Interjú Révész Szilviával

2022.10.03. 07:00

Magasságok és mélységek: vallomás a veszteségről

Egy ország figyelte aggódva a híreket 2013 májusában, amikor a Mount Everest első magyar meghódítója, Erőss Zsolt társával együtt eltűnt a Himalájában. Bár mindenki más még reménykedett, felesége, Sterczer Hilda élő adásban jelentette be, hogy felesleges az újabb mentőexpedíciók szervezése.

Tihanyi Tamás

Révész Szilvia Sterczer Hildával az egyik könyvbemutatón. Egy velencei és egy pátkai hölgy

Forrás: Harmat Kiadó

A következő hetekben a média megpróbálta megtörni a nő keménységét. Első egész estés filmjében Csoma Sándor, nemzetközi fesztiválon díjazott rövidfilmek rendezője, a megtörtént eseményeket Erőss Zsolt feleségének szemszögéből ábrázolta. A filmet, amely már látható a székesfehérvári mozikban is, a Velencén élő Révész Szilvia riportkönyve ihlette.   

Miként született „A Hópárduc felesége – életem Erőss Zsolttal” című könyv?  

– Ismerősöm hívta fel a figyelmemet Sterczer Hilda történetére – idézte fel a napot Révész Szilvia. – Egy előadáson járt, amelynek az volt a címe, hogy Magasságok és mélységek. Hilda megosztotta hallgatóságával saját történetét, azt, miként élte át férje elvesztését, a gyászmunkát, amely önismereti munkával társult. Ismerősöm javaslatát elfogadva úgy döntöttem, interjút készítek Hildával, aki elvállalta a beszélgetést. Mivel férjemmel együtt végigjártuk az El Camino-t, sokat túrázunk és foglalkoztatja őt a hegymászás, tudtam, hogy érdekelheti Erőss Zsolt története. Megkérdeztem tőle, eljönne-e velem az interjúra? Igent mondott. Amikor megérkeztünk, Hilda ajtót nyitott, ránézett a férjemre és kijelentette, ő ismeri, mert járt a gyülekezetében. Hilda pátkai, férjem Velencén volt lelkipásztor, és amikor Hilda fiatal lányként megismerte Istent és tagja lett a pátkai református gyülekezetnek, több alkalommal is járt nálunk Velencén, istentiszteleten. Így aztán bizalommal fordult felénk és olyan mélységben osztotta meg velünk a történetét, hogy meg kellett látnom: az elhangzottakban nem csupán újságcikk van, hanem egy egész könyv.  

Hilda is készen állt arra, hogy könyv szülessen életének legnagyobb tragédiájából?

– Igen. Úgy érezte, hogy ha másoknak is segítség lehet a története, akkor kész megosztani azt. Aztán újra és újra találkoztunk, és néhány hét alatt felvettem a beszélgetéseket, majd kitaláltam, miként épüljön fel a történet, és elkezdődött a szövegekkel a munka. Volt egy erős késztetésem, hogy Hilda története és megértései sokak számára erőt, reménységet adhatnak. S bár eredetileg épp egy saját könyvön dolgoztam, de olyan erős volt bennem ez az érzés, hogy örömmel tettem félre a magam kis dolgait.  

Addigra Hilda túl volt már a gyászmunkán?

– Igen, azt hiszem. Amikor megjelent a kötet, az első könyvbemutatón azt mondta, úgy érzi, hogy amikor feltette az elkészült könyvet a polcra, lezárult egy fejezet az életében. Akkoriban ismerkedett meg jelenlegi férjével.

Sterczer Hilda története erőt és segítséget ad a túléléshez
Forrás: Tihanyi Tamás

Miként született meg a film ötlete?

