Gazdaság

2009.06.29. 02:29

A számok magukért beszélnek

Fejér megye - Az emberek meglepő módon annak ellenére sem bíznak a pénzügyi tanácsadókban, hogy meg vannak győződve felkészültségükről - derül ki a megyei kutatásból.

Fejér Megyei Hírlap

A pénzügyi szolgáltatók közül leginkább a bankokban bíznak a Fejér megyei lakosok, ám ez a bizalom relatív, mert mindössze a megkérdezettek 17 százaléka mondta, hogy teljes mértékben és további 36 százaléka, hogy inkább megbízik a bankokban - derül ki a fehérvári Echo Survey Szociológiai Kutatóintézet kutatásából.

A biztosítókban már kevesebb, mint az emberek fele bízik, 20 százalékuk egyáltalán nem, 37 százalékuk pedig inkább nem bízik meg. Még kevésbé bíznak az emberek a hitelirodákban és pénzügyi tanácsadókban, mindössze 13 százalékuk fogalmazott meg inkább pozitív véleményt, míg 59 százalékuk bizalmatlan, s 28 százalékuk nem tudott állást foglalni. Pénztárakkal kapcsolatban megosztottak az emberek, egyharmaduk nem tudja, mennyire bízhat bennünk, az egészségpénztárakban egyharmaduk, a nyugdíjpénztárakban 44 százalékuk inkább nem bízik, s 34 illetve 24 százalékuk inkább bízik bennük. A zálogházak és a biztosítást közvetítő cégek esetében kifejezett bizalmatlanság mérhető a megyében, a megkérdezett embereknek mindössze 2-8 százaléka nyilatkozott úgy, inkább vagy teljesen bízik ezekben a pénzügyi szolgáltatókban.

A felmérés, amit a kutatók a Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület megbízásából, az Európai Szociális Alap támogattásával megvalósuló programjának keretében készítettek, rámutat: a fogyasztók tájékoztatásáért felelős rossz információs rendszer és mindenekelőtt a kockázatos termékek kontrollálatlan és bonyolult adásvételi rendszere is okolható, de a pénzügyi oktatás nem merülhet ki a bankok kötelességében, hogy teljes körű és könnyen érthető felvilágosítást nyújtsanak ügyfeleik számára. Az EU előírásai szerint a bankoknak előzetesen informálniuk kell klienseiket az adott pénzügyi termék vásárlásakor, és fel kell hívniuk a figyelmet az abban rejlő veszélyekre is, a fogyasztóknak pedig lehetőséget kell biztosítani az egyes termékek összehasonlítására, még akkor is, ha esetleg nem jártasak eléggé a pénzügyekben - szögezik le a tanulmány készítői, aki szerint a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos általános tájékozatlanság is közrejátszhat az azokkal kapcsolatos fogyasztói sérelmek és problémák kialakulásában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!