Mesterségek

2021.04.17. 10:00

A logisztikában nincs két egyforma nap, mindig változatos a munka

Lantos Anita az I. István Technikum volt diákja, régi iskolájában a logisztika egyik rokonszakmáját sajátította el: belkereskedelmi, áruforgalmi és gazdálkodási szakon végzett. Húsz éve már, hogy logisztikusként dolgozik.

Majer Tamás

Lantos Anita logisztikai szakember szerint a jó logisztikus magánál a vállalatnál születik meg

Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

A MÁV Rail Cargo alkalmazottja. Irodája a székesfehérvári vasútállomás egyik épületében van.

– Itt nincs két egyforma nap, mindig változatos a munka. Nincs két egyforma ügyfél, ügy, mindig felmerül valami kihívás, ez nem egy robotmunka, az ügyek megoldásához fontos a kreativitás és a kapcsolatteremtő képesség – szólt a logisztikusi munka szépségeiről.

– A logisztika nehéz szakma, egyik napról a másikra nem megtanulható, az iskolapadban az alapokat lehet megtanulni, de a jó logisztikus magánál a vállalatnál születik meg – fogalmazott azután.

– Én a vasúti áruszállításban dolgozom, mi csak vasúton fuvarozunk, illetőleg – speditőrök bevonásával – komplex árufuvarozási tevékenységgel állunk az ügyfeleink részére – mondta. Vagyis, leányvállalataik révén, szükség szerint, a közúti árufuvarozásban is segítségére vannak ügyfeleiknek. Világos, nincs minden cég területén iparvágány.

Lantos Anita a vasútról beszélve elmondta: ez egy túlszabályozott rendszer, mert veszélyes közlekedési ág. Véleménye szerint ez a jelző – túlszabályozott – a vasút tekintetében egyáltalán nem bír negatív jelentéstartalommal, ellenkezőleg: – Ahhoz, hogy a személy-, illetve a tehervonatok helyenként egy vonalon le tudjanak közlekedni, kellenek a szigorú szabályok – mondta.

Lantos Anita logisztikai szakember szerint a jó logisztikus magánál a vállalatnál születik meg
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

A MÁV Rail Cargo tehát csak vasúton szállít, de speditőrei révén vízen és közúton is. A szakember kifejtette, a speditőr egy olyan vállalat, amely az összes szolgáltatást, illetve azok díjait összeállítja. A speditőr az egész folyamatot összerakja a felfuvarozástól a kiszállításig, illetve pénzügyi tevékenységet is végez, hiszen az összes szolgáltatás ellenértéke a speditőr vállalathoz fut be, ők számolnak le a közúttal, a vasúttal, adott esetben elintézik a vámolást. Lantos Anita szakszavait hallva, magunk úgy fogalmaztunk, hogy egy speditőr vállalat a logisztikában olyan, mint egy utazási iroda, egy nyaralások intézésével foglalkozó, turizmushoz értő szolgáltató. Csak ők nem napozni vágyó, bőröndjükben több szett bikinit bepakoló hölgyeket, s nem is mindenre elszánt, bakancsos terepjárókat utaztatnak, szállítanak, visznek A pontból B pontba, hanem üzemanyagot, követ, szenet, ócskavasat, fát, metrókocsikat, vegyi anyagokat, műtrágyát, sósavat, gyógyszergyári alapanyagokat és minden egyebet, ami létezik a világban, vagy majd ki-, fel- és megtalálja az ember ezután. Ráadásul jellemzően mindent nagy mennyiségben visznek.

Lantos Anita elmondta, a logisztikusok rendszerint specializálódnak, vannak – mint ő –, akik vasúti, mások közúti, légi, vagy hajóval történő logisztikával foglalkoznak. – Egy logisztikus nem érthet mindegyik ágazathoz! – szögezte le. – Ha a vasúti logisztikát nézzük: nagyon jól kell ismerni a vasúti szabályozásokat, ismerni kell a kocsitípusokat, tudni, kell, hogy rakható az áru, és azt is, hogy miből mekkora mennyiség vihető. Minden folyamattal tisztában kell lenni. Ha egy folyamatban akár csak egy kis fogaskerék nem működik, máris nehézségekbe ütközik a teljes rendszer. Ha egy adott helyen elmaradt a rakodási engedély beszerzése… Apróságnak tűnhet, de enélkül hiá­ba van ott az áru, hiába van ott a kocsi, hiába áll minden rendelkezésre, akkor nem lehet rakodni – mondott példát.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában