Miért felel a fuvaros?

Székesfehérvár - Új eljárásra kötelezte a környezetvédelmi hatóságot abban a közigazgatási perben kedden a Müllerné Hradszky Erzsébet bíró által vezetett tanács, amelyet Temesvári Gyula fuvaros kezdeményezet az őt milliós bírsággal fenyegető határozat ellen.

Klecska Ernő

A történet még tavaly kezdődött, amikor milliós bírságokat szabott ki   a környezetvédelmi felügyelőség több fuvarozóra is, mondván: az építési törmelék szállításához környezetvédelmi hatósági engedélyre lenne szükségük. Amint arról lapunk részletesen beszámolt, a  pórul járt fuvarozók nagyobb építkezésen dolgoztak, s a megrendelő által felrakott építési törmeléket szállították. Mind egy másik cégnél végzett vizsgálat során kerültek a felügyelők látókörébe - volt, akinél a bírság a tízmilliós nagyságrendet is eléri. Egy: az összeg kifizethetetlen, a vállalkozás és a család egzisztenciáját is megrendíti - mondták a lapunknak többen, köztük olyanok, akik azóta szó szerint nincstelenné váltak.


 Egyikük,  a fehérvári  Temesvári Gyula nem hagyta annyiban és perre ment. Az építési tevékenységből kikerülő hulladékokra vonatkozó környezetvédelmi jogszabályokkal a vállalkozók többnyire nincsenek tisztában - derült ki az eljárás során.  A vonatkozó joganyag a jogellenesség megállapítása esetén kiszabandó bírságnál szigorú szabályokat tartalmaz, s a felügyelőségnek szűkkörű mérlegelési lehetőséget hagy. A hulladék kezelése, ide értve annak szállítását, begyűjtését, hasznosítását vagy ártalmatlanítását, kizárólag környezetvédelmi hatósági engedély birtokában végezhető  - szögezte le  a hivatal első és másodfokon is.
  A vállalkozók, köztük Kőrösi János is, aki Radetzky Jenővel,  a megyei kamara elnökével együtt elkísérte a tárgyalásra kollégáját,  ma már tudják, ahhoz, hogy közúton szállítsanak ilyesmit, milyen engedélyre lenne szükségük, de igazságtalannak tartják. Az előírt képzések és engedélyek százezrekbe kerülnek.
Az anomália egyik fő oka az, hogy a  magyar jogszabály ellentétes az uniós szabályozással, a törvényhozók nem ültették át a kötelező direktívát.  Az EU-ban másutt nem engedély-, hanem regisztrációköteles  ez a fuvarozási tevékenység - mondta Reichert Péter,  a vállalkozó jogi képviselője.
A bírónő  szóbeli indoklásában kiemelte:  az új eljárásban  a hatóságnak mindenképpen együtt kell majd vizsgálnia, hogy  a hasonló esetekben  a fuvarozó vállalkozó  rendszeresen és üzletszerűen végzi-e ezt a tevékenységet!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!