– Csoma Sándort, a rendezőt a könyvtől függetlenül érdekelte Erőss Zsolt története és gondolt arra, hogy róla készíti el az első játékfilmjét. Olyannyira, hogy elment Nepálba és egyedül felmászott az alaptáborig, tehát készült erre a feladatra. De még nem érezte, merre vezet az ő útja. Aztán az édesanyja a kezébe nyomta a riportkönyvet, és miután elolvasta, úgy érezte, megvan a hiányzó láncszem: Zsolt története Hilda szemszögéből. Következő nap betért egy budai élelmiszerboltba, ahol szembetalálkozott Hildával. Ő ezt megerősítésnek, jelnek tekintette, mert ilyen nem történhet meg véletlenül. Odalépett hozzá, megszólította, és felvetette, hogy megfilmesíti a történetét. Aztán kölcsönös lett a bizalom, Sándor ugyanúgy meghívást kapott a feladathoz, mint én, így aztán mindketten részesei lettünk Hilda történetének.

Mi a különbség a könyv és a film között?

– Amit a filmben látunk, az a könyvhöz képest szűkebb történet, mert a könyvben Hilda gyökereiről, származásáról, gyerekkoráról is beszélgetünk, hogyan lett belőle hegymászó, miként ismerte meg Zsoltot, hogyan alakult a kapcsolatuk. Ahogy a férfi-női dinamikákról is, arról, hogy feleségként és anyaként miken ment keresztül. Azaz a könyv csak inspirálta a forgatókönyvet, amit Csoma Sándor rendező írt. A film az utolsó expedíciót és az azt követő fél évet, a gyászmunka első időszakát dolgozza fel. Hilda történetét azért is tartom értékesnek, mert ő a hihetetlen trauma hatására egy erősebb, önmagát mélyebben ismerő emberré vált. A könyv beszél a hit kríziséről is, hiszen Hildát hívő emberként érte a veszteség,  és nem értette, Isten miért engedte, ami történt, miért nem hallgatta meg az imáját. Egyébként eredetileg a rendező is elkezdett ezzel foglalkozni, de végül arra jutott, hogy mivel ő nem hívő ember, ezt nem tudná hitelesen feldolgozni, ezért, bár voltak hozzá felvételek, ezeket a részeket végül kihagyták a filmből.

A „Magasságok és mélységek” nem egy klasszikus hegymászós film… 

– Valóban nem, de azért hegyen forgatott jelenetei is vannak és bemutatja, mit jelent hegymászónak lenni, mit adhat a hegy ezeknek az embereknek. De hangsúlyosabb benne a gyászmunka, a veszteség feldolgozásának témája. Egy felnőtt életében már történtek traumák, egy párkapcsolati válság, egy válás, vagy például egy hosszan tartó munkaviszony megszűnése: mert ez is gyászmunkát igényel, nem csak az, ha valakit elveszítünk. A film ezt mutatja meg, mélységekbe visz, de mégsem nyomasztó és megterhelő. Aki készen áll szembenézni a saját érzéseivel, annak mindenképpen ajánlom. Én eddig háromszor láttam, ebből kétszer úgy, hogy a vetítést beszélgetés követte: a legtöbb nézőnek katarzist jelentett és mindenkiben mást mozgatott meg.

Akadtak a forgatás során nehézségek?  

– A stábban egy idő után felmerült, hogy a kisbabát „ki kellene írni” a filmből, mert nagyon nehéz egy kisbabával forgatni. De a producer, aki szintén anyuka, azt mondta: Hilda sem tudta az életéből kiírni a babát! Márpedig ha ő meg tudta csinálni, amit megkövetelt tőle a helyzet, akkor a stábnak is meg kell próbálnia ábrázolnia ezt. A csapat ezt elfogadta és alacsony költségvetésből, mindent beleadva végül nagyszerűt alkotott.  S talán épp az egyik gyerekszereplő az, akinek a játékára sokáig emlékezünk majd a film után, ahogy meggyőződésem szerint a rendező, Csoma Sándor nevét is sokan megismerik majd a következő években.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában