2020.04.29. 10:33
Krízis vagy lehetőség? – E-kereskedelmi körkép
Merre tart a hazai e-kereskedelem valójában? Most érdemes webáruházat nyitni, ahogyan egyes hirdetések hangoztatják? Nagyszerű lehetőség vagy túlélés a 2020-as esztendő? Ezeket a kérdéseket boncolgattuk egy budapesti marketingügynökség munkatársaival.
Abban alighanem minden piaci szakértő egyetért, hogy az idei év eredményeit sokkal nehezebb előre látni, mint a megelőző években. Az egyik munkatárs úgy fogalmaz, hogy az e-commerce menedzserek kicsit elkényeztetett helyzetben voltak, hiszen a stabil piaci tendenciák rendkívül jól tervezhetővé tették a webáruházak teljesítményét. 2019-ben a hazai e-kereskedelem 16%-os növekedést ért el, ami gyakorlatilag megegyezett a 2018-as növekedési ütemmel, de a korábbi években sem volt meglepetés. Minden ment a maga útján. Most ez változott meg.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy az e-kereskedők élete fenekestül felfordult. Egyesek azzal szembesültek, hogy a világ összes folyékony szappanját és kézfertőtlenítőjét el tudnák adni, de a laptopok, kenyérsütők és a játékkonzolok iránt is kiugró kereslet mutatkozott. Mások pedig egycsapásra elveszítették a forgalmukat; az e-kereskedelemnek is vannak olyan ágazatai, amelyek a kialakult járványhelyzetben gyakorlatilag teljesen leálltak.
A munkatársak közül többen úgy vélik, hogy a webáruházak összességében nyertesei lehetnek a mostani helyzetnek, legalábbis más gazdasági ágazatokhoz hasonlítva mindenképpen. A magyarázatot az úgynevezett aktív vásárlói réteg adja. Ennek megértéséhez érdemes tudni, hogy az e-kereskedelem összesített növekedését tulajdonképpen három mutató alakítja; az aktív vásárlók száma, a vásárlási gyakoriság és az átlagos megrendelési érték.
Az e-kereskedelem nagy problémája, hogy az elkötelezett offline vásárlókat egyre nehezebben éri el; hozzávetőlegesen 3,3 millió aktív vásárlóról beszélünk, a növekedési ütemük egyre inkább lassuló tendenciát mutatott. Most ez a szám ugorhat meg, hiszen sokan felfedezik maguknak az online vásárlás kényelmét; ha így lesz, a teljes e- kereskedelem relatív sérülésmentesen vészelheti át az idei évet.
Mindeközben azt látjuk, hogy a piac erősebb szereplői jól alkalmazkodnak a kialakult helyzethez és igyekeznek felelős kereskedői viselkedést mutatni. Az Extreme Digital számos intézkedést hozott meg a vásárlói és a saját munkatársai biztonsága érdekében, illetve a társadalmi felelősségvállalás keretében szájmaszkokat adományozott különböző szervezeteknek, valamint beszerzési áron forgalmazta ezeket saját webáruházában, válaszul a tisztességtelen kereskedői gyakorlatra.
A várható gazdasági recesszió egészen biztosan éreztetni fogja hatását az e-kereskedelemben is, de a szektor jelentős lassulására a munkatársak egyike sem számít.