajon mit tudunk ilyenkor tenni?

- Mindenen meglátszik a használat. Ezek az esztétikai hibák sokszor nem tekinthetők gyártási vagy anyag eredetű hibának. A járóráncot tudnám leginkább idesorolni, amely a cipő felsőrészén alakulhat ki. Megjelenésének az oka minden esetben a nem megfelelő méretválasztás vagy a cipő nem megfelelő ápolása. A járóránc kialakulása például bár esztétikai probléma, nem vezethető vissza gyártási vagy anyag eredetű hibára. Márpedig csak akkor beszélhetünk hibás teljesítésről a gyártó vagy kereskedő részéről, ha a hiba már az áruban a vásárlás pillanatában is megvolt – mutat rá a szakember. Azokért a problémákért tehát, amelyek a nem rendeltetésszerű használat következményei – elsősorban külső fizikai sérülések a cipőn – a kereskedő vagy a gyártó nem felel, szögezi le. - Sokszor találkozunk olyan esetekkel, amikor például a cipőnek a kérgét a fogyasztó letaposta vagy egyértelműen megállapítható, hogy azért szakadt ki a cipő kérge, mert a cipőt nem befűzve hordta. Ezekben az esetekben bizony a szavatossági jogokkal a fogyasztó nem tud élni.

A cipő nem csak védi a lábat, de divatkellék is egyben
Fotó: Illusztráció/pexels.com

Hibát azonban nem csak a viselés módjával követhetünk el: a cipő mosása szintén okozhat problémát. – Általában a sportcipőket lehet mosni – bár a használati utasítást mindig olvassuk el -, de a bőr vagy műbőr cipők nem moshatók. Nem mindegy az sem, hogy mivel tisztítjuk le a cipőket, mert bizony a háztartásban használatos tisztítószerek tönkre tehetik a lábbelinket. Fontos, hogy mindig olvassuk el és tartsuk be a használati utasítást! – hívja fel a figyelmet a fogyasztóvédő. Ám ha nem a viselés módjával és nem is a cipő kezelésével van gond, akkor érdemes élni a fogyasztói jogokkal. De mikor és meddig tudunk élni a szavatossági jogainkkal?

- Lábbeli vásárlása esetén 2 éves szavatossági jog illeti meg a fogyasztót. A fogyasztói jogok érvényesítésének megkönnyítése érdekében a jogalkotó egy megdönthető vélelmet állított fel, annak érdekében, hogy a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések esetén az idő múlásával egyre növekvő bizonytalansági tényezők ne a fogyasztó terhére essenek. Ez azt jelenti, hogy a jogalkotó azt feltételezte, hogy a vásárlást követő első 6 hónapban a fogyasztó által felismert hiba már a vásárlás időpontjában megvolt, azaz a vállalkozás hibásan teljesített. A megdönthető törvényi vélelem esetén a kimentésről annak kell gondoskodnia, akinek a vélelem megdöntéséhez érdeke fűződik, azaz ezekben az esetekben nem a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a cipőt anyag- vagy gyártási eredetű hibával vásárolta, hanem a vállalkozásnak kell azt bizonyítani, hogy a cipő a vásárláskor hibátlan volt. A gyakorlatban ez úgy működik, hogyha a fogyasztó a cipőt ezen 6 hónapon belül viszi vissza az üzletbe, akkor a kereskedő, gyártó – ha azonnal nem ismeri el a hibás teljesítését – a lábbelit szakértőhöz küldi el, aki megállapítja, hogy a cipő hibáját mi okozta. Természetesen 6 hónapon túl is dönthet úgy a vállalkozás, hogy az adott kérdésben szakértőt kérdez meg vagy azonnal lehetőséget ad arra, hogy a fogyasztó szavatossági jogaival éljen, de a vásárlást követő 6 hónapon túl a jogszabályok alapján a fogyasztót terheli annak a bizonyítása, hogy a cipő már a vásárlás pillanatában hibás volt – tudjuk meg. Ezekben az esetekben is érdemes tudni, miben tud a békéltető testület segíteni:

- Nagyon sokszor fordul elő, hogy a személyes meghallgatások alkalmával vagy akár írásbeli eljárás keretében a vállalkozás és a fogyasztó egyezségre jutnak. Ez az egyezség általában – a fogyasztó panaszának függvényében – a lábbeli vételárának meghatározott százalékban történő visszatérítése vagy esetleg a lábbeli cseréje. Azokban az esetekben azonban, ahol egyértelmű a rendellenes használat, a cipő kezelési útmutatójának figyelembe nem vétele, ott mi sem tudunk segíteni, és ezekben az esetekben kénytelenek vagyunk a fogyasztó panaszát elutasítani. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában