első alkalommal

2019.09.10. 07:00

Oldtimer-találkozó volt Bicskén: autóveteránok keletről és nyugatról

Különleges oldtimer-autók érkeztek „lábon” az első találkozóra, némi politikai és rendszerbéli újdonságokkal is szolgálván a közelmúltból. Hogyan lett például nyugati autóból a keleti kényelem szimbóluma?

Zsohár Melinda

Fotó: önkormányzat

Mercedes, Porsche, Wartburg, BMW és Volvo – harminc-negyven éve gördültek le a gyártószalagról, oldtimerek. Dudás Illés Szabolcs vállalkozó régi álma a régi autók, Bicskén nyitotta meg nemrégiben igényes felújításukat végző vállalkozását a szép egykori gazdaházban. A hétvégén az önkormányzat támogatásával közösen szervezte meg az első veterán autók találkozóját a kisvárosban, pontosan száznégy kocsi részvételével. Bálint Istvánné bicskei alpolgármester is köszöntötte a vendégeket, amolyan társasági eseményként mutatkozott be a látványos felvonulás. Nekünk, a keleti blokkban a rendszerváltás előtt sajátos anyagi és politikai viszonyunk volt az autóiparhoz, s ebből még maradt emlék a fiatal vállalkozónak is.

Fotó: Ráki Gergely

„Ha Bicske felkerülne az oldtimeresek térképére”

Nehezen jutottunk kocsihoz, nyugatihoz lényegében nem, a jólét és a kiváltságosság szimbólumának számított sokáig a magán- személygépkocsi. Dudás Illés Szabolcs az 1980-as években megörökölte a gyerekkorában családi kocsiként használt kétütemű Wartburgot, aminek akkor nagyon örült, s nem kopott el benne azóta sem a rajongás, bármilyen luxuskocsiba volt módja azóta beleülni. Ma német autókat restaurál szakértő munkatársaival magas minőségben, a Mercedes, a Porsche, a BMW mellett kitüntetett figyelemmel az NDK-beli (a szocialista rendszerű Német Demokratikus Köztársaság rövidítése, a Trabant fellegvára is) Wartburggal egyetemben. A BKV-tól érkezett 1971-es Ikarus Cabrio városnéző körútra vitte a messzebbről érkezetteket, s az oldtimer-rajongó White Skiff Classics nevű műhelyébe is betekintést nyerhettek az érdeklődők. Szeretné Dudás Illés Szabolcs, ha Bicske felkerülne az oldtimeresek térképére, mondta el, s számos érdekességgel szolgált.

Fotó: Ráki Gergely

A Volvo svéd gyár 1978-as 244 DLS modelljéből az NDK-ba (!) gyártott ezer darabot, amit művészek, sportolók kaphattak, vásárolhattak meg IBM berlini rendszámmal. A köznyelv gyorsan „lefordította”: ich bin Millionär (milliomos vagyok) – hangzott a megfejtés. Ebből a szériából el is hozta egyik mostani tulajdonosa, Simon László az övét, az oldtimerek között jól ismert a kocsi. Forgószínpadon mutatták be a felújított veteránokat, Ördögh Miklós alias Mixi adott élménydús ismertetőt melléjük. A németek mellett Renault-ok, Citroënek is érkeztek, Németországból elhozta magyar gazdája elegáns Skoda Coupéját, jöttek Opelek, s persze kétütemű Trabantok a környékből.

Fotó: Ráki Gergely

És a rejtélyek: a piac és az egyéni ízlés szeszélye folytán sikeres utóéletű és örökre népszerű lesz az egyik márka, míg a másik kicsit kevésbé. A Porsche restaurációja sikeresebb, mint a BMW-é, pedig jó autó volt az utóbbi is. A legmenőbb a Mercedes, Stuttgartban legyártják, s a mai napig valamennyi alkatrész elérhető, ami csak benne volt az emblematikus autók bármelyikében, bármely időkből. Egy bizonyos: az oldtimerek iránti érdeklődés a technika mellett az érzelmekről is szól.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában