2021.03.16. 17:30
Régi pompájában ragyoghat a kápolnásnyéki gőzmozdony
Az idei nyár új idegenforgami attrakciója lesz a Halász-kastély műtárgyként nyilvántartott gőzmozdonya és a tűzoltókocsi, melyeknek felújítási munkálatai a napokban kezdődtek meg.
Fotó: Pesti Tamás PT Fejér Megyei Hírlap
Még tavaly érkezett a Halász-kastély kertjébe, ám a fagyok elmúltával meg is kezdődhetett a felújítása annak a védett műtárgyként nyilvántartott, 1888-ban gyártott 326-os gőzmozdonynak, amely hamarosan különleges idegenforgalmi látványosság lehet a térségben.
A 326 sorozatú 160-as mozdony jelentős és súlyos darab: 8,7 méteres hosszához 35,25 tonnányi test társul
Jelentősége azonban nem ebben rejlik: a 326-os sorozat volt ugyanis a leghosszabb ideig szolgálatot teljesítő magyar nagyvasúti gőzmozdonytípus. A majd’ százötven éves szerelvény mögé állított régiség pedig egy vasúti tűzoltókocsi. A két régi szépség két hónap alatt teljes renováláson, felújításon esik át – árulta el a Fejér Megyei Hírlapnak L. Simon László országgyűlési képviselő, ötletgazda.
– A napokban kezdtük el a mozdony teljes restaurálását. A munkálatokat profi, mozdonyrestaurálásban járatos szakemberek végzik. Először nagy teljesítményű homokfúvóval eltávolítják a régi festékréteget és rozsdát a mozdonyról, majd a tűzoltókocsiról is. Ezzel párhuzamosan folynak a háttérben is a munkálatok, vagyis már gyártják a kéményt, lámpákat, műszereket. Természetesen mindent az eredeti alkatrészek alapján készítenek el, ugyanis az eredetivel megegyező állapotot szeretnénk visszaállítani. Másfél-két hónapos folyamat lesz, s közben tervezzük a vagonban létrehozandó vasúti tematikájú szabadulószobát is, amely a gyerekek számára lesz élvezetes szabadtéri játéklehetőség. A későbbiekben pedig szeretnénk mindezt kiegészíteni szabadtéri információs táblákkal, továbbá egy olyan kiállítással, amely a Velencei-tó környéki vasútépítést és ennek a mozdonynak a történetét jeleníti meg – fogalmazott L. Simon László.
Közben Tánczos László és Deme Szabolcs vontatottjármű-szerelők távolítják el a sallang anyagokat a mozdonyról, hogy a homokfúvást elvégezhessék. Mint mesélik, csak eddig másfél tonna homokot fújtak ki. A mozdony kívülről az eredeti sötétzöld színét kapja vissza, de visszakerülnek rá a korábban olvasható feliratok is. Az ötletgazda még hozzátette:
– Reménykedünk benne, hogy a járvány elmúltával, mire újraindul a turizmus, újabb vonzó attrakcióval várjuk a látogatókat!
Megkezdődött Kápolnásnyéken a régi mozdony felújítása