2010.12.24. 05:29
Százmilliós függő játszmák - behajtó céget is bevethet a szolgáltató
FMH - Egyre növekszik azoknak a száma, akik nem tudják időben kifizetni a szolgáltatások díját. A vízre szükség van, a csapot nem zárják el, de szankcionálnak.
Az ország legnagyobb víziközmű szolgáltatója a Dunántúli Regionális Vízmű, amely 700 ezer fogyasztó vizét - a többi közt szennyvizének kezelését - biztosítja. A cég éves bevétele 16 milliárdos, ennek öt-hat százalékát nem fizetik be időben az ellátott közületek, lakossági fogyasztók. Ez a szám megfelel az országos átlagnak. Érdekes információ, hogy a közületi fogyasztóknál figyelhető meg a tartozások növekedése, a lakosoké alig változik. A késedelem esetén a lakosok többször is kapnak felszólítást. Ha a hátralék meghaladja a háromezer forintot, és a határnapot 10 nappal túllépte a vízhasználó, megérkezik a fizetési emlékeztető. A vízfogyasztás korlátozási értesítő akkor esedékes, ha 50 nap után se fizették be a tartozást. A DRV behajtócéget is igénybe vesz, hogy hozzájusson kintlévőségeihez. Ezt levélben közlik az adóssal, de mellékelnek egy csekket is, hátha ez a módszer hatásos lesz. A végső megoldás a jogi út. Olyan esetük is van, amikor ugyan a cég is hibázott - szabályos csatornabekötés után évekig nem emelte le a csatornadíjat -, de erre a fogyaszónak is figyelnie kellett volna. A megegyezés után részletfizetést alkalmaznak.
A Fejérvíz Rt. által ellátott területeken is vannak 180 és 360 napon túli tartozások. Nem gyakran, de ha sikertelenek a fizetési felszólítások, a szolgáltatás szűkítéséhez folyamodnak, mondta el lapunknak Szalai István, a cég gazdasági igazgatóhelyettese. A 85 önkormányzat tulajdonában lévő társaság hetvenegy településen szolgáltat, csapot nem zárnak el, de folyamatosan kezelik a lejárt határidejű tartozásokat. A részletfizetés náluk is a humánus megoldások egyike, de a kintlévő pénzük behajtásához nem foglalkoztatnak céget, a helyi jegyzőhöz fordulnak.