A fenntarthatóság jegyében

2022.05.03. 15:00

Slow fashion és kapszulagardrób a soponyai ökosuli tananyagában

Kajári Henrietta biológia–környezetvédelem szakos tanár a vezetője a fenntarthatósági témahétnek a soponyai Zichy János Általános Iskolában, amely 2012 óta része az ökoiskola-hálózatnak.

Hajdú Marianna

Közös erővel, iskolai keretek között tesznek a környezetünkért

Forrás: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Az iskola hitvallása, hogy a környezet és az egészség csak együtt értelmezhető, a természet és annak megóvása nélkül nincs egészséges élet sem. Fontosnak tartják, hogy a tanulók váljanak környezetükkel szemben érzékennyé és felelősséggel viszonyuljanak hozzá. 
Kajári Henrietta már a kezdetektől fogva összefogja az ökoiskolai programokat. A fenntarthatósági témahét már régóta szerepel az iskola programjai között. 


– Minden évben csatlakozunk és részt veszünk benne. Lényege, hogy rávezetjük a gyerekeket már iskoláskorban arra, hogy a környezet megóvása nekik is nagyon fontos, és érdekük van benne. Sokféle és érdekes témákon keresztül tudjuk ezt megtenni – mesél munkájáról Kajári Henrietta. 


Az iskolában életkoruknak megfelelően célozzák meg a diákokat a környezettudatos témákkal. Az ötödik és hatodik osztályban a mobilok élettartama, a mobiltelefonok hulladékként való kezelése volt a téma. A hetedik és a nyolcadik osztályban az ökodivat, a fast fashion, a slow fashion és a kapszulagardrób fogalmak mellett azt boncolgatták, egy-egy termék előállításának mekkora hatása van a környezetünkre, de korábban volt már téma a biodiverzitás is. 


A kisebbek a szelektív hulladékgyűjtésről és az újrahasznosításról kapnak információkat, amiket odahaza lelkesen továbbadnak a családnak. 


– Számtalan témán keresztül próbáljuk megfogni őket, a gyerekek ezeket a dolgokat mindenképpen hazaviszik, és programjainkba a szülőket is igyekszünk bevonni. Az évenkénti kétszeri papírhulladék-gyűjtésben a szülőkkel együtt gyűjtik a papírt, illetve az elektronikaihulladék-gyűjtésben is aktívan részt vesznek a családtagok. 


Az iskola az önkormányzattal együttműködve a közösséget is formálja a településen. A diákok szülei besegítenek az ültetésekben is. Van, aki virágpalántát hoz, de bokrok ültetésekor sem restek ásót ragadni. Sok olyan programot hirdettek már meg, ahol a szülők is be tudtak csatlakozni. Madárbarát iskola lévén az előkertben mindig van kihelyezve eleség, amit – szintén a szülők jóvoltából – a tanárnő vezetésével és felügyeletével töltögetnek az osztályok. A madarak gyakran látogatják a kihelyezett csemegéket, a diákok örömére, olykor az óramenet rovására, de Kajári Henrietta szerint a madarak életét figyelve is tanulnak. 


Ottjártunkkor Kajári Henrietta vezetésével a hetedik osztály diákjai csoportokat alkotva dolgoztak az órán. A téma a tudatos vásárlás és a divat volt. Egy rövid kisfilm segítségével rengeteg hasznos információhoz jutva dolgozták ki részletesen, mivel járulhatunk hozzá a hétköznapi életben a környezetünk megóvásához, amennyiben minden más mellett odafigyelünk a ruházatunkra is. A tanulók az óra elején különböző ruhadarabokat kaptak, segítségül a kreatív munkához. A videó és Kajári Henrietta információi alapján az éles eszű diákok hamar össze tudták foglalni, mi mindennel tudjuk csökkenteni ökológiai lábnyomunkat: már azzal is, ha okosan tervezzük meg gardróbunkat és ruhavásárlásainkat. Hiszen kiderült, egyetlen póló előállításához csaknem 3000 liter víz szükséges. Ezek a fiatalok már annak a tudásnak a birtokában nyúlnak az üzletek polcain fekvő póló után, hogy tudják, csupán csak egy darab előállításáért bolygónknak mennyit kellett fizetni. Az árcédula ezt nem tükrözi. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában