Készülődés a Rippl-Rónai tárlatra: az eredeti művek mellett egy utánzat is látható

Székesfehérvár - Közhely, de - vagy éppen ezért - igaz: Rippl-Rónai József képei a magyar műkereskedés slágerei. Nagyon keresettek, így aztán nagyon drágák is. Nem csoda, hogy hamisították.

Szabó Zoltán

Mint arról már hírt adtunk, Valahol otthon... Kaposvár, Párizs, Budapest címmel  gyűjteményes kiállítás nyílik  Rippl-Rónai József (1861-1927) festőművész képeiből a Városi Képtár-Deák Gyűjteményben  április 20-án, 17 órakor.  A tárlat rendezője, kurátora a  kaposvári  Rippl-Rónai Múzeum munkatársa és szakértője, Horváth János,   akivel a  kezdetekről és a művészi  sikerekről is beszélgettünk.  Arról, hogy Rippl-Rónai a müncheni akadémiai tanulmányai után Párizsba került, ahol  Munkácsy Mihály tanítványa volt. Vagy inkább segédje, mert az volt a dolga, hogy a műkereskedők megrendelésére a mester képeit másolta.  A másolatba aztán Munkácsy belejavítgatott, hogy mégiscsak a sajátjaként lehessen eladni. 
Rippl-Rónai felismerte, hogy így csak epigon lehet,  ezért elhatározta, hogy  kialakítja a saját stílusát.  A  szecesszióban találta meg az önkifejezési módot. A  vonalszerűségben, síkszerűségben, és mivel akkor még nem használt élénk színeket, hanem feketét és szürkét,  ő maga nevezte el  ezt az időszakát fekete korszaknak.



Az 1900-as évek elején hazatért Kaposvárra.   Párizsban már nevet szerzett, ám  itthon a budapesti kiállításokra küldött képeit kizsűrizték, elutasították.   Aztán az enteriőr korszak képei hatalmas sikert és anyagi jólétet hoztak,  akkor vásárolta a kaposvári birtokot, a Római Villát is.  Következett tíz boldog év, a kukoricás korszak, ám nagy megrendeléseket  az nem hozott. Végül  az utolsó, az 1927-es  haláláig tartó időszak, a pasztell arcképek ismét meghozták az anyagi jólétet, a  nagy népszerűséget.   Közhely, hogy Rippl-Rónai képei a műkereskedelem slágerei és már életében  hamisították.  Néha csak játékból. Halála után azonban sorra elkezdték forgalmazni az utánzatokat, jó  festők másolatait.  A fehérvári kiállításon is bemutatnak egyet.  Azt, amelyet a hatvanas években védetté nyilvánítottak,  aztán amikor  a Deák gyűjteményt Fehérváron   bemutatták, éppen Horváth János állapította  meg róla, hogy hamis.  Ezt később a Magyar  Nemzeti Galéria is igazolta.   Az ominózus képet   három különböző kompozícióból, eredeti művek részleteiből  eszkábálták össze, az enteriőr korszak stílusában. Rajta Rippl-Rónai   másik, kisebb, három egymásba nyíló szobájú   kaposvári háza látható. Az eredeti képen a festő édesanyja szerepelt  és   a címe:  Amikor az ember a visszaemlékezéseiből él. 
Az ismeretlen hamisító azonban  Piacsek  bácsit (Rippl-Rónai legendás modellje-figurája)  ültette a képre. A ráfestett bútorok ma is léteznek, kiállításon  láthatók, az egykori gyűjtő ezért is hihette, hogy eredeti  alkotáshoz jutott.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!