Kézenfekvő megoldások mindenkinek

2020.01.10. 07:00

Megépülhet az újfajta tömegközlekedés két fontos pillére is Bicskén, majd Fehérváron

Két megyei várost is érintően intermodális központok létrehozásáról, illetve annak finanszírozásáról döntött tavaly a kormány. A kocka el van vetve, így remélhetőleg valóban el is készülnek. A nemrég elkezdődött 2020 lesz a két nagyvárosban a tömegközlekedés éve, hiszen gyakorlatilag minden átalakul, modernizálódik.

Palocsai Jenő

836 millió forintból már tervezés alatt van, hogy pontosan miként épül meg a székesfehérvári intermodális csomópont Fotó: Pesti Tamás

Képzeljünk csak el egy olyan álomutazást, ahol nem kell az autónkkal a dugóban ácsorogni, benzingőzt falva várni vagy a negyedik zöld lámpára, vagy a szívinfarktusra, hanem csak úgy, felszabadultan, 21. századhoz méltó körülmények között utazni.

Mondjuk a fővárosból haladva délnyugat felé, az ingyen wifit élvezve megnézzük a kedvenc sorozatunk legújabb epizódját, majd a vasútállomáson leszállva, nagy örömmel konstatáljuk, hogy vár ránk egy fűtött busz, ami tovább visz minket. Ha az adott városban van az úti cél, akkor a helyi járat, ha nem, akkor egy szép, új helyközi járat repít minket a desztináció felé. Természetesen történne mindez úgy, hogy rendszerszinten kialakított menetrendek garantálják a csatlakozást, és hogy nem kell fél órát kidobni az értékes időnkből arra, hogy elsétáljunk a vasútállomásról a buszpályaudvarra vagy fordítva, hiszen az intermodális központ lényege, hogy a kettő egy helyen van, egybeforrva, szimbiózisban működik. A kormány szeptember végén megjelent határozata szerint uniós társfinanszírozással épülhet meg Bicske intermodális csomópontja. A döntés nyomán 12,1 milliárd forint támogatás jut erre a sokak életét pozitívan befolyásoló a beruházásra.

Bicskén már a kezdésre várnak, Fehérváron még előkészítés zajlik

A NIF Zrt. kommunikációs osztályát kérdeztük, hogy milyen ütemterv mellett valósul meg a nagyértékű beruházás, illetve hogy hogyan érinti a pályaudvarok működését, az utazóközönség mindennapjait az átalakítás?

A NIF közleményében úgy fogalmazott: Az ősszel megkötött támogatási szerződés alapján folytatják le a kivitelezési és a meglévő tervek felülvizsgálatára is kiterjedő közbeszerzéseket. Az építkezéshez kapcsolódó határidőket a nyertes ajánlattevővel megkötendő szerződés rögzíti majd. Mivel a fejlesztés a nemzetközi, távolsági és elővárosi forgalomban is meghatározó jelentőségű vasútvonalat érint, amelynek forgalmát a beruházás alatt folyamatosan fenn kell tartani, a munkálatok teljes időigényét alapvetően befolyásolja a vágányzárak ütemezése.

A bicskeiek nagyon várják már az építkezést, ugyanakkor okoz majd némi kellemetlenséget a város közlekedésében.

A projekt során a szakemberek foglalkoznak majd az állomásépület előtti terület rendezésével, ahol új autóbusz-megállóhelyeket, autóbusz-tárolóhelyeket, buszfordulót, K+R parkolót, taxiállomást és mozgáskorlátozott parkolót alakítanak ki.

Az állomás északi oldalán, a Móricz Zsigmond utca átépítése keretében, az úttal párhuzamosan elválasztott gyalogos és kerékpárút épül, valamint P+R és B+R parkolókat létesítenek. Emellett fejlesztik a vasútállomást kiszolgáló közúti hálózat egy jelentős részét. Ez alatt értendő a Szent István, a Csákvári, a Kinizsi Pál és a Szondi utca fejújítása.

836 millió forintból már tervezés alatt van, hogy pontosan miként épül meg a székesfehérvári intermodális csomópont Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A vasútállomás déli oldalán egy körforgalmi csomópontot is kialakítanak, amelyből megközelíthető a Csákvári út, a Kinizsi utca és az új P+R parkolóba vezető út. Természetesen átalakítják az állomásépületet, hiszen ahogy minden változik, annak is alkalmazkodnia kell az új viszonyokhoz. A módosítások során szoros együttműködés várható a várossal és a MÁV Zrt.-vel.

A székesfehérvári intermodális csomópontnál jelenleg csak az előkészítés zajlik, de azt már lehet tudni, hogy ezen előkészítésre 836 millió forint jut. E munka folyamán határozható meg a beruházás végleges műszaki tartalma és kivitelezésének ütemezése, amelyről természetesen rendszeres egyeztetés zajlik a helyi önkormányzattal és az érintett közlekedési szolgáltatókkal.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában