Gazdaság

2010.10.15. 11:49

Sikertörténet: a legnagyobb bajban robbantott a Magyarmet egy fontos alkatrésszel

Bicske - Kicsi, alig ötcentiméteres, tenyérbe simuló öntvényt tart a kezében Győri Imre igazgató. Himba - így nevezik a vonat fékének e fontos alkatrészét, amelynek segítségével a 280 kilométeres sebességgel száguldó vonatot képes villámgyorsan megállítani a mai masiniszta. Kevesen tudnak ilyen himbát előállítani.

Zsohár Melinda

Ezt a bizonyos himbát - fékbetétet - a bicskei Magyarmet Finomöntöde Bt. precíziós öntödéjében állítják elő, s a cég az egyedüli beszállítója a német Knorr-Bremse multinacionális cégnek, amelyik a megújuló kínai vasútnak szállít. Lényegében e hosszú mondattal össze is foglaltuk azt a sikertörténetet, amely a bicskei gyárnak nem egyszerűen a válságot túlélését jelenti, hanem biztonságot, valamint szakmai rangot nyújt a kemény világpiacon. Az igazgató és többségi tulajdonos Győri Imre arra kérdésre, hogy a megrendelt évi 700 ezer acél fékbetét sok vagy kevés, halvány mosollyal felel: sok. És csöndesen, a szokott modorában, de nagyon büszke arra, amit sikerült elérnie 142 dolgozójával egyetemben.

- A válság bennünket később ért el, mint számos más céget a világban és az országban – kanyarodunk vissza időben, de nem messze, csak 2001-ig. – Az akkori szeptember 11-iki, ikertornyokat ért merénylet után szinte halódott a repülőgépipar, az emberek féltek, nem utaztak. Az áttörést a 2008-as pekingi olimpia hozta meg, a kínaiak többszáz repülőgépet rendeltek, ami világszerte fellendülést hozott az iparágban. Ismét beindult a légi közlekedés, s akkor elhatároztuk, mi is ez irányban nyitunk. A Magyarmet megszerezte az AS-9100-as amerikai repülőgépipari tanúsítványt, 150 milliót fordítottunk oktatásra, beruházásra, fejlesztésre, pályázatokból és saját erőből. 2008. év végén Magyarországot is elérte a pénzügyi válság, de minket még nem érintett, a korábbi megrendeléseink kitartottak. 2009. májusára szembesültünk a bajjal – idézi fel az előzményeket az igazgató. A Magyarmet egyik legnagyobb piaca Németország, de mivel a németek kivártak, tartalékaikat értékesítették tovább az öntvénypiacon, nem rendeltek újra, a bicskei gyárban is nagyon megfogyatkozott a munka. A meglehetősen biztos energetikai ágazat számára termelnek, Európán kívül a Távol-Keletre és Dél-Amerikába is, de mindenütt megtorpant a gazdaság, a gyártás, a kereskedés.

- Válaszút előtt álltam magam is. Elbocsássam a kitűnő szakembereimet? Hiába lett volna a tanulás, a fejlesztés? –tette fel a kérdést Győri Imre tavaly. Áttekintette, mely ágazat szenvedte meg legkevésbé a válságot, s hármat talált: az energetikát, a vasúti szektort és a papíripart. A San Sebastianban évente megrendezett precíziós öntödei konferencián, a CAIF-on egyértelműen kiderült, hogy az autóipar padlót fogott, a papír nem jött szóba, az energetika és a repülőgépgyártás a „még és már” állapotában leledzett a Magyarmet szempontjából, így következett az „Arccal a vasút felé!” Elmondva persze egyszerű, de a gyakorlatban ennél súlyosabb döntés, s nagyobb vállalás volt, mint utólag tűnik.

- A müncheni székhelyű Knorr-Bremse üzlettársunknak legyártottuk a kínai vonatokba rendelt acél fékbetétet, amivel számos gyártó nem birkózott meg. Nekünk sikerült – mondja csöndes határozottsággal Győri Imre és ismét a tenyerébe fogja a himbát. – Ennek ki kell bírnia az ellenőrzést, a próbát, a tesztet. Mert ki kell bírnia a hatalmas erőt, megállítani a 280-as kilométerrel száguldó szerelvényt

Tavaly januárban 11 ezer darabot kértek tőlük, aztán ismét és ismét. Később havi 20 ezer legyártását vállalta a bicskei gyár, majd a Knorr egyedüli beszállítójaként szeptemberre 30 ezret. Jelenleg havi 60-70 ezer darab himbát öntenek három műszakban, folyamatos gyártás mellett. S 2011-ig biztosan van megrendelés.

- Senkit nem bocsátottam el. Nem akartam megválni a képzett munkatársaimtól, miattuk, s magam miatt sem. A jövőmet ettem volna meg! – fogalmaz képletesen és őszintén az igazgató. Aki nemigen szokott irodabútort cserélni, hitelt felvenni, nyereséget felélni. A bicskei gyárban két éve 142 dolgozót számláltak, most 165-en vannak, s talán már ki merik mondani, hogy túlélték a válságot. Persze nincs megállás, egyszer minden megrendelés elfogy, ezért folyik a gyártmányfejlesztés, az új partnerek keresése.

- Kétezer terméket gyártunk, s vissza akarunk térni hagyományainkhoz, a nagy pontosságú, speciálisan öntött alkatrészek gyártásához. És elindulni a repülőgépgyártás felé. És folytatni az orvosi inplantátumok készítését. A térdprotézistől a fékbetétig széles skálán játszunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!