Gazdaság

2009.08.18. 10:35

Gyilkos multik - a kisboltok az áldozatai a terjeszkedésnek

FMH - A gazdasági válság sem okozott megtorpanást a multinacionális üzletláncok térnyerésében. A napokban is újabb diszkont nyílt Székesfehérváron a számos szuper- és hipermarket mellett.

B. Kiss László

Újabb szupermarket nyílt az elmúlt napokban Székesfehérváron - adta hírül lapunk. Az új üzlet tovább szaporítja azokat a multinacionális láncokhoz tartozó kiskereskedelmi egységeket, amelyeknek a száma - a mellékelt térképvázlatunk tanúsága szerint - már meghaladja a másfél tucatot. És akkor még nem említettük a hazai láncokhoz tartozó élelmiszerüzleteket, a nagy barkácsáruházakat (csak ezekből négy van Fehérváron), vagy a bevásárlóközpontokat, amelyek több kisebb-nagyobb üzletet foglalnak magukban. Sokan már évekkel ezelőtt értetlenkedve tették föl a kérdést: minek ide ennyi üzlet? Nos, a multik Fehérváron üzletet - néhány kivételtől eltekintve - még nem zártak be. Sőt, mint a cikk elején idézett példa mutatja: a gazdasági válság hatására sem állították le az újabb egységek nyitását. 


A multik egyre többen lesznek, ennek levét azonban a kis élelmiszerüzletek isszák meg
Fotó: FMH-illusztráció

A bevásárlókocsi, amely az üzletláncok lassan globális szimbólumának számít, átvitt és konkrét értelemben is egyre nagyobb. A Nielsen piackutató cég adatai szerint amíg 2007-ben az országban 1016 hipermarket, szupermarket és diszkont üzemelt, addig tavaly már éppen százzal több. Persze senki nem olyan naiv, hogy azt gondolná: a vásárlóerő növekedése is lépést tartott az áruházláncok rendíthetetlennek tűnő terjeszkedésével. A dolog levét az élelmiszerüzletek itták meg: ezek száma tavaly csaknem 1400-zal mintegy húszezerre csökkent.

A multinacionális láncok kiskereskedelmi egységei mostanra - a benzinkutak példájára - szabályosan körbekerítették Székesfehérvárt. A városzéli hipermarketek megépítése után a belváros és közvetlen környékén szaporodtak el a szupermarketek illetve diszkontáruházak. A legújabb üzletekkel pedig már a megyeszékhely peremén lakókat célozták meg a láncok.

Tíz évvel ezelőtt akár órákat is képesek voltak utazni az emberek azért, hogy - úgymond - olcsón bevásárolhassanak valamelyik nagyáruházban. Ez a dolog azonban már alaposan megváltozott: a GfK Hungária friss felmérése szerint az ideális bevásárlóközpont fogalmának meghatározásakor a megkérdezettek 47 százaléka említette fontos szempontként azt, hogy közel van, illetve, hogy könnyen megközelíthető. Ennél gyakrabban a válaszokban csak a könnyű benne eligazodni kitétel szerepelt, mint szempont.

Az áruházláncok tehát ma már utánamennek a vásárlóknak. Ennek a jegyében aztán egyre több hipermarket épül a kisebb vidéki városokban nálunk Fejérben is. Az újabb és újabb üzletnyitások mellett a láncokkal kapcsolatban az egyik legérdekesebb fejlemény az volt, amikor a közelmúltban az egyik felvásárolta egy másik üzleteit. Így nem egy esetben jószerével egymással szomszédos üzletek kerültek egy kézbe. Sokan gondolták azt, ez a helyzet bizonyos üzletek bezárásához vezet majd. Ez azonban Fehérváron - legalábbis ezeddig - nem következett be. Az azonos logó alatt úgy működik tovább adott esetben két szupermarket, hogy egy-két száz méter választja el őket egymástól.

A bevásárlókocsi mérete egyre nagyobb lesz, attól függően, hogy drogériába, szupermarketbe vagy éppen hipermarketbe térünk-e be. A Nielsen adatai szerint 2008 áprilisa és 2009 márciusa között a szupermarketek és a diszkontok forgalma hat százalékkal növekedett. Ezzel szemben a hagyományos üzleteké nyolc százalékkal csökkent. Érvényes ez a tendencia a drogériákra is (ezekből - ha nem tévedek - három lánc van jelen, akár több üzlettel is a városban). Amíg ugyanis a háztartási vegyiáruk és kozmetikumok forgalma az említett időszakban három százalékkal, addig a drogérialáncoké 15 százalékkal nőtt!

Az áruházláncok, habár hazai termékeket is forgalmaznak, a külföldi cikkek számára mégiscsak szabályos hídfőállást jelentenek. A cikk írójának egy szupermarketben megejtett vasárnapi (!) bevásárlása alkalmával külföldről származott a fényképalbum, a papírszalvéta, az őrölt feketekávé, az arckrém, a mosó- és mosogatószer és az alufólia is. Magyar gyártót csak a papírzsebkendőn és a kenyéren sikerült fölfedezni.

Nem az ár játssza a döntő szerepet?

A láncok állandó akciókkal próbálják a vevőket csalogatni. Az egyik hipermarket vezetőjének szavai szerint azonban az élesedő versenyben nem az áré lesz a főszerep, mivel a konkurensek árszintje nagyjából azonos, hanem a szolgáltatások színvonalának. Erre példaként az általuk bevezetett hűségkártya-rendszert említette. A lánc anyaországi áruházaiban egyre több, újfajta szolgáltatást is nyújt. Ilyen például a biztosításkötés, a különböző pénzügyi tranzakciók intézése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!