2012.03.03. 09:41
Mily kíméletlen itt a rend! Bemutatták a Vihart
Székesfehérvár - Ott "folyik" a Volga a háttérben, és mi tudjuk, barátocskáim, hogy lesz még dolga annak a nagy folyamnak ebben a történetben. Biztos is! Azt pedig elhűlve nézzük, hogyan teszik tönkre egymás életét itt az emberek. Mintha ez lenne a dolguk.
A szót is, hogy barátocskám, hányféleképpen lehet kimondani. Például gúnyosan, lesajnálóan, parancsolóan, és nagyon ritkán kedvesen. Nézzük ezt a darabot, és arra gondolunk, hogy miket tud, nagy ravasz ez az Osztrovszkij, az Alexandr Nyikolajevics. A rendező, Valló Péter szerint az egyik legjobb dráma ez, amit valaha papírra vetettek, a színháztörténet igazi remekműve, és mi az előadás végére és utána rájövünk, hogy miért is mondta ezt. Mindez pedig annyit jelent, hogy egymásra talált a szerző műve és a Vörösmarty Színház társulata. (Az előbbieket a csütörtöki, bársonyszékes előadás alapján állíthatom, s nyilván a tegnapi premierre még jobban összecsiszolódtak a részletek.)
Többrétegű, összetett dráma a Vihar, és ezek a rétegek szépen meg is mutatkoznak a nem egészen két és félórás előadás során. A generációk harca, az idősek és fiatalok konfliktusa, a zsarnokság és szabadságvágy, a konzervativizmus és lázadás, a képmutatás és őszinteség mind-mind bennefoglaltatik, szinte minden, amit a barkochbában elvont fogalomként feladnak. Szerencsére - és ez mutatja Osztrovszkij írói nagyságát - mindezek kifejezetten jól kitalált karakterekben, párbeszédekben jelennek meg, ráadásul a szerző egy nagyon szép, de kezdettől halálra ítélt szerelmi történetet is beleírt a Viharba. Miután kortól, helytől független, mindenkor érvényes konfliktusokról van szó, a rendező nem hangsúlyozta túl, vagy inkább elfelejtette, hogy 1859-ben íródott és játszódik a történet. A jelmezek inkább a közelmúltat vagy mát idézik, és az egyszerű, de nagyon funkcionális díszlet - Valló tervezte - is az időtlenséget, a mese örök érvényét hangsúlyozzák.
Erőteljesen, már-már kíméletlen következetességgel és erővel menetelünk a darabbal és a színészekkel a drámai vég felé, miközben olyan kérdésekkel szembesülünk, hogy mit tartsunk meg vagy hajítsunk ki a múltból? Hol van az a pont, amikor már nem adható fel a személyiség? Meddig hódoljunk be a zsarnoki ideológiáknak, szokásoknak. Ismerős kérdések, ugye? És hát mindenkinek megvan a maga keresztje - no, nem abban az értelemben, ahogy Kabanova és Gyikoj egymást nevezi. Illetve, abban is. Nem vitás, kíméletlen itt a rend, ahogy az előadásban el is hangzik. Ne tessék megijedni, az említett nagy kérdések, ellentétek nem papírízűen, szólamszerűen jelennek meg. A darabból nem hiányoznak a komikus,tragikomikus jelenetek, dialógok, Osztrovszkij a kíméletlenségig őszinte, gyakran gunyoros is szereplőivel, ugyanakkor esendőségüket is bemutatja. Valló pedig igazi profi, nagyon jól "pendlizik" a humor, irónia és a dráma között, miközben mindvégig érezhető a sztori feszültsége.
A színpadot rozsdásra színezett vaslemezek tagolják, egyszerre jelképezve az elkopott világot, illetve a külvilágban és a lelkekben dúló vihar időtlenségét. Középen emelkedő visz fel a jelképes folyópartra. Az állandóan mozgó díszletelemek között, alatt játszanak, élik meg szerepüket a színészek. Négy új arcot láthatnak a fehérvári nézők. Illetve dehogy is! Kabanovát ugyanis a Kossuth-díjas színésznő, Almási Éva alakítja, gazdag pályafutása összes tudásával. Visszafogott, mégis rendkívül erőteljes alakítást mutat be, egy olyan asszony szerepében, aki mindent megtesz a régi rend védelmében és a fia szeretetéért. Méltó társa Tamási Zoltán, aki Gyikojként szintén az idősek, a konzervatívok értékrendjének fanatikus védelmezője. Már-már megszállottként embergyűlölő, ugyanakkor nagyon is esendő. Tamási jól érzi az arányokat. A két fiatal szerelmes a kaposvári színházi egyetem hallgatója. Tolnai Hella (Katyerina) már most több, mint ígéretes tehetség. Levegője van a játékának, el tudja hitetni a bűnbeesés, csalás és az őrült szerelem között őrlődő nő vergődését. Lakatos Máté (Borisz) itt-ott még megilletődöttnek tűnt, főleg a monológoknál. A dialógokban meggyőzőbb, erénye, hogy laza tud lenni. Az anyja zsarnoki szeretete alatt egyéniségét teljesen elvesztő, feleségét bűne ellenére is szerető Kabanovként Quintus Konrád a mozgásával is jól jellemzi a karaktert. Bakonyi Csilla (Varvara) az utóbbi idők talán legjobb teljesítményével rukkolt elő a túlélésre törekvő, lázadó lány alakjában. Ő az, aki ott tudja hagyni a fojtogató környezetet. Vele tart szeretője, Kudrjas: Csizmadia Gergelynek jól áll az életrevaló, élni tudó, őszinte figura. Kozáry Ferenc (Kuligin) szokás szerint pontos alakítást nyújt a tisztességes, élni szerető, őszinte gépész-feltaláló bőrében. Akárcsak Zsurzs Kati: Feklusaként egyszerre szánnivaló, kedveskedő és számító.
A bársonyszékes közönségnek tetszett az előadás. Amikor beszélgettünk, Valló Péter remélte, hogy így lesz. Hogy a fehérváriak fogékonyak lesznek egy ilyen fajsúlyú darabra is. Így lett, és erről persze a rendező is tehet.