tervezés és műszaki ellenőr nélkül kezdték a munkákat

2020.06.03. 11:30

Garancia nélküli aszfaltozást örökölt meg Pusztaszabolcs

Több helyi utcát is érintett az a globális útfelújítási projekt, melyet a tavalyi önkormányzati választások előtt kezdett el az előző városvezetés – mint kiderült, nem a minőség volt a fő szempont a tervezéskor.

Korondy Tamás

A Széchenyi utca (képünkön) leaszfaltozására nem vállalt garanciát a kivitelező cég

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

– Mondhatjuk, hogy megörököltem ezt a projektet, amelyet közbeszerzés útján nyert el az egyik legnagyobb aszfaltozó cég, akik összesen 223 millió forint értékben újították fel a város útjait. Erre a fejlesztésre 250 millió forintos hitelt vett fel Pusztaszabolcs, aminek én mint képviselő, két másik hasonló képviselőtársammal együtt nagyon ellene voltunk, hiszen ezzel 15 évre adósították el a városunkat – árulta el lapunknak Zsuffa Erzsébet, a település polgármester asszonya, aki szerint ugyanezeket a munkálatokat – igaz, nem rögtön, de öt éven belül – önerőből el lehetett volna végezni, s akkor nem lenne szükség most a kamatok kifizetésére.

Ebből a pénzből finanszírozták többek között az útszakaszok megépítését (egyedül a Deák Ferenc utca volt az, amit teljes egészében felújítottak – a szerk.). Logikusan jön a kérdés, hogy miért ez az egyetlen utca, és miért csak szakaszokat újítottak fel máshol.

Köztudott, hogy csatornázási problémák vannak Pusztaszabolcs-szerte, éppen ezért a kevésbé rizikós területeken mertek csak munkálatokat végezni a kivitelezők

A felújítás utolsó utcájának, a Széchenyi utcának a munkálatait már el sem kezdte a kivitelező, melyet azzal indokolt, hogy nincs meg a föld természetes tömörülése, emiatt beszakadna az aszfalt, így arra garanciát sem tud vállalni.

A Széchenyi utca (képünkön) leaszfaltozására nem vállalt garanciát a kivitelező cég
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

– A legnagyobb probléma talán az volt, amikor januárban felkért a munka szakszerű levezetésére a polgármester asszony, én pedig bekértem az előzetes dokumentumokat. Ekkor derült ki, hogy gyakorlatilag nincs is mit bekérnem – vázolta fel a projekt levezénylésére januárban felkért műszaki ellenőr, Goralszki Norbert, aki felvilágosított arról is, hogy amikor egy munka elkezdődik, akkor a résztvevők kötelező munkaterület-átadást tartanak, ami egy fontos jogi procedúra az ügyben. Többek között ez is elmaradt, sőt a munkakezdési engedély sem lett kiadva.

– Ezen dokumentumok hiányában olyan helyzetek alakultak ki, amelyek megelőzhetőek lettek volna, ha tisztázzák őket a projekt elején. Emiatt vannak olyan utcák a városban, ahol DRV csatornázási munkálatai után, a burkolatmegerősítések elvégzése előtt meg kellett volna várni a konszolidációs időt, hogy a talaj a megfelelő állapotba kerüljön, ám ez nem történt meg, és emiatt jogosan nem vállalt garanciát a Strabag a munkálatokra. Sajnos az időfaktor volt a legfontosabb tényező, ami mindent felülírt, még a minőséget is.

Goralszki elmondta, hogy az adatok hiányában szinte semmire sem tudott támaszkodni, csak a Strabag által a munkálatok közben elvégzett mérésekre, melyeket egyébiránt rendben talált. A kivitelező cég szerinte minőségi munkát végzett, sőt előre jelezte az összes olyan területeket, amelyeket nem ítélt megfelelőnek. Ugyanakkor olyan többletköltségek keletkeztek a műszaki ellenőr hiányában elvégzett munkálatoknál (pl. Vasút utca, Ady Endre utca – a szerk.), melyek elkerülhetőek lettek volna egy megfelelő szakember időben való alkalmazásával.

– Decemberben vonult ki a kivitelező, és nagyjából két hete írtam alá a teljesítési igazolását, szóval ennyi időt vett igénybe a projekt jogszerű papírmunkájának a rendbetétele – zárta le Goralszki.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában