2021.05.27. 14:00
Finisben a római kori őrnaszád építése Tácon
Jövő szombaton nyilvános látványépítés keretében kerül sor az utolsó nagyobb munkálatokra azon a római kori hajón, amely a Gorsium Régészeti Parkban épül. Várhatóan őszig elkészül teljesen a vízi jármű, amely addig is látható lesz körülbelül azon a helyszínen, ahol most áll.
Már igen látványos állapotban van az a korhű, késő római kori hajó, amely a Gorsium Régészeti Parkban épül. Ha elkészül, felidézhető lesz vele, hogyan hajózhattak annak idején a Sárvízen a rómaiak. A hajó elején látható az úgynevezett törőorr, illetve fölötte a madárfejre emlékeztető, valójában viszont sárkányfejet ábrázoló dísz – mutatta meg a Fejér Megyei Hírlapnak Kovács Loránd Olivér, a Gorsium Régészeti Park vezetője. A kezdeményezésről közel egy éve írtunk először: a Szent István Király Múzeum és a Szabad Tér Egyesület együttműködésével, késő római kori minták alapján akkor kezdődött el a 14-15 fős folyami őrnaszád építése. A tervek szerint jövő szombaton, június 5-én nyilvános látványépítés keretében kerül sor az utolsó nagyobb munkálatokra a római kori hajón.
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap
Kovács Loránd Olivér, a Gorsium Régészeti Park vezetője utalt rá: a hajó megépítésének ötlete korábbi, s mind az egyesületnél, mind a múzeumnál felvetődött. A szálak tavaly értek össze, és el is kezdődött a megvalósítás. Az építkezés a vártnál lassabban haladt a járvány miatt. A befejezést januárra tervezték, ez csúszott nyárra, mert a lezárások idején a kollégákon kívül senkit nem engedhettek be a parkba.
Most azonban már igencsak a finisben vannak: a 9,1 méter hosszú, legszélesebb részein 1,75 méteres, árbóc nélkül 1,5 tonnás hajótest szépen körüljárható, elkészült az elején az úgynevezett törőorr, és fölötte az eléje kinyúló, elvileg sárkányfejet formázó díszítés és a fenékrész is.
A munka folytatódik, a leglátványosabb folyamatok a jövő hét végén befejeződnek. Az építést az egyesület lelkes tagjai végzik komoly tervrajz alapján, az elnök, Major Tamás vezetésével.
Kovács Loránd Olivér elmondta: a járműhöz a mainzi Rajna-ágnál elsüllyedt, hadászati célú hajók szolgáltak alapul, amelyeket építkezés közben találtak meg. A gorsiumi hajót alapvetően arra szánják, hogy vízre tegyék, ha sikerül vizet fakasztani a közelben. Ott, ahol egyébként a 2–3. századi római kikötő volt a mesterséges öböllel, mellette a szárazdokkal, amely az épülő hajó közelében van. Elképzelhető hát, hogy a hajó marad is az eredeti helyén, csak irányba állítják – tette hozzá a parkvezető.
A látogatók a közeljövőben a tervek szerint közelről is megnézhetik a különleges vízi járművet, felmászhatnak rá, ám ha valamilyen károsodás éri, akkor ezen a gyakorlaton változtatnak, és körbekerítik.
Az egyesület és Major Tamás tervei között szerepel a római kori hajós világ felelevenítése, s annak bemutatása, hogyan hajózhattak annak idején a Sárvízen Gorsiumig. Ezeket az élménytúrákat azonb an kisebb, római kori jegyeket magukon viselő kenukkal tennék meg. Lorándtól tudjuk, hogy ezek törzse már készen van. A múzeum számára is hasznosak volnának ezek a hajós programok, hiszen aki eljut Gorsiumig, az már betér a parkba is.
Tervben volt még egy komoly hajós kiállítás a főépületben, amelyhez Horvátországból érkeztek volna modellek – ám ez a járvány miatt egy előre várat magára. Az őrnaszádot június–július környékén már sátor nélkül láthatjuk, s akár a hajós túrák is indulhatnak. A látványépítésről szintén bes zámolunk majd.