Frissen Fejérből

2021.07.02. 09:00

Egy asztalhoz ült a Fejér megyei feldolgozóipar élmezőnye

Gazdaság és Covid – Élet a vírus alatt/után címmel szerveztek üzleti fórumot csütörtökön a Magyar Király Hotelben.

Palocsai Jenő

Karikó Zsolt és Sinkó Ottó cégvezetők is szereplői voltak a csütörtökön megrendezett gazdasági fórumnak

Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

A Videoton már 2019-ben megszervezte az első ilyen üzleti fórumot, akkor hagyományteremtő céllal. A mostani járvány keresztülhúzta a 2020. évi megszervezését, így most második alkalommal tudtak összeülni a város legnagyobb munkaadói, hogy megvitassák a gazdaság őket is érintő legfontosabb kérdéseit.

Sinkó Ottó, a Videoton vezérigazgatója elmondta: – A nagy fehérvári cégek vezetőit hívtuk egy aktuális kitekintésre, hogy lássuk, hol áll jelenleg a világ, merre tart, különös tekintettel az ipari termelés perspektíváira. Fehérvár abban a szerencsés helyzetben van, hogy a top 100-ból, sőt a top 50-ből jó néhány cég itt lehet – ezek vezetőit hívtuk.

Cser-Palkovics András polgármester így köszöntötte a vendégeket: „Már az első fórumnak is nagyon örültünk, hiszen a régió legnagyobb gazdaságának szereplői ülnek itt össze. Nem szabad elfelejteni, hogy akik ma idejöttek, azok nemcsak a város legnagyobb munkaadói, hanem egyben a legnagyobb adófizetői is, tehát meghatározók a város múltja, jelene és jövője szempontjából is.” A városvezető rávilágított, mindegy, hogy egy település vagy egy cég vezetéséről van szó, olyan kihívásokkal kellett szembenézniük az elmúlt időszakban a jelenlévőknek, amelyekkel korábban még senkinek sem, így nem volt hozzá a polcon szakkönyv, ami megoldásokat kínál a problémákra. Zárógondolatként hozzátette, rosszul gondolkodik az, aki azt hiszi, olyan lesz az élet a Covid után, mint előtte volt.

Karikó Zsolt és Sinkó Ottó cégvezetők is szereplői voltak a csütörtökön megrendezett gazdasági fórumnak
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Ezt követően Németh Bálint, a K&H bank vezetőelemzője tartott előadást a nagyvilágban és a Magyarországon zajló folyamatokról. Egyirányú utca című elő­adásából kiderült, hogy bár bizakodó a világ, de vannak kellemetlen jelenségek is, ilyen például, hogy a G20-ak államadóssága meghaladja a II. világháborús szintet. A szakértő beszélt arról is, hogy a mezőgazdaság stabil, míg a szolgáltató szektor munkaerő-termelékenysége javult a Covidnak köszönhetően, de mégsem tudta visszahozni magát a járvány előtti szintre. Az építőipar túlszárnyalta a várakozásokat, de az ipar is elérte legalább a válság előtti szintet. A legnagyobb gond Németh szerint, hogy az infláció réme fenyeget minket.

Sinkó Ottó előadásában vissza­emlékezett arra, hogy 2019-ben még a lassulás volt a témája az akkori konferenciának, míg most a Covid és a fejlődés. A cég célkitűzéseiben is mutatkozik némi változás, mondja Sinkó, ugyanis a korábbi fejlődés, stabilitás, dinamizmus és technológia szavak egyikét, a dinamizmust fontos fenntarthatóságra cserélni.

A konferencia második felében a jelentősebb cégvezetők ültek egy asztalhoz, s vázolták ők is a helyzetüket, illetve a Coviddal kapcsolatos tapasztalataikat. Szincsák Attila, a Denso Kft. vezetője elmondta, a rendelési állományuk jelenleg 160 százalék, ami azt jelenti, hogy ha megint le kell állnia a világnak egy hónapra, az ő cégüknél akkor is lesz elegendő munka.

Frank Iepema, a Hydro Kft. ügyvezetője örömmel üdvözölte, hogy ilyen jelentős az e-autók térhódítása, ugyanis ezek a járművek 3–5-ször annyi alumíniumot tartalmaznak, mint hagyományos társaik. Ehhez csatlakozott Katus István is. A Howmet Kft. vezetője szerint kevés kivételtől eltekintve a mai autóknál már nem számít extrának az alukerék sem.

Kis István (Harman Kft.) szerint nem az a kérdés, hogy milyen lesz az autóipar jövője, hanem az, hogy milyen lesz az emberiség jövője, például hogy elbír-e a Föld évente 80 millió új autót.

Karikó Zsolt, a Hanon Kft. vezetője szerint már most is minden gyártó e-autókkal éri el az előírásoknak megfelelő 4,1 liter flottaátlagot. Ha egyszer bejön az Euro 7-es motor, akkor ezt az egyébként is alacsony számot meg kell majd tudni felezni.

Szincsák szerint Európa az elektromos autók lila ködében jár, pedig ha nagyobb kitekintést teszünk, láthatjuk, hogy a világ még nem így áll ehhez a kérdéshez. Példának hozta fel, hogy van olyan hely, ahol a dízelüzemű aggregátorok termelik az elektromos hajtású autók töltőállomásához az áramot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában