Fogyasztóvédelem

2021.01.13. 14:00

A hibátlan terméket is vissza kell az eladónak vennie három napig?

Különös, hogy már évtizedek óta nem él az a szabály a magyar fogyasztóvédelemben, hogy egy megvásárolt terméket három napon belül vissza lehet vinni az üzletbe, akkor is, ha nincs semmi baja, mégis a mai napig sokan élnek abban a hiedelemben, hogy ez egy élő lehetőség. Igazuk van?

S. Töttő Rita

A kisebb üzletek, mint Péli Imréné cipőboltja is, fontosnak tartják a bizalmi kapcsolatot a vevőikkel

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Semmiféle jogszabály nem kötelezi az eladót – már ha valóban a személyes vásárlásokról beszélünk és nem az online lehetőségekről –, hogy vegye vissza hibátlan terméket vásárlás után pár nappal. Ellenben gyakran megtörténik az, hogy a sértetlen csomagolású terméket visszaveszik, cserélik. Ezzel nő a vásárló elégedettsége, és máskor is jó szívvel tér be az adott üzletbe. A karácsonyi vásárlások idején ráadásul gyakran megtörténik az, hogy olyan termékeket vásárolunk, amelyeket másoknak szánunk, s így nem lehetünk benne biztosak, hogy a másik megelégedésére szolgál. Nem „ciki” ilyenkor tenni egy próbát, és blokkal a kezünkben érdeklődni: vajon visszaveszik-e a terméket valamilyen formában. Sok helyen kaphatunk ugyanis erre pozitív választ.

Az egyik legnagyobb Fejér megyei székhelyű áruházláncnál is van példa arra, hogy a hibátlan terméket cseréljék. A karácsony utáni visszaviteli dömping azonban itt nem jellemző – árulta el a Fejér Megyei Hírlapnak Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője. – Nálunk egyáltalán nem jellemző, hogy az ünnepek után tömegesen termékeket hoznának vissza. Sőt, a hipermarketekben érezhetően kevesebb terméket hoznak vissza a vásárlók a tavalyi évhez képest – hangsúlyozta a kommunikációs vezető. Mégis, ha megtörténik, a leggyakoribb indokok a viszszahozatal során: ugyanazt a terméket kétszer kapta ajándékba a vásárló, vagy volt már ilyen terméke, esetleg nem jó a mérete, vagy egyszerűen nincs szüksége az ajándékra – derült ki.

A kisebb üzletek, mint Péli Imréné cipőboltja is, fontosnak tartják a bizalmi kapcsolatot a vevőikkel
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

– A leggyakoribb, csere vagy visszavétel céljából visszahozott termékek a műszaki cikkek, de gyakran előfordul a cserélt termékek között textil-ruhanemű és játék is – tudtuk meg. – A vásárlói elégedettség érdekében a jogszabályi kötelezettségeinken felül általában cseréljük az olyan termékeket is, melyek esetleg nem tetszenek a vásárlónak, vagy már rendelkezik belőlük egy másik darabbal a vevő. Ezeket a termékeket csak tovább értékesíthető állapotban és blokkal, számlával vesszük vissza. A jelenlegi járványveszély miatt egyes, jellegüknél fogva speciális termékeket azonban – például a fehérneműt –, minőségi hiba kivételével nem cserélünk.

A kicsik is követik a nagyokat

Hasonlóan cselekszenek általában a kisebb üzletek is, melyeknél szintén a vevő megtartása a cél. Péli Imréné, egy kis Távírda utcai cipőüzlet vezetője azt mondja: a legfontosabb a kisebb üzletek számára, hogy a vevőkkel megmaradjon a bizalom és az emberség. – Karácsony előtt általában sokan ajándékba visznek lábbelit, ezért előre megbeszéljük, hogy utólag levásárlás vagy csere lehetséges. Persze utalványra is van lehetőség, de a legtöbben mégis inkább a tényleges ajándék mellett döntöttek, azt szívesebben tették a karácsonyfa alá – fogalmazott az üzletvezető, hozzátéve, hogy eddig kevesen éltek a cserelehetőséggel, ami nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy sikerült elsőre jól választani. Aki pedig az idősebb családtagjának választott papucsot, cipőt vagy csizmát, s nem felelt meg a méret, maga hozta vissza és cseréltette ki kisebbre vagy nagyobbra, hogy a mamának ne kelljen bejönnie a városba a csere miatt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában