Helyi időjárás

2020.02.10. 06:45

Viharos széllel indul a hét Fejér megyében

Megyénkre másodfokú figyelmeztetést adtak ki.

Fejér megyében hétfő délelőtt elszórtan, délután viszont egy erős hidegfront hatására többfelé alakulhat ki eső, zápor. Zivatarok legnagyobb eséllyel a Dunántúl déli felén alakulnak ki. Az erős, többfelé viharos déli-délnyugati szél délután egyre inkább nyugatira fordul. Napközben 7-16 fokra számíthatunk. Hidegfronti hatás érvényesül.

Székesfehérváron 6-14 fokra számíthatunk.

Hétfőre másodfokú figyelmeztetést adtak ki Fejér megyére a 90 km/órát is meghaladó széllökések miatt, ezért nem árt tudni, hogyan készüljünk fel az ilyen helyzetekre.

Hogyan vezessünk szélben?

A kreszvaltozas.hu is figyelmeztet az erős szélben való vezetés kockázataira. Mint írják, az erős, viharos szél szokatlan feladatok elé állíthatja az autóvezetőket, akár személy-, akár teherautóval, vagy busszal hajtanak. A meglepetésszerű széllökések hatását télen fokozza, hogy a sofőrök vizuálisan nehezebben észlelik a szelet, minthogy nincs lombozat a fákon, kevésbé látszik rajtuk a szél, a nedves környezet miatt pedig porfelhőképződéssel sem jár a nagy légtömegek mozgása. Így elsősorban a saját- és a többi jármű mozgásából, reakcióiból vehető észre a szél jelenléte.

Eltérítheti a járművet az oldalirányú szél

Az elmúlt napokban több közúti baleset is történt, ami a szél számlájára írható. Az útra keresztirányú szél a járműveket letérítheti a követett nyomvonalról, és főként gyakorlatlan sofőrök nehezebben tudják visszaterelni az autót a kívánt irányba. Az oldalszélérzékenység létező fogalom a gépjárműgyártásban.

Alapszabályként leírható, hogy minél nagyobb egy jármű oldalfelülete és minél magasabb a súlypontja, annál érzékenyebb az oldalról érkező szélnyomásra. Ebből kikövetkeztethető, hogy a magasépítésű autók kényesebbek az oldalszélre. Különösen igaz ez a nagy oldalfelületet nyújtó furgonokra, teherautókra és buszokra.

A meredek oldalfalakba, mint a vitorlába kap bele a szél. Az elmúlt napok balesetei felhívják a figyelmet arra, hogy szélérzékenység szempontjából a könnyű építésű, de magas ponyvás felépítmények járnak az élen, különösen, ha rakomány nélkül, terheletlenül járják az utat. És különösen akkor, ha pótkocsi, vagy utánfutó hord ilyen felépítményt, ahol csak a hordozóváz, futómű és a felépítmény súlya terheli a tengelyt (tengelyeket) – tehát jóval könnyebbek, mint a motorral, vezetőfülkével, erőátvitellel terhelt vontatók.

A tehergépjárműveket, buszokat, vagy utánfutókat vonatató járműveket vezetve szélben különösen kell figyelni, és lehetőség szerint kisebb sebességgel kell haladni, illetve ha a sofőr észleli a billenés veszélyét, akkor jobbb mielőbb szélvédett helyen félreállni a járművel (járműszerelvénnyel) addig, amíg csillapodik a szél.

Az autósoknak is jobban kell figyelniük

Erős szélben a felsorolt szélérzékeny járművek közelében haladó személyautósoknak is jobban kell figyelniük, előzéskor, kikerüléskor nem csak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzés közben hirtelen szélárnyékba kerülnek, ami miatt ugyanúgy letérhetnek az addigi irányról. Aztán a szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet.

Mintha 250-el repesztenénk

A felhajtóerő növekedésével csökken a tapadás. Ha egy autó 100 kilométer/óra sebességgel 50 kilométer/óra sebességű szembeszelet kap, akkor a légerők úgy hatnak rá, mintha 150-es sebességgel haladna. Könnyű kiszámolni, hogy például a napokban mért 100-120 kilométr/óra sebességű szélben milyen erők hatnak egy, az autópályán a megengedett legnagyobb sebességgel haladó autóra – akár mintha 250-nel haladna.

A szél emelőereje különösen jól érvényesül például szembeszélben felüljáróról lefelé nagyobb sebességgel haladva, a kormányzás könnyű lesz, kicsit olyan, mintha felúszna az autó. Szerencsétlen esetben a sofőr elvesztheti az uralmát a kocsi fölött, sőt az autópályáinkon megengedett maximális sebességet viharosan szeles időben jelentősen túllépve a szél a kocsi alá kapva fel is boríthatja a járművet: mint szoktuk ezt látni nagy sebességű pályaversenyeken szerencsétlenül járó versenyautók esetén.

Tehát erős szélben mérsékelt sebességgel kell haladni, amellyel az autó mozgása érezhetően nyugodtabb, ez helyzettől függ, a sofőrnek kell éreznie mit engedhet meg magának és az autójának a biztonságos haladásért. A visszafogottabb menetsebesség abból a szempontból is előnyös, hogy a viharosan szeles időben a szél az útra sodorhat nem odavaló akadályokat, letörhet faágakat, amelyekre rá-, vagy nekihajtva a közlekedő balesetet szenvedhet. Lassabban haladva több idő jut az akadály észlelése után a cselekvésre, fékezésre vagy kikerülő manőverre.

 

Orvosmeteorológiai jelentés:

Erős hidegfronti hatás várható. Elsősorban fejfájás jelentkezhet és görcsös panaszok.

Közlekedésmeteorológia:

Többfelé esőtől, záportól, helyenként zivatartól vizes, csúszós utakra számíthatunk.

HÓJELENTÉS:

  • Bánkút – cm
  • Dobogókő – cm
  • Eplény 53 cm
  • Nagy-Hideg-hegy – cm
  • Kékestető – cm
  • Visegrád 25 cm
  • Három napos előrejelzés

    Kedden erősen szeles időre kell készülni ismét. Napközben változóan felhős-napos időre van kilátás. Hőmérséklet: 3 °C-9 °C.

    Szerdán a Dunántúlon és délen többfelé lehet eső, helyenként havas eső. A szél veszít erejéből. Hőmérséklet: 1 °C-8 °C.

    Csütörtökön napos idő ígérkezik, napközben elvétve fordulhat elő futó zápor. Hőmérséklet: 2 °C-8 °C.

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában