Mitől olcsóbb az állami irányítás?

Velence - Mit támogasson a TÖOSZ az új önkormányzati törvényben. Erről tárgyaltak a regionális fórumon.

Tribolt Lajos

A Telpülési Önkormányzatok Országos Szövetsége hét regionális fórumon vitatja meg az új önkormányzati törvény munkanyagát. A másodikat, a Veszprém, Komárom-Esztergom és Fejér megyeit csütörtökön Velencén rendezték. Schmidt Jenő  elnök kifejtette, hogy a kormány első olvasatban június végén tárgyalni akar a témáról, ezért is  fontos, hogy a TÖOSZ minél előbb  kialakítsa  saját álláspontját. Az önkormányzati érdekvédelmi szervezetek pedig június 16-án ülnek le egyeztetni.


Zongor Gábor főtitkár elmondta, hogy a 3177 települési önkormányzatból 2365 (74 százalék) lakosságszáma van kettőezer alatt, közüllük öt város. Ezek azok a települések, amelyeknél megszünhet a polgármesteri hivatal. Ebben a kérdésben is a tagság véleményét kérte. Mint ahogy abban is, milyen feladatuk lehet a nem járási jogú városoknak az új felállásban. S feltett kérdéseket is. Miért olcsóbb a feladatok állami ellátása, mint az önkormányzati?
A kérdések folytatódtak: Mi a biztosíték, hogy a járási ügyintézéssel nem sérülnek az ügyfelek érdekei? Mikor lesz valóság az e-közigazgatás? Hol lesznek az ügyfeleket kiszolgáló ügyintézési végpontok?


A TÖOSZ a kormányzat által kiadott vitaanyag alapján egy sor kérdésben várta a tagság állásfoglalását. Például, hogy a közoktatás legyen teljesen állami feladat, legyen vegyes működtetésű, úgy hogy az állam a tanárokat, a személyzetet fizesse, az önkormányzat pedig a létesítmény fenntartásáért feleljen, vagy pedig maradjon önkormányzati kézben az ágazat.  Az egészségügyben az a nagy kérdés, hogy kerüljön-e állami kézbe a fekvőbetegellátás, míg a többi önkormányzati kézben maradjon-e.
Az elképzelés szerint minden állami feladat a majdani járási hivatalokhoz kerül, itt azt érdemes vizsgálni, hogy van-e olyan, amit érdemes lenne-e mégis helyben hagyni.
A TÖOSZ vállalja, hogy kidolgozza a mikro kistérégi együttműködésre, az egységesített önkormányzati hivatalok kialakítására és a nem járási jogú városok szerepére vonatkozó javaslatokat.
A főtitkár elmondta, hogy a normatív támogatás helyett tervezett  feladat finanszírozást modellkisérletekkel kellene tesztelni, mielőtt általános szabállyá teszik.
Sajnos a tagok véleményét nem ismerhettük meg, mivel zárt ülésen hangzottak el.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!