2018.06.09. 07:00
Megoldások születtek az 1-es főutat érintő forgalomnövekedésre
Az M1-es autópálya bicskei szakaszának felújítása kapcsán az 1-es számú főutat és a településeket sújtó megnövekedett autóforgalom által kialakult helyzet javításáról tartottak szakmai egyeztető fórumot Bicskén. Az egyeztetésről közleményt juttattak el lapunkhoz.
Péntekenként felfüggesztik a munkálatokat a teljes sávszélesség biztosításával
Forrás: FMH Archív
A Tessely Zoltán országgyűlési képviselő és Pálffy Károly bicskei polgármester által kezdeményezett egyeztetésen Fejér, illetve Komárom-Esztergom megye részéről minden érintett szerv, így a rendőrség, a katasztrófavédelem, a Magyar Közút Zrt., a szóban forgó önkormányzatok, valamint a Magyar Vöröskereszt is képviseltette magát.
Az M1-es autópálya sávlezárására annak minőségi állapotából adódóan volt szükség, ám a javítások egy nagyobb beruházás előkészületeit is jelentik egyben. Június végén ugyanis megvalósul az autópálya 28-as szelvényétől a 40-es szelvényéig terjedő szakaszának felújítása, amely nem jár már a haladósávok számának csökkentésével. A forgalomterelési tervek alapján – sebességcsökkentés bevezetésével – a bal pályára úgynevezett 2+1-es forgalomkorlátozást vezetnek be, ami azt jelenti, hogy két irány marad Budapest, egy pedig Győr felé. Jobb oldalon, ahol a munkálatok zajlanak, még mindig marad egy sáv, tehát elvileg ott is járható lesz két sáv – fogalmaznak a közleményben.
A szakemberek a most zajló felújítást megelőzően számba vették a lehetséges alternatívákat a forgalom elterelése kapcsán, de egyedüli megoldásként az időszakos sávlezárást ítélték meg, mivel nemcsak a kátyúzás vált szükségessé, de több helyen komplett pályaszerkezeti problémákat is kezelni kellett. A felújítás ütemezetten halad, a nagyobb felületen lezajlottak már a felújítások, és a tervek szerint június 25-étől, az újabb szakaszon történő beruházás megindításával konszolidálódik a helyzet.
További intézkedésekben így megegyeztek a szakemberek a bicskei egyeztetésen, így például péntekenként felfüggesztik a munkálatokat a teljes sávszélesség biztosításával. Az éjszakai munkavégzéshez szükséges technikai eszközök beszerzése folyamatban van, illetve mentesítik az 1-es főutat a kamionforgalomtól a 12,5 tonnás súlykorlátozás visszaállításával. Kritikus helyzetek esetén pedig szóba kerülhet a kamionok elterelése, de akár kamionstopot is bevezethetnek. A lezárult építkezéseket követően az utak túlterheléséből adódó meghibásodásokat is korrigálni fogják.
Mindezeken túl, előkészítve az M1-es autópálya későbbi, régóta várt kétszer három sávossá építését – amelynek átadása 2023–2024-ben várható –, folynak a tárgyalások arról, hogy az alternatív utak hálózatának nagyobb teherbírásúvá tételére milyen megoldások alkalmazhatók, hogy a lakosság és a közlekedők, valamint a fuvarozók minél kisebb kellemetlenséget szenvedjenek el, illetve milyen módon csökkenthetők a megnövekedett forgalomból adódó veszélyes helyzetek kialakulása. Ezen beruházások a háromsávosítást követően is szolgálni fogják a helyben élők közlekedésbiztonságát.
A közlemény végül azt javasolja, hogy ha az érintett útszakasz felé közlekednek, érdemes előzetesen ellenőrizni a forgalmi viszonyokat, és elsősorban az Útinform tájékoztatására hagyatkozni, s felkészülni a váratlan helyzetekre is: mindig legyen a gépkocsiban frissítő víz és elegendő mennyiségű üzemanyag. A katasztrófavédelem és a karitatív szervezetek képviselői ezen esetekre is felkészültek. A katasztrófavédelem állandó készültségben áll.