A tűzoltók is folyamatosan tanulnak

2021.10.29. 14:00

Még sok kérdés merül fel az elektromos autók oltása kapcsán

Az elektromos autók, járművek használata hazánkban is egyre elterjedtebb. Ugyanakkor bizonyos tekintetben még mindig keveset tudunk róluk, ilyen az esetleges kigyulladásuk, az oltásuk folyamata és annak veszélyei is.

Baráth Eszter

A székesfehérvári tűzoltók több órán keresztül oltották az elektromos autót

Fotós: Katasztrófavédelem

A hét első felében Székesfehérváron teljes terjedelmében égett, majd megsemmisült egy elektromos autó töltés közben. Bár a megyeszékhelyen és annak környezetében ez volt az első ilyen eset, a világ számos pontján tapasztaltak már hasonlót.

Koppán Viktor Dávid, a Fehérvári Tűzoltó Egyesület elnöke kiemelte, hogy az elektromos autók legnagyobb veszélyforrásai a modern fejlesztésű lítiumakkumulátorok.

– Ez az, ami általában ki tud gyulladni, aminek kémiai reakció az oka. Amikor a benne lévő anyagok reakcióba lépnek, a kémiai folyamat során saját maga termeli az oxigént. Ez azt jelenti, hogy víz alatt is képes égni – mondta Koppán Viktor Dávid. Hozzátette, hogy ezen járművek esetében hatalmas, körülbelül 600 voltos feszültségről beszélhetünk.

– Amikor az elektromos áram közlekedik a kábelekben, akkor az ellenállás leküzdésével hőt termel, és töltés során is nagy feszültségű áram megy bele az akkumulátorokba – hangsúlyozta a további veszélyeket, amik például gyártási hiba miatt vezethetnek tűzesethez.

Az egyesület elnöke kiemelte, a jelenlegi tűzoltói tudás szerint az elektromos járművekben keletkezett tüzet nem lehet eloltani, pontosan amiatt, mert az égéshez szükséges oxigént az akkumulátor megtermeli. – Az egyetlen dolog, amit ilyenkor tehetünk, a környezet hűtése. Ezzel a tűz továbbterjedését akadályozzuk meg – vázolta az oltás folyamatát Koppán Viktor Dávid. Ugyanakkor hozzátette és Moór Gyula, az elektromos autóbuszok gyártásával is foglalkozó Ikarus vezérigazgató-helyettese is elmondta, több helyen már úgynevezett kármentesítő konténereket használnak ilyen tűzesetekben. Az eljárás során egy vízzel töltött, szigetelt konténerbe emelik az égő autót. Bár a tüzet ezzel sem oltják el, mivel a szükséges oxigént továbbra is termeli az akkumulátor, de így a feszültség ellenére sem jelent veszélyt sem a környezetére, sem a közelben tartózkodó emberekre.

A székesfehérvári tűzoltók több órán keresztül oltották az elektromos autót
Fotó: Katasztrófavédelem

Koppán Viktor Dávid elmondta ezek az autók gyorsan égnek, mivel egyrészt az ilyen akkumulátorok égése nagyon intenzív. Másrészről viszont az elektromos autók egyik lényege, hogy nagyon könnyűek legyenek. Ennek megfelelően nem nehézfémekből készítik, hanem alumíniumból és nagyon sok műanyagból, amik nagyon könnyen égnek.

Kérdésünkre Moór Gyula elmondta, hogy az elektromos meghajtású járművek áramtalanítása nem úgy működik, mint a hagyományos, megszokott autóké. Mint mondta, a legtöbb típusban eltérő helyen van az a pont, ahol az áramtalanítás végrehajtható. A Fehérvári Tűzoltó Egyesület elnöke ezzel kapcsolatban kiemelte, a régebbi típusú autók esetében a tűzoltók tudják, hogy hol vághatják, például roncsvágáskor, vagy hol van bennük az akkumulátor. Ezek az elektromos járművek viszont még annyira újak, hogy a tűzoltók sem ismerik azok pontos felépítését, műszaki leírásait, és nem mindig tudják, hogy hol vannak az áramtalanítási pontjaik.

– Az autót magát lehet áramtalanítani, de ha ez meg is történik, az akkumulátorból akkor sem megy sehova, abban benne marad az áram – emelte ki Koppán Viktor Dávid.

A felépítés ismeretének hiánya nemcsak a tűzeseteknél, de egy balesetnél is jelenthet problémát. Olyan esetben amikor az utasok kimentéséhez fel kell vágni az autót, jelentős gondot okozhat, hogy a tűzoltók nem tudják, hol futnak ezek a feszültség alatt álló vezetékek. Az egyesület elnöke elmondta, éppen ezek miatt a tűzoltók folyamatosan járnak olyan továbbképzésekre, ahol az elektromos autókkal és azok tűzeseteivel foglalkoznak.

[embed]https://www.feol.hu/kek-hirek/helyi-kek-hirek/teljesen-megsemmisult-toltes-kozben-egy-elektormos-auto-fehervaron-5400635/[/embed]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában