megújul a flotta

2020.08.19. 15:00

Mikor érkeznek Fehérvárra az első elektromos buszok?

A következő tíz év alatt a városi busz­állomány fele cserélhető le kormányzati és európai uniós források felhasználásával minimális karbonkibocsátású elektromos autóbuszokra – minderről Palkovics László innovációs és technológiai miniszter beszélt Zalaegerszegen.

Házi Péter, MTI

Hernádi Ádám, Esztergom polgármestere, Mészáros Attila, Székesfehérvár, Ulrich Attila, Nyíregyháza alpolgármestere, Szita Károly, Kaposvár polgármestere, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg, Papp László, Debrecen, Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere és Homoki Tamás, Kecskemét alpolgármestere (b–j) egy elektromos busz előtt a Zöldbusz program elindításának aláírásán

Fotó: MTI/Varga György

Amint lapunknak Mészáros Attila, az együttműködést Székesfehérvár részéről aláíró alpolgármester elmondta, a program első lépése a Zöld Busz Mintaprogram lesz. Ennek keretében minden érintett város „próbaüzemre” kap egy-egy elektromos buszt. Ez a remények szerint a következő hónapokban várható, a tervek szerint több székesfehérvári helyi járat útvonalán tesztelik a nulla károsanyag-kibocsátású buszt, amelynek töltése már megoldott. A tesztidőszak után közösen értékelik majd ki az eredményeket.

Mészáros Attila hangsúlyozta, az önkormányzat, különösen a koronavírus városi költségvetésre gyakorolt negatív hatását követően, önerőből biztosan nem lesz képes lecserélni az autóbuszflottát. A kormány terve az, hogy a következő egy évtized alatt a nagyvárosok buszparkjának legalább fele megújuljon, ennek érdekében várhatók majd pályázatok.

Kérdésünkre, mely szerint Székesfehérvárnak van-e terve arra, hogy az itt, az Ikarusban készülő elektromos buszokból vásároljon, Fehérvár alpolgármestere elmondta, nyilván nem mindegy, hogy az új buszok árát 20 vagy éppen 80 százalékban állja majd a központi költségvetés. Egy elektromos busz 150-200 millió forinttól indul, ha már pontosan lehet majd látni a támogatás mértékét, akkor lehet a kérdést érdemben megvizsgálni.

A fehérvári buszflotta részbeni megújulását jelenti az is, hogy tizenöt darab euro 6-os, igen komoly szűrővel működő dízelbusz áll forgalomba várhatóan ősztől. Ezeknek a beszerzési költségét nem a városnak kell állnia, az üzemeltetésük anyagi vonzatait azonban igen, ez évente 88 millió forint többletkiadást jelent.

Hernádi Ádám, Esztergom polgármestere, Mészáros Attila, Székesfehérvár, Ulrich Attila, Nyíregyháza alpolgármestere, Szita Károly, Kaposvár polgármestere, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg, Papp László, Debrecen, Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere és Homoki Tamás, Kecskemét alpolgármestere (b–j) egy elektromos busz előtt a Zöld Busz Program elindításának aláírásán
Fotó: MTI/Varga György

 

 

Palkovics László a nagyvárosok számára meghirdetett Zöld Busz Program elindítása kapcsán hangsúlyozta: a közlekedés – mint a legnagyobb szennyezőanyag-kibocsátó ágazat – zöldítésének alapvető eleme, hogy teljesüljön a párizsi klímamegállapodásnak megfelelő vállalás, az Európai Unió és így Magyarország is klímasemlegessé váljon 2050-ig. A magyar kormány határozata alapján 2022-től a 25 ezer lakosúnál nagyobb városokban már csak emissziómentes autóbuszokat lehet üzembe helyezni, ezek beszerzését a kormány anyagilag is támogatja.

10 év alatt 36 milliárd forint támogatást biztosítanak elektromos meghajtású autóbuszok vásárlására, az eredetileg tervezett 20 százalékos támogatásnál akár nagyobb mértékű hozzájárulással is. A következő európai uniós költségvetési időszakban célzottan is nagyobb összeget kap a közlekedés zöldítése, ami a hazai kormányzati támogatással együtt lehetővé teszi, hogy 10 év alatt a magyar buszállomány felét le lehet cserélni. A Zöld Busz Programnak az is célja, hogy megerősítsék a magyarországi buszgyártást, szeretnék elérni, hogy a gyártásban elérje vagy meghaladja a 60 százalékot a hazai részarány. Erre minősített buszgyártói kört is létrehoznak, amelynek pályázatára július végéig nyolc hazai és külföldi gyártó jelentkezett – fejtette ki a miniszter.

Kaderják Péter, az ITM energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára arról számolt be, hogy a nyolc magyar várossal és egy régióval most induló Zöld Busz Programban 800-800 millió forintot biztosítanak Debrecen, Kaposvár, Kecskemét, Békéscsaba, Székesfehérvár, Esztergom, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, valamint a Mátrai Hőerőmű térségében a zöldbuszos mintaprojekt elindítására, illetve buszok beszerzésére. Debrecennel a megállapodást már aláírták legalább tizenkét elektromos busz megvásárlására.

Kaderják Péter közölte: a Zöld Busz Program 2020–21-es forrásaira október 15-én írnak ki 4,2 milliárd forint keretösszegű pályázatot, amellyel elektromos meghajtású buszok beszerzéséhez nyerhetnek támogatást önkormányzatok és a helyi közlekedést biztosító közszolgáltatók.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában