szponzorált tartalom

2009.04.09. 16:48

Most éri meg webáruházat nyitni

Az e-kereskedelem dinamikus fejlődésének köszönhetően kifejezetten pozitív hangulat uralkodik a szegmensben. A következő ötéves ciklusban folytatódhat az online kereskedelem bővülése, ráadásul a bővülés lassulása várhatóan kisebb lesz az európai átlagnál. Ugyanakkor egyre jobban érezhető az árverseny hatása, ami továbbra is meg fogja határozni szereplők lehetőségeit.

Az e-kereskedők által alkalmazott módszerek jelentősen megváltoztak az utóbbi években. Ami néhány éve még korszerű megoldásnak számított, ma már teljesen hatástalan lehet. Nem túlzás azt állítani, hogy a korszerű e-kereskedelmet alapjaiban határozzák meg a különböző integrált rendszerek. Gondoljunk a logisztikához, raktárkészlethez vagy a pénzügyi megoldásokhoz tartozó integrált rendszerekre… Sőt, az ilyen szisztémák nem csak a mindennapi folyamatokat teszik egyszerűbbé, hanem értékes marketingeszközök alapját is képezhetik. A különböző termékkereső és ár-összehasonlító szolgáltatások ma már kivétel nélkül adatexportáláson alapulnak, a manuális műveletek egyre kevésbé fenntarthatók a mindennapi termékkezelés során.

Nem csak a módszerek, hanem a piaci viselkedés is folyamatosan változik. A webáruházak mindent megtesznek annak érdekében, hogy egyébként offline vásárláshoz szokott réteget minél inkább az online felé tereljék. Ebben kifejezetten sikeresek, amit jól mutat az online vásárlói bázis növekedése. Hozzávetőlegesen 6 százalékkal nőhetett az online vásárlók száma 2018-ban, ami továbbra is nagymértékben hozzájárul a hazai e-kereskedelem teljesítményének növekedéséhez. Ennél is nagyobb jelentőséggel bír a vásárlási gyakoriság növekedése, vagyis egyre több a rutinos vásárló, aki számára már természetes az online rendelés. Mindezek mellett az átlagos megrendelési érték változása is pozitív irányú, vagyis egyre több pénzt költünk a rendeléseink során.

Ezek tudatában bátran ki lehet jelenteni, hogy a hazai piaci környezet kifejezetten kedvező a webáruházak számára, illetve azok számára is, akik be szeretnének lépni az online kereskedők körébe. Túlzás lenne azt állítani azonban, hogy a piaci részesedés megszerzése nem állítja kihívás elé a piac szereplőit. Szakértők szerint elsősorban a fokozott árverseny nehezíti meg a webáruházak életét; a korábbi években a fokozott árverseny elsősorban a főszezon idején volt jellemző, mára azonban állandósulni látszik. A piacvezető webáruházak az erős beszállítói és gyártói kapcsolataiknak köszönhetően olyan árakat tudnak biztosítani a vásárlók számára, amikkel a piac kisebb szereplői képtelenek versenyre kelni.

A szegmensre jellemző árverseny mégis a közepes erőforrásokkal rendelkező áruházakat érintheti legérzékenyebben; esetükben a leárazások finanszírozása rendszerint saját erőforrások felhasználásával történik, így a saját profitrátájukat kockáztatják ilyen esetekben. Sokan mégis bevállalják ezt a kockázatot, hiszen egyértelművé vált számukra, hogy a piaci részesedés és a vásárlási gyakoriság növelése elsősorban az árak csökkentésével lehetséges.

Számos e-kereskedő fokozott figyelmet fordít a külpiacok felé, illetve külföldi piacnyitást tervez. Ennek elsődleges oka a hazai piacra jellemző fokozott árverseny, ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezni, hogy a keleti és a nyugati országok e-kereskedelmére is hasonló viszonyok jellemzők. A dinamikusan fejlődő piacokon a kereskedők igyekeznek minél nagyobb részesedést szerezni, aminek természetes velejárója a komoly méreteket öltő árverseny.

Részben ez magyarázza, hogy a hazai webáruházak közül relatív kevesen sikeresek a külpiacokon. Pozitív példaként említhető az eDigital, amely 2010 óta folyamatos terjeszkedik a CEE régióban, rajtuk kívül alig említhetünk olyan piaci szereplőt, amely képes jelentős piaci részesedés megszerzésére az ország határain túl is. A fejlődő hazai e-kereskedelemben azonban számos olyan szereplő munkálkodik, akik megfelelő exportterv birtokában a közeljövőben sikeresé válhatnak a külpiacokon.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában